A Study On Oral Profociency Levels Of First Year International And Local Students Of Universiti Teknologi Malaysia

Dipercayai bahawa terdapat berbezaan dalam tahap kefasihan bertutur dalam Bahasa Inggeris di antara pelajar antarabangsa dan pelajar tempatan. Ini berlaku disebabkan oleh beberapa faktor luaran yang mungkin mempengaruhi kefasihan bertutur seseorang pelajar. Laporan kajian ini bertujuan untuk mengkaj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mahmood, Mohd Nasir, Said, Nor Raihana
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10249/2/Nor_Raihana_binti_Said.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10249/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.10249
record_format eprints
spelling my.utm.102492017-07-27T04:10:30Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10249/ A Study On Oral Profociency Levels Of First Year International And Local Students Of Universiti Teknologi Malaysia Mahmood, Mohd Nasir Said, Nor Raihana L Education (General) Dipercayai bahawa terdapat berbezaan dalam tahap kefasihan bertutur dalam Bahasa Inggeris di antara pelajar antarabangsa dan pelajar tempatan. Ini berlaku disebabkan oleh beberapa faktor luaran yang mungkin mempengaruhi kefasihan bertutur seseorang pelajar. Laporan kajian ini bertujuan untuk mengkaji faktor-faktor yang mungkin mempengaruhi kefasihan bertutur dalam Bahasa Inggeris seseorang pelajar. 100 orang pelajar tahun satu dari Universiti Teknologi Malaysia dipilih untuk menyertai kajian ini di mana 50 orang daripadanya terdiri daripada pelajar antarabangsa manakala 50 orang lagi terdiri daripada pelajar tempatan. Di dalam laporan ini, penyelidik mendapati bahawa terdapt perbezaan dalam tahap kefasihan bertutur di antara pelajar antarabangsa dan pelajar tempatan. Kajian mendapati bahawa pelajar antarabangsa menunjukkan tahap kefasihan bertutur yang lebih tinggi berbanding pelajar tempatan. Perbezaan ini adalah disebabkan oleh faktor-faktor seperti, status sosio-ekonomi, latar belakang bahasa, sikap and jangkaan ibu bapa serta latihan di rumah. Kesimpulan daripada kajian ini adalah, tahap kemahiran bertutur seseorang sememangnya dipengaruhi oleh faktor-faktor luaran. Tahap pendedahan terhadap faktor-faktor ini akan mewujudkan perbezaan dalam tahap kefasihran bertutur seseorang individu. 2010-09-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10249/2/Nor_Raihana_binti_Said.pdf Mahmood, Mohd Nasir and Said, Nor Raihana (2010) A Study On Oral Profociency Levels Of First Year International And Local Students Of Universiti Teknologi Malaysia. A Study On Oral Profociency Levels Of First Year International And Local Students Of Universiti Teknologi Malaysia . pp. 1-8. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Mahmood, Mohd Nasir
Said, Nor Raihana
A Study On Oral Profociency Levels Of First Year International And Local Students Of Universiti Teknologi Malaysia
description Dipercayai bahawa terdapat berbezaan dalam tahap kefasihan bertutur dalam Bahasa Inggeris di antara pelajar antarabangsa dan pelajar tempatan. Ini berlaku disebabkan oleh beberapa faktor luaran yang mungkin mempengaruhi kefasihan bertutur seseorang pelajar. Laporan kajian ini bertujuan untuk mengkaji faktor-faktor yang mungkin mempengaruhi kefasihan bertutur dalam Bahasa Inggeris seseorang pelajar. 100 orang pelajar tahun satu dari Universiti Teknologi Malaysia dipilih untuk menyertai kajian ini di mana 50 orang daripadanya terdiri daripada pelajar antarabangsa manakala 50 orang lagi terdiri daripada pelajar tempatan. Di dalam laporan ini, penyelidik mendapati bahawa terdapt perbezaan dalam tahap kefasihan bertutur di antara pelajar antarabangsa dan pelajar tempatan. Kajian mendapati bahawa pelajar antarabangsa menunjukkan tahap kefasihan bertutur yang lebih tinggi berbanding pelajar tempatan. Perbezaan ini adalah disebabkan oleh faktor-faktor seperti, status sosio-ekonomi, latar belakang bahasa, sikap and jangkaan ibu bapa serta latihan di rumah. Kesimpulan daripada kajian ini adalah, tahap kemahiran bertutur seseorang sememangnya dipengaruhi oleh faktor-faktor luaran. Tahap pendedahan terhadap faktor-faktor ini akan mewujudkan perbezaan dalam tahap kefasihran bertutur seseorang individu.
format Article
author Mahmood, Mohd Nasir
Said, Nor Raihana
author_facet Mahmood, Mohd Nasir
Said, Nor Raihana
author_sort Mahmood, Mohd Nasir
title A Study On Oral Profociency Levels Of First Year International And Local Students Of Universiti Teknologi Malaysia
title_short A Study On Oral Profociency Levels Of First Year International And Local Students Of Universiti Teknologi Malaysia
title_full A Study On Oral Profociency Levels Of First Year International And Local Students Of Universiti Teknologi Malaysia
title_fullStr A Study On Oral Profociency Levels Of First Year International And Local Students Of Universiti Teknologi Malaysia
title_full_unstemmed A Study On Oral Profociency Levels Of First Year International And Local Students Of Universiti Teknologi Malaysia
title_sort study on oral profociency levels of first year international and local students of universiti teknologi malaysia
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10249/2/Nor_Raihana_binti_Said.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10249/
_version_ 1643645352619802624