Tinjauan Mengenai Kategori Masalah Dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim.
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kategori-kategori masalah yang dihadapi oleh parapelajar Tahun Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Begitu juga dengan mengenalpastimasalah utama dari segi demografi (jantina, kursus pengajian dan aliran sekolah menengah). Jumlahresponden y...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/10760/1/TINJAUAN_MENGENAI_KATEGORI_MASALAH_DALAM_KALANGAN_PELAJAR_TAHUN_SATU.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10760/ https://core.ac.uk/display/11786123/tab/similar-list |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.10760 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.107602017-03-13T03:57:06Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10760/ Tinjauan Mengenai Kategori Masalah Dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim. Hushin, Hassan Pelipos, Vaskalista Dua Nurak L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kategori-kategori masalah yang dihadapi oleh parapelajar Tahun Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Begitu juga dengan mengenalpastimasalah utama dari segi demografi (jantina, kursus pengajian dan aliran sekolah menengah). Jumlahresponden yang terlibat adalah seratus dan tiga puluh orang. Instrumen kajian yang digunakan adalah‘Mooney Problem Check List’ (MPCL). Cara data kajian dikumpulkan adalah melalui soal selidik dandiproses dengan SPSS/PC+. Hasil kajian yang didapati oleh penyelidik menunjukkan kategori masalahyang paling mengganggu para pelajar ialah kewangan, keadaan kehidupan dan pekerjaan (42.3%),penyesuaian terhadap kerja-kerja tugasan akademik (30.9%), pelajaran dan kerjaya masa depan sertaperhubungan peribadi dan psikologi (emosi) dengan peratus yang sama (21.5%). Manakala kategorimasalah yang kurang mengganggu pelajar ialah rumahtangga dan keluarga (8.9%), moral dan agama(8.1%) serta kesihatan dan pertumbuhan jasmani (4.9%). Oleh itu, beberapa cadangan dikemukakan untukmengatasi masalah tersebut. 2010-10-26 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10760/1/TINJAUAN_MENGENAI_KATEGORI_MASALAH_DALAM_KALANGAN_PELAJAR_TAHUN_SATU.pdf Hushin, Hassan and Pelipos, Vaskalista Dua Nurak (2010) Tinjauan Mengenai Kategori Masalah Dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim. Tinjauan Mengenai Kategori Masalah Dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim. . pp. 1-5. (Unpublished) https://core.ac.uk/display/11786123/tab/similar-list |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Hushin, Hassan Pelipos, Vaskalista Dua Nurak Tinjauan Mengenai Kategori Masalah Dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim. |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kategori-kategori masalah yang dihadapi oleh parapelajar Tahun Satu Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Begitu juga dengan mengenalpastimasalah utama dari segi demografi (jantina, kursus pengajian dan aliran sekolah menengah). Jumlahresponden yang terlibat adalah seratus dan tiga puluh orang. Instrumen kajian yang digunakan adalah‘Mooney Problem Check List’ (MPCL). Cara data kajian dikumpulkan adalah melalui soal selidik dandiproses dengan SPSS/PC+. Hasil kajian yang didapati oleh penyelidik menunjukkan kategori masalahyang paling mengganggu para pelajar ialah kewangan, keadaan kehidupan dan pekerjaan (42.3%),penyesuaian terhadap kerja-kerja tugasan akademik (30.9%), pelajaran dan kerjaya masa depan sertaperhubungan peribadi dan psikologi (emosi) dengan peratus yang sama (21.5%). Manakala kategorimasalah yang kurang mengganggu pelajar ialah rumahtangga dan keluarga (8.9%), moral dan agama(8.1%) serta kesihatan dan pertumbuhan jasmani (4.9%). Oleh itu, beberapa cadangan dikemukakan untukmengatasi masalah tersebut. |
format |
Article |
author |
Hushin, Hassan Pelipos, Vaskalista Dua Nurak |
author_facet |
Hushin, Hassan Pelipos, Vaskalista Dua Nurak |
author_sort |
Hushin, Hassan |
title |
Tinjauan Mengenai Kategori Masalah Dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim. |
title_short |
Tinjauan Mengenai Kategori Masalah Dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim. |
title_full |
Tinjauan Mengenai Kategori Masalah Dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim. |
title_fullStr |
Tinjauan Mengenai Kategori Masalah Dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim. |
title_full_unstemmed |
Tinjauan Mengenai Kategori Masalah Dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim. |
title_sort |
tinjauan mengenai kategori masalah dalam kalangan pelajar tahun satu, fakulti pendidikan, universiti teknologi malaysia, skudai, johor darul takzim. |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/10760/1/TINJAUAN_MENGENAI_KATEGORI_MASALAH_DALAM_KALANGAN_PELAJAR_TAHUN_SATU.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10760/ https://core.ac.uk/display/11786123/tab/similar-list |
_version_ |
1643645490370183168 |