Pembinaan Modul Program Pembangunan Akademik Pelajar Tahun Satu Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia

Projek ini adalah berkaitan dengan pembinaan modul Program Pembangunan Akademik PelajarTahun Satu Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia untuk panduan Jawatankuasa First YearExperience (FYE) Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia. Modul ini dibina berdasarkankepada cadangan darip...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hushin, Hassan, Che Don, Maznah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10704/1/PEMBINAAN_MODUL_PROGRAM_PEMBANGUNAN_AKADEMIK_PELAJAR_TAHUN_SATU_FAKULTI_PENDIDIKAN_UNIVERSITI_TEKNOLOGI_MALAYSIA.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10704/
https://www.scribd.com/document/322799754/Pembinaan-Modul-Program-Pembangunan-Kerjaya-Pelajar-Tahun-Satu-Fakulti-Pendidikan-Universiti-Teknologi-Malaysia
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
Description
Summary:Projek ini adalah berkaitan dengan pembinaan modul Program Pembangunan Akademik PelajarTahun Satu Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia untuk panduan Jawatankuasa First YearExperience (FYE) Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia. Modul ini dibina berdasarkankepada cadangan daripada dua kajian yang telah dijalankan bertajuk “Tinjauan Mengenai KategoriMasalah Dengan Demografi Di kalangan Pelajar Tahun Satu Fakulti Pendidikan Universiti TeknologiMalaysia Berasaskan Mooney Problem Check List (MPCL)” oleh Noriasah Binti Othman Teng (2006)dan kajian bertajuk “Pilihan dan Bentuk Aktiviti Program Pembangunan Pelajar Tahun Satu FakultiPendidikan Universiti Teknologi Malaysia: Satu Tinjauan” oleh Ahmad Nawawi Bin Adnan (2007).Modul ini dibina mengikut Model Barr and Cuyjet (1991) yang memberi penekanan kepada enamlangkah pendekatan perancangan program untuk dimuatkan ke dalam kerangka program yang dibinaberdasarkan piawaian Standard Guru Malaysia (SGM) yang masih dalam peringkat cadangan BahagianPendidikan Guru, Kementerian Pelajaran Malaysia. Diharap modul ini akan dapat membantu pihakJawatankuasa FYE Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia dan lain-lain agensi pelaksanamenjalankan program dengan lebih lancar supaya pelajar akan mendapat pelbagai maklumat tentangsuasana pembelajaran di universiti serta dapat meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan pencapaiandalam bidang akademik melalui proram yang dihadiri.