Penghasilan dan penilaian modul pengajaran berbantukan komputer bagi mata pelajaran teknologi bangunan dan bahan Nurfirdawati Muhamad Hanafi
Kajian ini adalah satu usaha untuk memperkenalkan penggunaan Modul Pengajaran Berbantukan Komputer (MPBK) dalam mata pelajaran Teknologi Bangunan dan Bahan sebagai alat bahan bantu mengajar yang berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenalpasti penil...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2002
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9631/1/24p%20NURFIRDAWATI%20MUHAMAD%20HANAFI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9631/2/NURFIRDAWATI%20MUHAMAD%20HANAFI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9631/3/NURFIRDAWATI%20MUHAMAD%20HANAFI%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9631/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
Language: | English English English |
Summary: | Kajian ini adalah satu usaha untuk memperkenalkan penggunaan Modul
Pengajaran Berbantukan Komputer (MPBK) dalam mata pelajaran Teknologi
Bangunan dan Bahan sebagai alat bahan bantu mengajar yang berkesan dalam
proses pengajaran dan pembelajaran. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenalpasti
penilaian pensyarah dan pelajar terhadap MPBK yang dihasilkan dan untuk melihat
sama ada terdapat perbezaan pencapaian antara kumpulan percubaan iaitu pelajar
yang menggunakan MPBK dengan kumpulan terkawal iaitu pelajar yang melalui
kaedah pembelajaran tradisional. Ia juga bertujuan untuk melihat sama ada MPBK
yang dihasilkan mempunyai hubungan yang signifikan dengan tahap pencapaian
pelajar. Responden terdiri daripada 5 orang pensyarah mata pelajaran Teknologi
Bangunan dan Bahan dan 56 orang pelajar Diploma Ukur Bahan semester 2 di
Politeknik Kota Bharu, Kelantan. Dapatan data diperolehi dengan mengedarkan
borang penilaian MPBK dan menjalankan ujian formatif ke atas pelajar. Kaedah
analisis yang digunakan ialah analisis deskriptif iaitu skor min dan peratus serta
analisis inferens iaitu ujian-t dan kolerasi pearson. Hasil kajian menunjukkan pelajar
dan pensyarah memberikan penilaian positif terhadap pendekatan MPBK. Didapati
juga, pelajar kumpulan percubaan memperlihatkan tahap pencapaian yang lebih baik
berbanding dengan pelajar kumpulan terkawal dalam ujian formatif yang dijalankan.
Daripada kajian juga didapati terdapat hubungan yang signifikan di antara MPBK
dengan tahap pencapaian pelajar. Ini menunjukkan bahawa MPBK yang baik dapat
meningkatkan pencapaian pelajar. Dengan ini MPBK yang dihasilkan berpotensi
diketengahkan sebagai alat bahan bantu mengajar yang berkesan dalam proses
pengajaran dan pembelajaran |
---|