Tinjauan Terhadap Tahap Penyeliaan Guru Pembimbing Terhadap Guru Pelatih Semasa Menjalani Latihan Mengajar
Semasa menjalani latihan mengajar, bimbingan daripada guru pembimbing amat penting untuk melahirkan guru yang cemerlang. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap penyeliaan guru pembimbing terhadap guru pelatih. Tiga aspek penyeliaan di lihat: perancangan pengajaran, kaedah pengajaran dan p...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/10204/1/Norziana_binti_Anuar.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10204/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Semasa menjalani latihan mengajar, bimbingan daripada guru pembimbing amat
penting untuk melahirkan guru yang cemerlang. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap
penyeliaan guru pembimbing terhadap guru pelatih. Tiga aspek penyeliaan di lihat: perancangan
pengajaran, kaedah pengajaran dan profesionalisme. Kajian ini berbentuk deskriptif di mana data
dikumpulkan melalui satu tinjauan. Sampel terdiri daripada 92 orang pelajar kursus Pendidikan
Sains yang telah menjalani latihan mengajar sesi 2007/2008. Set soal selidik (kebolehpercayaan,
?=0.9692) telah digunakan dalam kajian ini. Hasil dapatan menunjukkan tahap penyeliaan guru
pembimbing adalah tinggi dalam aspek perancangan pengajaran (min 3.53) dan profesionalisme
(min 3.52). Manakala bagi aspek kaedah pengajaran, tahap peenyeliaan guru pembimbing adalah
sederhana (min 3.49). Beberapa cadangan dikemukakan pada akhir laporan. |
---|