Pembangunan modul pembelajaran berbantukan video interaktif bagi pembelajaran pengaturcaraan visual basic berdasarkan pendekatan projek

Modul merupakan contoh bahan pembelajaran yang telah diterima pakai sejak sekian lama. Walaupun ianya dianggap lapuk dan menerima saingan media elektronik, namun penggunaannya masih diperlukan dan dianggap penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pembelajaran menerusi modul sudah lama diper...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Harun, Jamalludin, Mohd. Zainul Abidin, Siti Nurulwahida
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10830/1/Pembangunan_Modul_Pembelajaran_Berbantukan_Video_Interaktif_Bagi_Pembelajaran_Pengaturcaraan_Visual_Basic_Berdasarkan_Pendekatan_Projek.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10830/
http://malrep.uum.edu.my/rep/Record/utm.eprints-10830
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.10830
record_format eprints
spelling my.utm.108302017-02-15T07:14:42Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10830/ Pembangunan modul pembelajaran berbantukan video interaktif bagi pembelajaran pengaturcaraan visual basic berdasarkan pendekatan projek Harun, Jamalludin Mohd. Zainul Abidin, Siti Nurulwahida L Education (General) Modul merupakan contoh bahan pembelajaran yang telah diterima pakai sejak sekian lama. Walaupun ianya dianggap lapuk dan menerima saingan media elektronik, namun penggunaannya masih diperlukan dan dianggap penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pembelajaran menerusi modul sudah lama diperkenalkan tetapi pembelajaran menerusi media video interaktif dengan bantuan teknologi komputer belum banyak dipraktikkan. Pembelajaran berbantukan komputer memberi satu dimensi baru dalam dunia pendidikan kerana ianya menarik dan menyeronokkan. Gabungan di antara modul pembelajaran dan video interaktif dilihat bakal memberi impak yang lebih positif terhadap proses pembelajaran. Berdasarkan kelebihan kedua-dua media yang dinyatakan iaitu media bercetak dan video, maka projek ini mengintegrasikan kedua-duanya di dalam satu medium pembelajaran bagi matapelajaran Pengaturcaraan Visual Basic. Dengan hanya membaca dan menonton video mungkin adalah sesuatu yang pasif, maka satu pendekatan yang lebih berorientasikan tugas atau projek iaitu Pembelajaran Berdasarkan Projek (PBP) digunakan bersama dengan modul pembelajaran dan video interaktif ini dan pembinaannya adalah berpandukan Model ADDIE. PBP merupakan strategi pembelajaran berpusatkan pelajar yang melibatkan pelajar membangunkan projek dan isi pelajaran diperolehi dengan penghasilan projek. Penilaian formatif dibuat sepanjang proses pembinaan modul pembelajaran dan video interaktif ini dan soal selidik terbuka telah digunakan bagi penilaian secara tidak formal. Soal selidik terbuka ini mengandungi 5 aspek kajian yang merangkumi isi kandungan, rekabentuk dan kelebihan modul pembelajaran dan video interaktif ini Modul pembelajaran dan video interaktif ini telah dinilai oleh 5 orang penguna yang telah mengikuti mata pelajaran Pengaturcaraan Visual Basic. Melalui penilaian tersebut didapati gabungan modul pembelajaran dan video interaktif ini mampu meningkatkan kefahaman pelajar dan memberi impak dalam penguasaan pelajar terhadap aplikasi yang dibangunkan. 2010-10-31 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10830/1/Pembangunan_Modul_Pembelajaran_Berbantukan_Video_Interaktif_Bagi_Pembelajaran_Pengaturcaraan_Visual_Basic_Berdasarkan_Pendekatan_Projek.pdf Harun, Jamalludin and Mohd. Zainul Abidin, Siti Nurulwahida (2010) Pembangunan modul pembelajaran berbantukan video interaktif bagi pembelajaran pengaturcaraan visual basic berdasarkan pendekatan projek. Pembangunan Modul Pembelajaran Berbantukan Video Interaktif Bagi Pembelajaran Pengaturcaraan Visual Basic Berdasarkan Pendekatan Projek . pp. 1-10. (Unpublished) http://malrep.uum.edu.my/rep/Record/utm.eprints-10830
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Harun, Jamalludin
Mohd. Zainul Abidin, Siti Nurulwahida
Pembangunan modul pembelajaran berbantukan video interaktif bagi pembelajaran pengaturcaraan visual basic berdasarkan pendekatan projek
description Modul merupakan contoh bahan pembelajaran yang telah diterima pakai sejak sekian lama. Walaupun ianya dianggap lapuk dan menerima saingan media elektronik, namun penggunaannya masih diperlukan dan dianggap penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pembelajaran menerusi modul sudah lama diperkenalkan tetapi pembelajaran menerusi media video interaktif dengan bantuan teknologi komputer belum banyak dipraktikkan. Pembelajaran berbantukan komputer memberi satu dimensi baru dalam dunia pendidikan kerana ianya menarik dan menyeronokkan. Gabungan di antara modul pembelajaran dan video interaktif dilihat bakal memberi impak yang lebih positif terhadap proses pembelajaran. Berdasarkan kelebihan kedua-dua media yang dinyatakan iaitu media bercetak dan video, maka projek ini mengintegrasikan kedua-duanya di dalam satu medium pembelajaran bagi matapelajaran Pengaturcaraan Visual Basic. Dengan hanya membaca dan menonton video mungkin adalah sesuatu yang pasif, maka satu pendekatan yang lebih berorientasikan tugas atau projek iaitu Pembelajaran Berdasarkan Projek (PBP) digunakan bersama dengan modul pembelajaran dan video interaktif ini dan pembinaannya adalah berpandukan Model ADDIE. PBP merupakan strategi pembelajaran berpusatkan pelajar yang melibatkan pelajar membangunkan projek dan isi pelajaran diperolehi dengan penghasilan projek. Penilaian formatif dibuat sepanjang proses pembinaan modul pembelajaran dan video interaktif ini dan soal selidik terbuka telah digunakan bagi penilaian secara tidak formal. Soal selidik terbuka ini mengandungi 5 aspek kajian yang merangkumi isi kandungan, rekabentuk dan kelebihan modul pembelajaran dan video interaktif ini Modul pembelajaran dan video interaktif ini telah dinilai oleh 5 orang penguna yang telah mengikuti mata pelajaran Pengaturcaraan Visual Basic. Melalui penilaian tersebut didapati gabungan modul pembelajaran dan video interaktif ini mampu meningkatkan kefahaman pelajar dan memberi impak dalam penguasaan pelajar terhadap aplikasi yang dibangunkan.
format Article
author Harun, Jamalludin
Mohd. Zainul Abidin, Siti Nurulwahida
author_facet Harun, Jamalludin
Mohd. Zainul Abidin, Siti Nurulwahida
author_sort Harun, Jamalludin
title Pembangunan modul pembelajaran berbantukan video interaktif bagi pembelajaran pengaturcaraan visual basic berdasarkan pendekatan projek
title_short Pembangunan modul pembelajaran berbantukan video interaktif bagi pembelajaran pengaturcaraan visual basic berdasarkan pendekatan projek
title_full Pembangunan modul pembelajaran berbantukan video interaktif bagi pembelajaran pengaturcaraan visual basic berdasarkan pendekatan projek
title_fullStr Pembangunan modul pembelajaran berbantukan video interaktif bagi pembelajaran pengaturcaraan visual basic berdasarkan pendekatan projek
title_full_unstemmed Pembangunan modul pembelajaran berbantukan video interaktif bagi pembelajaran pengaturcaraan visual basic berdasarkan pendekatan projek
title_sort pembangunan modul pembelajaran berbantukan video interaktif bagi pembelajaran pengaturcaraan visual basic berdasarkan pendekatan projek
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10830/1/Pembangunan_Modul_Pembelajaran_Berbantukan_Video_Interaktif_Bagi_Pembelajaran_Pengaturcaraan_Visual_Basic_Berdasarkan_Pendekatan_Projek.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10830/
http://malrep.uum.edu.my/rep/Record/utm.eprints-10830
_version_ 1643645510780715008