Pembangunan Perisian Multimedia Berkonsepkan Teori Konstruktivisme Bagi Lukisan Persilangan

Sistem pendidikan di Malaysia tidak lagi tertumpu kepada pengajaran secara konvensional. Kementerian Pendidikan telah mula menggabungkan aspek teknologi dalam kurikulum bagi meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran. Perisian multimedia bagi Pembelajaran Berbantukan Komputer (PBK) dapat membantu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Amin, Nor Fadila, Abd. Kamar, Lely Khalilah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10230/2/Lely_Khalilah_Binti_Abd_Kamar.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10230/
http://www.academia.edu/6854746/PEMBANGUNAN_PERISIAN_MULTIMEDIA_BERKONSEPKAN_TEORI_KONSTRUKTIVISME_BAGI_LUKISAN_TANGEN
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
Description
Summary:Sistem pendidikan di Malaysia tidak lagi tertumpu kepada pengajaran secara konvensional. Kementerian Pendidikan telah mula menggabungkan aspek teknologi dalam kurikulum bagi meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran. Perisian multimedia bagi Pembelajaran Berbantukan Komputer (PBK) dapat membantu para guru dan juga pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Sehubungan dengan itu projek perisian multimedia bagi matapelajaran Lukisan Kejuruteraan untuk topik Lukisan Persilangan ini telah dibangunkan. Perisian ini dibangunkan dalam bentuk tutorial dengan berkonsepkan teori konstruktivisme. Perisian ini juga berpandukan kepada model rekabentuk bersistem Hannafin and Peck. Perisian yang menggabungkan elemen multimedia ini telah dibangunkan dengan aplikasi Macromedia Flash 8 disokong oleh beberapa perisian seperti Adobe Photoshop CS2, Sony SoundForge 7.0 dan Ulead Cool 3D. Hasil daripada perisian ini diharapkan dapat meningkatkan minat pelajar terhadap Lukisan Kejuruteraan disamping dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang aktif dikalangan para pelajar.