Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Sains Tahun Akhir Fakulti Pendidikan
Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti gaya pembelajaran yang menjadi kecenderungan bagi pelajar-pelajar Tahun Akhir Universiti Teknologi Malaysia, UTM Skudai. Selain itu, kajian juga bertujuan mengenal pasti bentuk kecenderungan gaya pembelajaran pelajar mengikut perbezaan jantina. Soal selidik...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/10305/2/Nor_Ashima_Binti_Jamil.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10305/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.10305 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.103052017-07-31T08:28:13Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10305/ Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Sains Tahun Akhir Fakulti Pendidikan Kamaruddin, Meor Ibrahim Jamil, Nor Ashima L Education (General) Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti gaya pembelajaran yang menjadi kecenderungan bagi pelajar-pelajar Tahun Akhir Universiti Teknologi Malaysia, UTM Skudai. Selain itu, kajian juga bertujuan mengenal pasti bentuk kecenderungan gaya pembelajaran pelajar mengikut perbezaan jantina. Soal selidik oleh Honey dan Mumford (1992) telah digunakan dalam proses pengumpulan data. sebanyak 133 orang pelajar telah terlibat dalam kajian ini. Data yang diperoleh kemudiannya dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package of Social Science, SPSS for Windows Version 16.0. Hasil dapatan kajian menunjukkan gaya pembelajaran yang menjadi keutamaan bagi kumpulan responden ini ialah reflektor dan diikuti aktivis. Berdasarkan perbezaan jantina pula, kebanyakan pelajar lelaki gemar mengamalkan keempat-empat gaya pembelajaran, iaitu aktivis, reflektor, teoris dan pragmatis. Manakala pelajar perempuan didapati lebih gemar mengamalkan gaya pembelajaran berbentuk reflektor sahaja. Selain itu, beberapa cadangan telah dikemukakan agar para pendidik dapat memenuhi keperluan gaya pembelajaran semua pelajar. 2010-09-15 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10305/2/Nor_Ashima_Binti_Jamil.pdf Kamaruddin, Meor Ibrahim and Jamil, Nor Ashima (2010) Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Sains Tahun Akhir Fakulti Pendidikan. Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Sains Tahun Akhir Fakulti Pendidikan . pp. 1-6. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Kamaruddin, Meor Ibrahim Jamil, Nor Ashima Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Sains Tahun Akhir Fakulti Pendidikan |
description |
Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti gaya pembelajaran yang menjadi kecenderungan bagi pelajar-pelajar Tahun Akhir Universiti Teknologi Malaysia, UTM Skudai. Selain itu, kajian juga bertujuan mengenal pasti bentuk kecenderungan gaya pembelajaran pelajar mengikut perbezaan jantina. Soal selidik oleh Honey dan Mumford (1992) telah digunakan dalam proses pengumpulan data. sebanyak 133 orang pelajar telah terlibat dalam kajian ini. Data yang diperoleh kemudiannya dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package of Social Science, SPSS for Windows Version 16.0. Hasil dapatan kajian menunjukkan gaya pembelajaran yang menjadi keutamaan bagi kumpulan responden ini ialah reflektor dan diikuti aktivis. Berdasarkan perbezaan jantina pula, kebanyakan pelajar lelaki gemar mengamalkan keempat-empat gaya pembelajaran, iaitu aktivis, reflektor, teoris dan pragmatis. Manakala pelajar perempuan didapati lebih gemar mengamalkan gaya pembelajaran berbentuk reflektor sahaja. Selain itu, beberapa cadangan telah dikemukakan agar para pendidik dapat memenuhi keperluan gaya pembelajaran semua pelajar. |
format |
Article |
author |
Kamaruddin, Meor Ibrahim Jamil, Nor Ashima |
author_facet |
Kamaruddin, Meor Ibrahim Jamil, Nor Ashima |
author_sort |
Kamaruddin, Meor Ibrahim |
title |
Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Sains Tahun Akhir Fakulti Pendidikan |
title_short |
Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Sains Tahun Akhir Fakulti Pendidikan |
title_full |
Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Sains Tahun Akhir Fakulti Pendidikan |
title_fullStr |
Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Sains Tahun Akhir Fakulti Pendidikan |
title_full_unstemmed |
Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Sains Tahun Akhir Fakulti Pendidikan |
title_sort |
gaya pembelajaran dalam kalangan pelajar sains tahun akhir fakulti pendidikan |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/10305/2/Nor_Ashima_Binti_Jamil.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10305/ |
_version_ |
1643645369263849472 |