Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Sains Tahun Akhir Fakulti Pendidikan

Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti gaya pembelajaran yang menjadi kecenderungan bagi pelajar-pelajar Tahun Akhir Universiti Teknologi Malaysia, UTM Skudai. Selain itu, kajian juga bertujuan mengenal pasti bentuk kecenderungan gaya pembelajaran pelajar mengikut perbezaan jantina. Soal selidik...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Kamaruddin, Meor Ibrahim, Jamil, Nor Ashima
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10305/2/Nor_Ashima_Binti_Jamil.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10305/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.10305
record_format eprints
spelling my.utm.103052017-07-31T08:28:13Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10305/ Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Sains Tahun Akhir Fakulti Pendidikan Kamaruddin, Meor Ibrahim Jamil, Nor Ashima L Education (General) Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti gaya pembelajaran yang menjadi kecenderungan bagi pelajar-pelajar Tahun Akhir Universiti Teknologi Malaysia, UTM Skudai. Selain itu, kajian juga bertujuan mengenal pasti bentuk kecenderungan gaya pembelajaran pelajar mengikut perbezaan jantina. Soal selidik oleh Honey dan Mumford (1992) telah digunakan dalam proses pengumpulan data. sebanyak 133 orang pelajar telah terlibat dalam kajian ini. Data yang diperoleh kemudiannya dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package of Social Science, SPSS for Windows Version 16.0. Hasil dapatan kajian menunjukkan gaya pembelajaran yang menjadi keutamaan bagi kumpulan responden ini ialah reflektor dan diikuti aktivis. Berdasarkan perbezaan jantina pula, kebanyakan pelajar lelaki gemar mengamalkan keempat-empat gaya pembelajaran, iaitu aktivis, reflektor, teoris dan pragmatis. Manakala pelajar perempuan didapati lebih gemar mengamalkan gaya pembelajaran berbentuk reflektor sahaja. Selain itu, beberapa cadangan telah dikemukakan agar para pendidik dapat memenuhi keperluan gaya pembelajaran semua pelajar. 2010-09-15 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10305/2/Nor_Ashima_Binti_Jamil.pdf Kamaruddin, Meor Ibrahim and Jamil, Nor Ashima (2010) Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Sains Tahun Akhir Fakulti Pendidikan. Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Sains Tahun Akhir Fakulti Pendidikan . pp. 1-6. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Kamaruddin, Meor Ibrahim
Jamil, Nor Ashima
Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Sains Tahun Akhir Fakulti Pendidikan
description Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti gaya pembelajaran yang menjadi kecenderungan bagi pelajar-pelajar Tahun Akhir Universiti Teknologi Malaysia, UTM Skudai. Selain itu, kajian juga bertujuan mengenal pasti bentuk kecenderungan gaya pembelajaran pelajar mengikut perbezaan jantina. Soal selidik oleh Honey dan Mumford (1992) telah digunakan dalam proses pengumpulan data. sebanyak 133 orang pelajar telah terlibat dalam kajian ini. Data yang diperoleh kemudiannya dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package of Social Science, SPSS for Windows Version 16.0. Hasil dapatan kajian menunjukkan gaya pembelajaran yang menjadi keutamaan bagi kumpulan responden ini ialah reflektor dan diikuti aktivis. Berdasarkan perbezaan jantina pula, kebanyakan pelajar lelaki gemar mengamalkan keempat-empat gaya pembelajaran, iaitu aktivis, reflektor, teoris dan pragmatis. Manakala pelajar perempuan didapati lebih gemar mengamalkan gaya pembelajaran berbentuk reflektor sahaja. Selain itu, beberapa cadangan telah dikemukakan agar para pendidik dapat memenuhi keperluan gaya pembelajaran semua pelajar.
format Article
author Kamaruddin, Meor Ibrahim
Jamil, Nor Ashima
author_facet Kamaruddin, Meor Ibrahim
Jamil, Nor Ashima
author_sort Kamaruddin, Meor Ibrahim
title Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Sains Tahun Akhir Fakulti Pendidikan
title_short Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Sains Tahun Akhir Fakulti Pendidikan
title_full Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Sains Tahun Akhir Fakulti Pendidikan
title_fullStr Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Sains Tahun Akhir Fakulti Pendidikan
title_full_unstemmed Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Sains Tahun Akhir Fakulti Pendidikan
title_sort gaya pembelajaran dalam kalangan pelajar sains tahun akhir fakulti pendidikan
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10305/2/Nor_Ashima_Binti_Jamil.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10305/
_version_ 1643645369263849472