A Study On Oral Profociency Levels Of First Year International And Local Students Of Universiti Teknologi Malaysia
Dipercayai bahawa terdapat berbezaan dalam tahap kefasihan bertutur dalam Bahasa Inggeris di antara pelajar antarabangsa dan pelajar tempatan. Ini berlaku disebabkan oleh beberapa faktor luaran yang mungkin mempengaruhi kefasihan bertutur seseorang pelajar. Laporan kajian ini bertujuan untuk mengkaj...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/10249/2/Nor_Raihana_binti_Said.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10249/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.10249 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.102492017-07-27T04:10:30Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10249/ A Study On Oral Profociency Levels Of First Year International And Local Students Of Universiti Teknologi Malaysia Mahmood, Mohd Nasir Said, Nor Raihana L Education (General) Dipercayai bahawa terdapat berbezaan dalam tahap kefasihan bertutur dalam Bahasa Inggeris di antara pelajar antarabangsa dan pelajar tempatan. Ini berlaku disebabkan oleh beberapa faktor luaran yang mungkin mempengaruhi kefasihan bertutur seseorang pelajar. Laporan kajian ini bertujuan untuk mengkaji faktor-faktor yang mungkin mempengaruhi kefasihan bertutur dalam Bahasa Inggeris seseorang pelajar. 100 orang pelajar tahun satu dari Universiti Teknologi Malaysia dipilih untuk menyertai kajian ini di mana 50 orang daripadanya terdiri daripada pelajar antarabangsa manakala 50 orang lagi terdiri daripada pelajar tempatan. Di dalam laporan ini, penyelidik mendapati bahawa terdapt perbezaan dalam tahap kefasihan bertutur di antara pelajar antarabangsa dan pelajar tempatan. Kajian mendapati bahawa pelajar antarabangsa menunjukkan tahap kefasihan bertutur yang lebih tinggi berbanding pelajar tempatan. Perbezaan ini adalah disebabkan oleh faktor-faktor seperti, status sosio-ekonomi, latar belakang bahasa, sikap and jangkaan ibu bapa serta latihan di rumah. Kesimpulan daripada kajian ini adalah, tahap kemahiran bertutur seseorang sememangnya dipengaruhi oleh faktor-faktor luaran. Tahap pendedahan terhadap faktor-faktor ini akan mewujudkan perbezaan dalam tahap kefasihran bertutur seseorang individu. 2010-09-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10249/2/Nor_Raihana_binti_Said.pdf Mahmood, Mohd Nasir and Said, Nor Raihana (2010) A Study On Oral Profociency Levels Of First Year International And Local Students Of Universiti Teknologi Malaysia. A Study On Oral Profociency Levels Of First Year International And Local Students Of Universiti Teknologi Malaysia . pp. 1-8. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Mahmood, Mohd Nasir Said, Nor Raihana A Study On Oral Profociency Levels Of First Year International And Local Students Of Universiti Teknologi Malaysia |
description |
Dipercayai bahawa terdapat berbezaan dalam tahap kefasihan bertutur dalam Bahasa Inggeris di antara pelajar antarabangsa dan pelajar tempatan. Ini berlaku disebabkan oleh beberapa faktor luaran yang mungkin mempengaruhi kefasihan bertutur seseorang pelajar. Laporan kajian ini bertujuan untuk mengkaji faktor-faktor yang mungkin mempengaruhi kefasihan bertutur dalam Bahasa Inggeris seseorang pelajar. 100 orang pelajar tahun satu dari Universiti Teknologi Malaysia dipilih untuk menyertai kajian ini di mana 50 orang daripadanya terdiri daripada pelajar antarabangsa manakala 50 orang lagi terdiri daripada pelajar tempatan. Di dalam laporan ini, penyelidik mendapati bahawa terdapt perbezaan dalam tahap kefasihan bertutur di antara pelajar antarabangsa dan pelajar tempatan. Kajian mendapati bahawa pelajar antarabangsa menunjukkan tahap kefasihan bertutur yang lebih tinggi berbanding pelajar tempatan. Perbezaan ini adalah disebabkan oleh faktor-faktor seperti, status sosio-ekonomi, latar belakang bahasa, sikap and jangkaan ibu bapa serta latihan di rumah. Kesimpulan daripada kajian ini adalah, tahap kemahiran bertutur seseorang sememangnya dipengaruhi oleh faktor-faktor luaran. Tahap pendedahan terhadap faktor-faktor ini akan mewujudkan perbezaan dalam tahap kefasihran bertutur seseorang individu. |
format |
Article |
author |
Mahmood, Mohd Nasir Said, Nor Raihana |
author_facet |
Mahmood, Mohd Nasir Said, Nor Raihana |
author_sort |
Mahmood, Mohd Nasir |
title |
A Study On Oral Profociency Levels Of First Year International And Local Students Of Universiti Teknologi Malaysia |
title_short |
A Study On Oral Profociency Levels Of First Year International And Local Students Of Universiti Teknologi Malaysia |
title_full |
A Study On Oral Profociency Levels Of First Year International And Local Students Of Universiti Teknologi Malaysia |
title_fullStr |
A Study On Oral Profociency Levels Of First Year International And Local Students Of Universiti Teknologi Malaysia |
title_full_unstemmed |
A Study On Oral Profociency Levels Of First Year International And Local Students Of Universiti Teknologi Malaysia |
title_sort |
study on oral profociency levels of first year international and local students of universiti teknologi malaysia |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/10249/2/Nor_Raihana_binti_Said.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10249/ |
_version_ |
1643645352619802624 |