Tinjauan Mengenai Kategori Masalah Dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim.

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kategori-kategori masalah yang dihadapi oleh parapelajar Tahun Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Begitu juga dengan mengenalpastimasalah utama dari segi demografi (jantina, kursus pengajian dan aliran sekolah menengah). Jumlahresponden y...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hushin, Hassan, Pelipos, Vaskalista Dua Nurak
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10760/1/TINJAUAN_MENGENAI_KATEGORI_MASALAH_DALAM_KALANGAN_PELAJAR_TAHUN_SATU.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10760/
https://core.ac.uk/display/11786123/tab/similar-list
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.10760
record_format eprints
spelling my.utm.107602017-03-13T03:57:06Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10760/ Tinjauan Mengenai Kategori Masalah Dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim. Hushin, Hassan Pelipos, Vaskalista Dua Nurak L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kategori-kategori masalah yang dihadapi oleh parapelajar Tahun Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Begitu juga dengan mengenalpastimasalah utama dari segi demografi (jantina, kursus pengajian dan aliran sekolah menengah). Jumlahresponden yang terlibat adalah seratus dan tiga puluh orang. Instrumen kajian yang digunakan adalah‘Mooney Problem Check List’ (MPCL). Cara data kajian dikumpulkan adalah melalui soal selidik dandiproses dengan SPSS/PC+. Hasil kajian yang didapati oleh penyelidik menunjukkan kategori masalahyang paling mengganggu para pelajar ialah kewangan, keadaan kehidupan dan pekerjaan (42.3%),penyesuaian terhadap kerja-kerja tugasan akademik (30.9%), pelajaran dan kerjaya masa depan sertaperhubungan peribadi dan psikologi (emosi) dengan peratus yang sama (21.5%). Manakala kategorimasalah yang kurang mengganggu pelajar ialah rumahtangga dan keluarga (8.9%), moral dan agama(8.1%) serta kesihatan dan pertumbuhan jasmani (4.9%). Oleh itu, beberapa cadangan dikemukakan untukmengatasi masalah tersebut. 2010-10-26 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10760/1/TINJAUAN_MENGENAI_KATEGORI_MASALAH_DALAM_KALANGAN_PELAJAR_TAHUN_SATU.pdf Hushin, Hassan and Pelipos, Vaskalista Dua Nurak (2010) Tinjauan Mengenai Kategori Masalah Dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim. Tinjauan Mengenai Kategori Masalah Dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim. . pp. 1-5. (Unpublished) https://core.ac.uk/display/11786123/tab/similar-list
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Hushin, Hassan
Pelipos, Vaskalista Dua Nurak
Tinjauan Mengenai Kategori Masalah Dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim.
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kategori-kategori masalah yang dihadapi oleh parapelajar Tahun Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Begitu juga dengan mengenalpastimasalah utama dari segi demografi (jantina, kursus pengajian dan aliran sekolah menengah). Jumlahresponden yang terlibat adalah seratus dan tiga puluh orang. Instrumen kajian yang digunakan adalah‘Mooney Problem Check List’ (MPCL). Cara data kajian dikumpulkan adalah melalui soal selidik dandiproses dengan SPSS/PC+. Hasil kajian yang didapati oleh penyelidik menunjukkan kategori masalahyang paling mengganggu para pelajar ialah kewangan, keadaan kehidupan dan pekerjaan (42.3%),penyesuaian terhadap kerja-kerja tugasan akademik (30.9%), pelajaran dan kerjaya masa depan sertaperhubungan peribadi dan psikologi (emosi) dengan peratus yang sama (21.5%). Manakala kategorimasalah yang kurang mengganggu pelajar ialah rumahtangga dan keluarga (8.9%), moral dan agama(8.1%) serta kesihatan dan pertumbuhan jasmani (4.9%). Oleh itu, beberapa cadangan dikemukakan untukmengatasi masalah tersebut.
format Article
author Hushin, Hassan
Pelipos, Vaskalista Dua Nurak
author_facet Hushin, Hassan
Pelipos, Vaskalista Dua Nurak
author_sort Hushin, Hassan
title Tinjauan Mengenai Kategori Masalah Dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim.
title_short Tinjauan Mengenai Kategori Masalah Dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim.
title_full Tinjauan Mengenai Kategori Masalah Dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim.
title_fullStr Tinjauan Mengenai Kategori Masalah Dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim.
title_full_unstemmed Tinjauan Mengenai Kategori Masalah Dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim.
title_sort tinjauan mengenai kategori masalah dalam kalangan pelajar tahun satu, fakulti pendidikan, universiti teknologi malaysia, skudai, johor darul takzim.
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10760/1/TINJAUAN_MENGENAI_KATEGORI_MASALAH_DALAM_KALANGAN_PELAJAR_TAHUN_SATU.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10760/
https://core.ac.uk/display/11786123/tab/similar-list
_version_ 1643645490370183168