Intervensi fleksibiliti pendidikan digital merintis kemahiran kebolehpasaran graduan.

Kemunculan pandemik Covid-19 secara drastik menyebabkan gangguan kepada pelbagai sektor termasuklah sistem pendidikan. Sistem pendidikan berubah daripada landskap konvensional kepada secara atas talian bagi memenuhi kelestarian sistem pendidikan. Walaupun begitu, wujud kelemahan dan kekurangan terma...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Saleh, Nor Shela, Rosli, Mohd. Shafie, Isa, Khairunesa, Abu Bakar, Thuaibah, Md. Ali, Azlah, Kirin, Arwansyah
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Publisher’s Office 2022
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/104258/1/KhairunesaIsaNorShelaSalehMohdShafieRosli2022_IntervensiFleksibilitiPendidikanDigitalMerintis.pdf
http://eprints.utm.my/104258/
http://dx.doi.org/10.30880/jstard.2022.04.02.005
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.104258
record_format eprints
spelling my.utm.1042582024-01-22T08:21:47Z http://eprints.utm.my/104258/ Intervensi fleksibiliti pendidikan digital merintis kemahiran kebolehpasaran graduan. Saleh, Nor Shela Rosli, Mohd. Shafie Isa, Khairunesa Abu Bakar, Thuaibah Md. Ali, Azlah Kirin, Arwansyah L Education (General) Kemunculan pandemik Covid-19 secara drastik menyebabkan gangguan kepada pelbagai sektor termasuklah sistem pendidikan. Sistem pendidikan berubah daripada landskap konvensional kepada secara atas talian bagi memenuhi kelestarian sistem pendidikan. Walaupun begitu, wujud kelemahan dan kekurangan termasuklah kelancaran interaksi dan komunikasi yang melibatkan pensyarah serta mahasiswa. Kajian ini meneliti tiga objektif utama iaitu mengenalpasti tahap interaksi pelajar dengan pensyarah, mengenalpasti tahap interaksi pelajar dengan pelajar serta mengkaji taburan perubahan intervensi kajian tindakan. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif menggunakan instrumen soal selidik. Dapatan kajian dianalisis menggunakan deskriptif dengan melihat nilai min, kekerapan dan peratus. Seramai 45 orang pelajar daripada satu seksyen Kursus Pengantar Kenegaraan dan Pembangunan Malaysia bagi kemasukkan semester khas tahun 2021. Hasil kajian membuktikan interaksi pelajar mengalami perubahan positif berdasarkan dapatan pra dan pasca ujian yang dijalankan. Taburan dapatan kajian tindakan juga memperlihatkan peningkatan yang baik antara pra dan pasca ujian. Ini jelas membuktikan intervensi yang menekankan aspek fleksibiliti adalah berkesan dan memberi perubahan kepada persepsi kepuasan interaksi pelajar semasa belajar secara atas talian. Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Publisher’s Office 2022-12-15 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/104258/1/KhairunesaIsaNorShelaSalehMohdShafieRosli2022_IntervensiFleksibilitiPendidikanDigitalMerintis.pdf Saleh, Nor Shela and Rosli, Mohd. Shafie and Isa, Khairunesa and Abu Bakar, Thuaibah and Md. Ali, Azlah and Kirin, Arwansyah (2022) Intervensi fleksibiliti pendidikan digital merintis kemahiran kebolehpasaran graduan. Journal Of Social Transformation And Regional Development, 4 (2). pp. 37-50. ISSN 2682-9142 http://dx.doi.org/10.30880/jstard.2022.04.02.005 DOI: http://dx.doi.org/10.30880/jstard.2022.04.02.005
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Saleh, Nor Shela
Rosli, Mohd. Shafie
Isa, Khairunesa
Abu Bakar, Thuaibah
Md. Ali, Azlah
Kirin, Arwansyah
Intervensi fleksibiliti pendidikan digital merintis kemahiran kebolehpasaran graduan.
description Kemunculan pandemik Covid-19 secara drastik menyebabkan gangguan kepada pelbagai sektor termasuklah sistem pendidikan. Sistem pendidikan berubah daripada landskap konvensional kepada secara atas talian bagi memenuhi kelestarian sistem pendidikan. Walaupun begitu, wujud kelemahan dan kekurangan termasuklah kelancaran interaksi dan komunikasi yang melibatkan pensyarah serta mahasiswa. Kajian ini meneliti tiga objektif utama iaitu mengenalpasti tahap interaksi pelajar dengan pensyarah, mengenalpasti tahap interaksi pelajar dengan pelajar serta mengkaji taburan perubahan intervensi kajian tindakan. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif menggunakan instrumen soal selidik. Dapatan kajian dianalisis menggunakan deskriptif dengan melihat nilai min, kekerapan dan peratus. Seramai 45 orang pelajar daripada satu seksyen Kursus Pengantar Kenegaraan dan Pembangunan Malaysia bagi kemasukkan semester khas tahun 2021. Hasil kajian membuktikan interaksi pelajar mengalami perubahan positif berdasarkan dapatan pra dan pasca ujian yang dijalankan. Taburan dapatan kajian tindakan juga memperlihatkan peningkatan yang baik antara pra dan pasca ujian. Ini jelas membuktikan intervensi yang menekankan aspek fleksibiliti adalah berkesan dan memberi perubahan kepada persepsi kepuasan interaksi pelajar semasa belajar secara atas talian.
format Article
author Saleh, Nor Shela
Rosli, Mohd. Shafie
Isa, Khairunesa
Abu Bakar, Thuaibah
Md. Ali, Azlah
Kirin, Arwansyah
author_facet Saleh, Nor Shela
Rosli, Mohd. Shafie
Isa, Khairunesa
Abu Bakar, Thuaibah
Md. Ali, Azlah
Kirin, Arwansyah
author_sort Saleh, Nor Shela
title Intervensi fleksibiliti pendidikan digital merintis kemahiran kebolehpasaran graduan.
title_short Intervensi fleksibiliti pendidikan digital merintis kemahiran kebolehpasaran graduan.
title_full Intervensi fleksibiliti pendidikan digital merintis kemahiran kebolehpasaran graduan.
title_fullStr Intervensi fleksibiliti pendidikan digital merintis kemahiran kebolehpasaran graduan.
title_full_unstemmed Intervensi fleksibiliti pendidikan digital merintis kemahiran kebolehpasaran graduan.
title_sort intervensi fleksibiliti pendidikan digital merintis kemahiran kebolehpasaran graduan.
publisher Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Publisher’s Office
publishDate 2022
url http://eprints.utm.my/104258/1/KhairunesaIsaNorShelaSalehMohdShafieRosli2022_IntervensiFleksibilitiPendidikanDigitalMerintis.pdf
http://eprints.utm.my/104258/
http://dx.doi.org/10.30880/jstard.2022.04.02.005
_version_ 1789424401248157696