Pengaruh amalan keibubapaan terhadap penghargaan kendiri pelajar peringkat awal dewasa
Soal selidik telah digunakan dalam mengkaji pengaruh amalan keibubapaan terhadap penghargaan kendiri pelajar awal dewasa. Dapatan kajian menunjukkan majoriti pelajar peringkat awal dewasa mempunyai persepsi bahawa ibu bapa ataupun penjaga utama mempunyai tahap penglibatan yang tinggi dan bersifat se...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Management and Human Resource Development
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/10326/1/AzlinaMohdKosnin2003_Pengaruh_Amalan_Keibubapaan_Terhadap_Penghargaan.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10326/ http://www.fppsm.utm.my/download/cat_view/13-jurnal-kemanusiaan/17-bil-02-dis-2003.html |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Soal selidik telah digunakan dalam mengkaji pengaruh amalan keibubapaan terhadap penghargaan kendiri pelajar awal dewasa. Dapatan kajian menunjukkan majoriti pelajar peringkat awal dewasa mempunyai persepsi bahawa ibu bapa ataupun penjaga utama mempunyai tahap penglibatan yang tinggi dan bersifat sederhana dalam pemberian autonomi. Manakala tahap ketegasan dan penyeliaan ibu bapa pula menghasilkan keputusan sederhana. Kajian juga menunjukkan kebanyakan pelajar peringkat awal dewasa mempunyai tahap penghargaan kendiri yang sederhana di mana tiada perbezaan signifikan antara pelajar Ielaki dan perempuan. |
---|