Penelitian Keatas Pentaksiran Dalam Talian Oleh Guru Kolej Vokasional Daerah Johor Bahru

Pentaksiran dalam talian memerlukan pelaksanaan yang amat teliti untuk mengelakkan pembinaan dan pemilihan kaedah entaksiran yang kurang tepat dan tidak berkualiti. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meneliti pentaksiran dalam talian yang dilaks anakan dalam kalangan guru kolej kasional (KV) di...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Noh@Seth, Nur Hazirah, Lokman, Nur Hidayah
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2022
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/104668/1/NurHidayahLokmanNurHazirahNohSeth2022_ResearchonOnlineAssessmentAmongVocationalCollege.pdf
http://eprints.utm.my/104668/
https://sainshumanika.utm.my/index.php/sainshumanika/article/view/2013
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.104668
record_format eprints
spelling my.utm.1046682024-02-25T02:34:31Z http://eprints.utm.my/104668/ Penelitian Keatas Pentaksiran Dalam Talian Oleh Guru Kolej Vokasional Daerah Johor Bahru Noh@Seth, Nur Hazirah Lokman, Nur Hidayah L Education (General) LB2801-3095 School administration and organization Pentaksiran dalam talian memerlukan pelaksanaan yang amat teliti untuk mengelakkan pembinaan dan pemilihan kaedah entaksiran yang kurang tepat dan tidak berkualiti. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meneliti pentaksiran dalam talian yang dilaks anakan dalam kalangan guru kolej kasional (KV) di daerah Johor Bahru berasaskan empat peringkat dalam kerangka rekabentuk pentaksiran dalam talian yang dibangunkan oleh Robin Booth iaitu perancangan, strategi pembangunan, pelaksanaan dan sokongan serta ulasan penilai. Responden kajian adalah terdiri daripada 173 guru-guru kolej vokasional bagi semua subjek atau program di daerah Johor Bahru. Kajian ini menggunakan soal selidik yang dibangunkan berdasarkan kriteria dalam empat peringkat dalam merekabentuk pentaksiran. Borang soal selidik telah diisi oleh guru-guru yang terlibat melalui Google Form yang telah diedarkan. Melalui kajian rintis yang dijalankan, indeks Alpha Cronbach secara keseluruhannya adalah 0.930. Manakala indeks Alpha Cronbach bagi setiap peringkat ialah 0.788 bagi peringkat perancangan, 0.764 bagi peringkat pembangunan, 0.772 bagi peringkat pelaksanaan dan 0.835 bagi pe ringkat sokongan dan ulasan penilai. Data dianalisis dengan menggunakan ‘Statistical Package for Social Science’ (SPSS) bagi mendapatkan median, julat antara kuartil (IQR), kekerapan dan peratus. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pentaksiran dalam tal ian yang dibina oleh guru kolej vokasional daerah Johor Bahru bagi setiap peringkat dalam kerangka rekabentuk pentaksiran dalam talian adalah berada pada tahap yang tinggi (Median=4). Majoriti guru bersetuju(Median=4) bahawa mereka telah membina pentaksiran dalam talian mengikut kerangka rekabentuk pentaksiran dalam talian. Penerbit UTM Press 2022-12-22 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/104668/1/NurHidayahLokmanNurHazirahNohSeth2022_ResearchonOnlineAssessmentAmongVocationalCollege.pdf Noh@Seth, Nur Hazirah and Lokman, Nur Hidayah (2022) Penelitian Keatas Pentaksiran Dalam Talian Oleh Guru Kolej Vokasional Daerah Johor Bahru. Sains Humanika, 14 (3-2). pp. 9-17. ISSN 2289-6996 https://sainshumanika.utm.my/index.php/sainshumanika/article/view/2013 NA
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
LB2801-3095 School administration and organization
spellingShingle L Education (General)
LB2801-3095 School administration and organization
Noh@Seth, Nur Hazirah
Lokman, Nur Hidayah
Penelitian Keatas Pentaksiran Dalam Talian Oleh Guru Kolej Vokasional Daerah Johor Bahru
description Pentaksiran dalam talian memerlukan pelaksanaan yang amat teliti untuk mengelakkan pembinaan dan pemilihan kaedah entaksiran yang kurang tepat dan tidak berkualiti. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meneliti pentaksiran dalam talian yang dilaks anakan dalam kalangan guru kolej kasional (KV) di daerah Johor Bahru berasaskan empat peringkat dalam kerangka rekabentuk pentaksiran dalam talian yang dibangunkan oleh Robin Booth iaitu perancangan, strategi pembangunan, pelaksanaan dan sokongan serta ulasan penilai. Responden kajian adalah terdiri daripada 173 guru-guru kolej vokasional bagi semua subjek atau program di daerah Johor Bahru. Kajian ini menggunakan soal selidik yang dibangunkan berdasarkan kriteria dalam empat peringkat dalam merekabentuk pentaksiran. Borang soal selidik telah diisi oleh guru-guru yang terlibat melalui Google Form yang telah diedarkan. Melalui kajian rintis yang dijalankan, indeks Alpha Cronbach secara keseluruhannya adalah 0.930. Manakala indeks Alpha Cronbach bagi setiap peringkat ialah 0.788 bagi peringkat perancangan, 0.764 bagi peringkat pembangunan, 0.772 bagi peringkat pelaksanaan dan 0.835 bagi pe ringkat sokongan dan ulasan penilai. Data dianalisis dengan menggunakan ‘Statistical Package for Social Science’ (SPSS) bagi mendapatkan median, julat antara kuartil (IQR), kekerapan dan peratus. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pentaksiran dalam tal ian yang dibina oleh guru kolej vokasional daerah Johor Bahru bagi setiap peringkat dalam kerangka rekabentuk pentaksiran dalam talian adalah berada pada tahap yang tinggi (Median=4). Majoriti guru bersetuju(Median=4) bahawa mereka telah membina pentaksiran dalam talian mengikut kerangka rekabentuk pentaksiran dalam talian.
format Article
author Noh@Seth, Nur Hazirah
Lokman, Nur Hidayah
author_facet Noh@Seth, Nur Hazirah
Lokman, Nur Hidayah
author_sort Noh@Seth, Nur Hazirah
title Penelitian Keatas Pentaksiran Dalam Talian Oleh Guru Kolej Vokasional Daerah Johor Bahru
title_short Penelitian Keatas Pentaksiran Dalam Talian Oleh Guru Kolej Vokasional Daerah Johor Bahru
title_full Penelitian Keatas Pentaksiran Dalam Talian Oleh Guru Kolej Vokasional Daerah Johor Bahru
title_fullStr Penelitian Keatas Pentaksiran Dalam Talian Oleh Guru Kolej Vokasional Daerah Johor Bahru
title_full_unstemmed Penelitian Keatas Pentaksiran Dalam Talian Oleh Guru Kolej Vokasional Daerah Johor Bahru
title_sort penelitian keatas pentaksiran dalam talian oleh guru kolej vokasional daerah johor bahru
publisher Penerbit UTM Press
publishDate 2022
url http://eprints.utm.my/104668/1/NurHidayahLokmanNurHazirahNohSeth2022_ResearchonOnlineAssessmentAmongVocationalCollege.pdf
http://eprints.utm.my/104668/
https://sainshumanika.utm.my/index.php/sainshumanika/article/view/2013
_version_ 1792147958048751616