Pembangunan dan penilaian modul pembelajaran kadar kendiri : pembangunan kemahiran dalam penyelidikan
Modul Pembelajaran Kadar Kendiri (MPKK) merupakan satu media pengajaran yang mengandungi unit-unit a1.'tivi~ yang dibentuk untuk membantu dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini adalab bertujuan untuk menilai sejauh mana MPKK Pembangunan Kemahiran Dalam Penyelidikan dapat memba...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2002
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9661/1/24p%20AZRINA%20AHMAD.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9661/2/AZRINA%20AHMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9661/3/AZRINA%20AHMAD%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9661/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
Language: | English English English |
id |
my.uthm.eprints.9661 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uthm.eprints.96612023-08-16T07:11:46Z http://eprints.uthm.edu.my/9661/ Pembangunan dan penilaian modul pembelajaran kadar kendiri : pembangunan kemahiran dalam penyelidikan Ahmad, Azrina LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Modul Pembelajaran Kadar Kendiri (MPKK) merupakan satu media pengajaran yang mengandungi unit-unit a1.'tivi~ yang dibentuk untuk membantu dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini adalab bertujuan untuk menilai sejauh mana MPKK Pembangunan Kemahiran Dalam Penyelidikan dapat membantu pensyarah dan pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran dari aspek kesesuaian isi kandungan, kesesuaian aktiviti, tahap kebolehlaksanaan dan mesra pengguna. Responden untuk kajian ini terdiri daripada 15 orang pensyarab yang menyelia projek satjana dan 40 orang pelajar Satjana Pendidikan Teknik dan Vokasional semester 3 yang dipilih secara rawak. Untuk kajian ini, instrumen yang digunakan ialah jenis soal selidik di mana peni1aian dila1."Ukan berdasarkan kepada persepsi responden terhadap MPKK serta menjaIankan sesi temubual dengan beberapa orang pensyarah. Data -data yang dikumpulkan dianaIisis menggunakan Statistical Packages/or Social Sciences (SPSS) Version 10.0 yang melibatkan skor min dan ujian t (Independent t test). Dapatan kajian menunjukkan isi kandungan MPKK adalah memenuhi keperluan MPKK berdasarkan kepada skor min yang berada pada tahap yang tinggi (skor min =3.87). Namun begitu, tahap kesesuaian aktiviti dalam moduI adalab pada tahap yang sederbana (skor min = 3.78). Walau bagaimanapun, tahap kebolehlaksanaan modul (skor min = 3.91) dan tahap mesra pengguna (skor min = 3.88) adalah berada pada tahap yang tinggi. Selain itu, dapatan kajianjuga menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara pensyarah dan pelajar terhadap kesesuaian isi kandungan, kesesuaian ah .. tiviti, kebolehlaksanaan dan mesra pengguna. Oleh itu, hasil kajian menunjukkan MPKK Pembangunan Kemahiran Dalam Penyelidikan dapat membantu pensyarah dan pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pengkaji mencadangkan supaya MPKK ini dimumikan ke dalam bentuk web untuk memudahkan para pengguna memperolehi maklumat. 2002-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9661/1/24p%20AZRINA%20AHMAD.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9661/2/AZRINA%20AHMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9661/3/AZRINA%20AHMAD%20WATERMARK.pdf Ahmad, Azrina (2002) Pembangunan dan penilaian modul pembelajaran kadar kendiri : pembangunan kemahiran dalam penyelidikan. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
building |
UTHM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
content_source |
UTHM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.uthm.edu.my/ |
language |
English English English |
topic |
LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Ahmad, Azrina Pembangunan dan penilaian modul pembelajaran kadar kendiri : pembangunan kemahiran dalam penyelidikan |
description |
Modul Pembelajaran Kadar Kendiri (MPKK) merupakan satu media
pengajaran yang mengandungi unit-unit a1.'tivi~ yang dibentuk untuk membantu
dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini adalab bertujuan untuk
menilai sejauh mana MPKK Pembangunan Kemahiran Dalam Penyelidikan dapat
membantu pensyarah dan pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran dari
aspek kesesuaian isi kandungan, kesesuaian aktiviti, tahap kebolehlaksanaan dan
mesra pengguna. Responden untuk kajian ini terdiri daripada 15 orang pensyarab
yang menyelia projek satjana dan 40 orang pelajar Satjana Pendidikan Teknik dan
Vokasional semester 3 yang dipilih secara rawak. Untuk kajian ini, instrumen yang
digunakan ialah jenis soal selidik di mana peni1aian dila1."Ukan berdasarkan kepada
persepsi responden terhadap MPKK serta menjaIankan sesi temubual dengan
beberapa orang pensyarah. Data -data yang dikumpulkan dianaIisis menggunakan
Statistical Packages/or Social Sciences (SPSS) Version 10.0 yang melibatkan skor
min dan ujian t (Independent t test). Dapatan kajian menunjukkan isi kandungan
MPKK adalah memenuhi keperluan MPKK berdasarkan kepada skor min yang
berada pada tahap yang tinggi (skor min =3.87). Namun begitu, tahap kesesuaian
aktiviti dalam moduI adalab pada tahap yang sederbana (skor min = 3.78). Walau
bagaimanapun, tahap kebolehlaksanaan modul (skor min = 3.91) dan tahap mesra
pengguna (skor min = 3.88) adalah berada pada tahap yang tinggi. Selain itu, dapatan
kajianjuga menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara
pensyarah dan pelajar terhadap kesesuaian isi kandungan, kesesuaian ah .. tiviti,
kebolehlaksanaan dan mesra pengguna. Oleh itu, hasil kajian menunjukkan MPKK
Pembangunan Kemahiran Dalam Penyelidikan dapat membantu pensyarah dan
pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pengkaji mencadangkan supaya
MPKK ini dimumikan ke dalam bentuk web untuk memudahkan para pengguna
memperolehi maklumat. |
format |
Thesis |
author |
Ahmad, Azrina |
author_facet |
Ahmad, Azrina |
author_sort |
Ahmad, Azrina |
title |
Pembangunan dan penilaian modul pembelajaran kadar kendiri : pembangunan kemahiran dalam penyelidikan |
title_short |
Pembangunan dan penilaian modul pembelajaran kadar kendiri : pembangunan kemahiran dalam penyelidikan |
title_full |
Pembangunan dan penilaian modul pembelajaran kadar kendiri : pembangunan kemahiran dalam penyelidikan |
title_fullStr |
Pembangunan dan penilaian modul pembelajaran kadar kendiri : pembangunan kemahiran dalam penyelidikan |
title_full_unstemmed |
Pembangunan dan penilaian modul pembelajaran kadar kendiri : pembangunan kemahiran dalam penyelidikan |
title_sort |
pembangunan dan penilaian modul pembelajaran kadar kendiri : pembangunan kemahiran dalam penyelidikan |
publishDate |
2002 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/9661/1/24p%20AZRINA%20AHMAD.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9661/2/AZRINA%20AHMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9661/3/AZRINA%20AHMAD%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9661/ |
_version_ |
1775624952962088960 |