Pengaruh amalan keibubapaan terhadap penghargaan kendiri pelajar peringkat awal dewasa

Soal selidik telah digunakan dalam mengkaji pengaruh amalan keibubapaan terhadap penghargaan kendiri pelajar awal dewasa. Dapatan kajian menunjukkan majoriti pelajar peringkat awal dewasa mempunyai persepsi bahawa ibu bapa ataupun penjaga utama mempunyai tahap penglibatan yang tinggi dan bersifat se...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Kosnin, Azlina, Sayuti, Saniah, Rajab, Azizah, Wan Zakaria, Wan Zarina
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Management and Human Resource Development 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10326/1/AzlinaMohdKosnin2003_Pengaruh_Amalan_Keibubapaan_Terhadap_Penghargaan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10326/
http://www.fppsm.utm.my/download/cat_view/13-jurnal-kemanusiaan/17-bil-02-dis-2003.html
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
Description
Summary:Soal selidik telah digunakan dalam mengkaji pengaruh amalan keibubapaan terhadap penghargaan kendiri pelajar awal dewasa. Dapatan kajian menunjukkan majoriti pelajar peringkat awal dewasa mempunyai persepsi bahawa ibu bapa ataupun penjaga utama mempunyai tahap penglibatan yang tinggi dan bersifat sederhana dalam pemberian autonomi. Manakala tahap ketegasan dan penyeliaan ibu bapa pula menghasilkan keputusan sederhana. Kajian juga menunjukkan kebanyakan pelajar peringkat awal dewasa mempunyai tahap penghargaan kendiri yang sederhana di mana tiada perbezaan signifikan antara pelajar Ielaki dan perempuan.