Kemudahan penggunaan teknologi google bilik darjah dalam kalangan guru sekolah menengah di Malaysia.

Pelaksanaan Dasar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di Malaysia memerlukan kerjasama semua pihak termasuklah guru dan ibu bapa untuk melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) dan salah satu medium pembelajaran yang terkenal pada hari ini ialah Google Classroom suatu aplikasi mempermud...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hassan, Zainudin, A. Wahab, Nor Hidayah, Ahmad, Rozeman Rodin
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2022
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/104631/1/RozemanRodinAhmadZainudinHassanNorHidayahAWahab2022_KemudahanPenggunaanTeknologiGoogleBilikDarjah.pdf
http://eprints.utm.my/104631/
http://dx.doi.org/10.11113/sh.v14n2.1936
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.104631
record_format eprints
spelling my.utm.1046312024-02-21T08:42:25Z http://eprints.utm.my/104631/ Kemudahan penggunaan teknologi google bilik darjah dalam kalangan guru sekolah menengah di Malaysia. Hassan, Zainudin A. Wahab, Nor Hidayah Ahmad, Rozeman Rodin L Education (General) Pelaksanaan Dasar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di Malaysia memerlukan kerjasama semua pihak termasuklah guru dan ibu bapa untuk melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) dan salah satu medium pembelajaran yang terkenal pada hari ini ialah Google Classroom suatu aplikasi mempermudahkan guru membuat, mengedarkan dan menyemak tugasan pelajar tanpa menggunakan kertas. Kajian ini bertujuan mengkaji kemudahgunaan dan kemanfaatan teknologi google classroom dalam kalangan guru serta sikap dan tingkahlaku sebenar guru terhadap penggunaan Google Classroom. Metodologi kajian ini menggunakan kedah kualitatif secara temubual separa berstruktur untuk mengumpul data dan maklumat kajian. Kaedah pengkodan telah digunakan untuk menganalisis dapatan kajian. Sampel bertujuan digunakan bagi memilih responden mengikut kriteria yang bersesuaian yang telah ditetapkan oleh pengkaji. Sampel terdiri daripada 6 orang guru iaitu termasuklah 5 orang guru perempuan dan 1 orang guru lelaki sekolah menengah di Johor Bahru, Malaysia. Hasil kajian menunjukkan guru memberi pandangan positif terhadap Google Classroom sebagai teknologi yang memudahkan, fleksibel dan selamat digunakan. Mereka turut mengakui Google Classroom dapat meningkatkan keberkesanan prestasi kerja guru, membantu mereka mempelbagaikan bahan pembelajaran serta dapat menarik minat secara aktif dalam proses pembelajaran. Guru menyatakan Google Classroom teknologi yang memuaskan dan menyeronokkan kerana dapat meningkatkan produktiviti dan prestasi guru di samping meningkatkan kemahiran penggunaan teknologi berbanding sebelum ini. Guru-guru disarankan supaya perlu bersikap kreatif dan inovatif dalam mempelbagaikan teknik pengajaran dan pembelajaran bagi memastikan PdPc (Pembelajaran dan Pemudahcaraan) mereka lebih menarik melalui penerokaan pelbagai fungsi yang menarik di dalam aplikasi ini. Penerbit UTM Press 2022-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/104631/1/RozemanRodinAhmadZainudinHassanNorHidayahAWahab2022_KemudahanPenggunaanTeknologiGoogleBilikDarjah.pdf Hassan, Zainudin and A. Wahab, Nor Hidayah and Ahmad, Rozeman Rodin (2022) Kemudahan penggunaan teknologi google bilik darjah dalam kalangan guru sekolah menengah di Malaysia. Sains Humanika, 14 (2). pp. 69-77. ISSN 2289-6996 http://dx.doi.org/10.11113/sh.v14n2.1936 DOI: 10.11113/sh.v14n2.1936
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Hassan, Zainudin
A. Wahab, Nor Hidayah
Ahmad, Rozeman Rodin
Kemudahan penggunaan teknologi google bilik darjah dalam kalangan guru sekolah menengah di Malaysia.
description Pelaksanaan Dasar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di Malaysia memerlukan kerjasama semua pihak termasuklah guru dan ibu bapa untuk melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) dan salah satu medium pembelajaran yang terkenal pada hari ini ialah Google Classroom suatu aplikasi mempermudahkan guru membuat, mengedarkan dan menyemak tugasan pelajar tanpa menggunakan kertas. Kajian ini bertujuan mengkaji kemudahgunaan dan kemanfaatan teknologi google classroom dalam kalangan guru serta sikap dan tingkahlaku sebenar guru terhadap penggunaan Google Classroom. Metodologi kajian ini menggunakan kedah kualitatif secara temubual separa berstruktur untuk mengumpul data dan maklumat kajian. Kaedah pengkodan telah digunakan untuk menganalisis dapatan kajian. Sampel bertujuan digunakan bagi memilih responden mengikut kriteria yang bersesuaian yang telah ditetapkan oleh pengkaji. Sampel terdiri daripada 6 orang guru iaitu termasuklah 5 orang guru perempuan dan 1 orang guru lelaki sekolah menengah di Johor Bahru, Malaysia. Hasil kajian menunjukkan guru memberi pandangan positif terhadap Google Classroom sebagai teknologi yang memudahkan, fleksibel dan selamat digunakan. Mereka turut mengakui Google Classroom dapat meningkatkan keberkesanan prestasi kerja guru, membantu mereka mempelbagaikan bahan pembelajaran serta dapat menarik minat secara aktif dalam proses pembelajaran. Guru menyatakan Google Classroom teknologi yang memuaskan dan menyeronokkan kerana dapat meningkatkan produktiviti dan prestasi guru di samping meningkatkan kemahiran penggunaan teknologi berbanding sebelum ini. Guru-guru disarankan supaya perlu bersikap kreatif dan inovatif dalam mempelbagaikan teknik pengajaran dan pembelajaran bagi memastikan PdPc (Pembelajaran dan Pemudahcaraan) mereka lebih menarik melalui penerokaan pelbagai fungsi yang menarik di dalam aplikasi ini.
format Article
author Hassan, Zainudin
A. Wahab, Nor Hidayah
Ahmad, Rozeman Rodin
author_facet Hassan, Zainudin
A. Wahab, Nor Hidayah
Ahmad, Rozeman Rodin
author_sort Hassan, Zainudin
title Kemudahan penggunaan teknologi google bilik darjah dalam kalangan guru sekolah menengah di Malaysia.
title_short Kemudahan penggunaan teknologi google bilik darjah dalam kalangan guru sekolah menengah di Malaysia.
title_full Kemudahan penggunaan teknologi google bilik darjah dalam kalangan guru sekolah menengah di Malaysia.
title_fullStr Kemudahan penggunaan teknologi google bilik darjah dalam kalangan guru sekolah menengah di Malaysia.
title_full_unstemmed Kemudahan penggunaan teknologi google bilik darjah dalam kalangan guru sekolah menengah di Malaysia.
title_sort kemudahan penggunaan teknologi google bilik darjah dalam kalangan guru sekolah menengah di malaysia.
publisher Penerbit UTM Press
publishDate 2022
url http://eprints.utm.my/104631/1/RozemanRodinAhmadZainudinHassanNorHidayahAWahab2022_KemudahanPenggunaanTeknologiGoogleBilikDarjah.pdf
http://eprints.utm.my/104631/
http://dx.doi.org/10.11113/sh.v14n2.1936
_version_ 1792147902480515072