Pelaksanaan Program First Year Experience (FYE) Di Fakulti Alam Bina, Fakulti Kejuruteraan Dan Sains Geoinformasi Serta Fakulti Sains Komputer Dan Sistem Maklumat Universiti Teknologi Malaysia (UTM)

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti persepsi pelajar terhadap aktiviti First YearExperience (FYE); mengenalpasti jenis atau bentuk aktiviti First Year Experience yang telahdijalankan di Fakulti Alam Bina, Fakulti Kejuruteraan dan Sains Geoinformasi serta FakultiSains Komputer dan Sistem Makluma...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hushin, Hassan, Rahim, Idayati
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10540/1/Pelaksanaan_Program_First_Year_Experience.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10540/
https://core.ac.uk/display/11785911/tab/similar-list
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti persepsi pelajar terhadap aktiviti First YearExperience (FYE); mengenalpasti jenis atau bentuk aktiviti First Year Experience yang telahdijalankan di Fakulti Alam Bina, Fakulti Kejuruteraan dan Sains Geoinformasi serta FakultiSains Komputer dan Sistem Maklumat dan mengenalpasti perancangan Jawatankuasa First YearExperience dan pihak Pengajian Pra-Siswazah dalam pengurusan program First Year Experiencesupaya lebih sistematik dan efisien. Kajian ini melibatkan 254 orang pelajar tahun pertama diFakulti Alam Bina, Fakulti Kejuruteraan dan Sains Geoinformasi dan Fakulti Sains Komputerdan Sistem Maklumat di Universiti Teknologi Malaysia dengan menggunakan instrumen kajiansoal selidik yang terdiri daripada 20 soalan. Selain itu, tiga pihak yang terlibat dalam instrumenkajian temu bual yang terdiri daripada 10 soalan. Data yang diperolehi dianalisis secaradeskriptif. Aspek yang dikaji adalah tahap persepsi pelajar terhadap program First YearExperience yang dijalankan. Analisis mengikut item dilakukan dengan menggunakan StatisticalPackage Social Science (SPSS) versi 11.5. Hasil kajian mendapati tahap persepsi pelajar beradapada tahap sederhana iaitu dengan nilai min keseluruhan ialah 3.27. Manakala bagi maklumbalas temu bual pula mendapati ketiga-tiga orang responden bersetuju aktiviti yang dilakukanadalah meliputi pelbagai jenis bentuk iaitu taklimat, ceramah, kem motivasi, perkhemahan danbengkel. Mereka juga bersetuju perancangan Jawatankuasa FYE dan pihak PPS dalampengurusan program FYE supaya lebih sistematik dan efisien adalah melalui enam pendekataniaitu Living Learning Communities, Peer Mentoring, Enhanced First Year Classroom,Supplemental Instruction & Tutoring, Orientation and Focused First Year Experience Advising.