Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat

Kemahiran berfikir kritis ini merupakan kemahiran yang penting dalam proses pembentukan ciri-ciri warga negara maju. Kajian tentang tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar telah dijalankan ke atas 269 orang pelajar tingkatan empat yang yang terdiri daripada 116 orang pelajar Ielaki dan 15...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Kamrin, Sarimah, Noordin, Shaharom
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10659/1/ShaharomNoordin2008_TahapPenguasaanKemahiranBerfikir.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10659/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.10659
record_format eprints
spelling my.utm.106592017-11-01T04:17:23Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10659/ Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat Kamrin, Sarimah Noordin, Shaharom LB Theory and practice of education LB1603 Secondary Education. High schools Kemahiran berfikir kritis ini merupakan kemahiran yang penting dalam proses pembentukan ciri-ciri warga negara maju. Kajian tentang tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar telah dijalankan ke atas 269 orang pelajar tingkatan empat yang yang terdiri daripada 116 orang pelajar Ielaki dan 153 orang pelajar perempuan dari lima buah sekolah menengah di Daerah Kulai. Pelajar yang terlibat dalam kajian ini berumur antara 16 tahun hingga 17 tahun. Alat kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah Watson Glaser Critical Thinking Appraisal-A (WGCTA-A) (adaptasi dari Sabaria. 2003) yang mengandungi 80 item. Reka bentuk kajian ialah tinjauan yang menggunakan soal selidik. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan statistik deskriptif datam bentuk min. sisihan lazim dan peratusan. Dapatan kajian menunjukkan Tahap Penguasaan Kemahiran Bertikir Kritis pelajar Sains tingkatan empat di Daerah Kulai secara keseluruhannya adalah pada tahap sederhana (50.41%). Dapatan kajian ini memberikan implikasi bahawa proses pengajaran dan pembelajaran perlu memberikan penekanan kepada proses penerapan kemahiran berfikir agar pelajar dapat meningkatkan tahap penguasaan Kemahiran Berfikir Kritis mereka. Penerbit UTM Press 2008-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10659/1/ShaharomNoordin2008_TahapPenguasaanKemahiranBerfikir.pdf Kamrin, Sarimah and Noordin, Shaharom (2008) Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 13 . pp. 58-72. ISSN 1394-1801
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic LB Theory and practice of education
LB1603 Secondary Education. High schools
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1603 Secondary Education. High schools
Kamrin, Sarimah
Noordin, Shaharom
Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat
description Kemahiran berfikir kritis ini merupakan kemahiran yang penting dalam proses pembentukan ciri-ciri warga negara maju. Kajian tentang tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar telah dijalankan ke atas 269 orang pelajar tingkatan empat yang yang terdiri daripada 116 orang pelajar Ielaki dan 153 orang pelajar perempuan dari lima buah sekolah menengah di Daerah Kulai. Pelajar yang terlibat dalam kajian ini berumur antara 16 tahun hingga 17 tahun. Alat kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah Watson Glaser Critical Thinking Appraisal-A (WGCTA-A) (adaptasi dari Sabaria. 2003) yang mengandungi 80 item. Reka bentuk kajian ialah tinjauan yang menggunakan soal selidik. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan statistik deskriptif datam bentuk min. sisihan lazim dan peratusan. Dapatan kajian menunjukkan Tahap Penguasaan Kemahiran Bertikir Kritis pelajar Sains tingkatan empat di Daerah Kulai secara keseluruhannya adalah pada tahap sederhana (50.41%). Dapatan kajian ini memberikan implikasi bahawa proses pengajaran dan pembelajaran perlu memberikan penekanan kepada proses penerapan kemahiran berfikir agar pelajar dapat meningkatkan tahap penguasaan Kemahiran Berfikir Kritis mereka.
format Article
author Kamrin, Sarimah
Noordin, Shaharom
author_facet Kamrin, Sarimah
Noordin, Shaharom
author_sort Kamrin, Sarimah
title Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat
title_short Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat
title_full Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat
title_fullStr Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat
title_full_unstemmed Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat
title_sort tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat
publisher Penerbit UTM Press
publishDate 2008
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10659/1/ShaharomNoordin2008_TahapPenguasaanKemahiranBerfikir.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10659/
_version_ 1643645463170121728