Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Bertajuk ‘Human Digestive System’ Biology Tingkatan Empat
Perkembangan teknologi maklumat telah mencipta satu kaedah baru komunikasi antara komuniti dan merangsangkan pembelajaran melalui web. Pembelajaran web telah dilihat sebagai satu alternatif yang berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Satu web portal pendidikan bertajuk ‘Human Digestive S...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/10831/1/Pembangunan_Web_Portal_Berasaskan_MOODLE_Bertajuk.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10831/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.10831 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.108312017-08-15T04:26:22Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10831/ Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Bertajuk ‘Human Digestive System’ Biology Tingkatan Empat Jonid, Muslim Tang, Yuh Jye L Education (General) Perkembangan teknologi maklumat telah mencipta satu kaedah baru komunikasi antara komuniti dan merangsangkan pembelajaran melalui web. Pembelajaran web telah dilihat sebagai satu alternatif yang berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Satu web portal pendidikan bertajuk ‘Human Digestive System’ bagi mata pelajaran Biologi Tingkatan Empat telah dibangukan dengan memilih MOODLE sebagai platform. Sistem pengurusan kursus, MOODLE mampu menyediakan pembelajaran berpusatkan pelajar dan mewujudkan persekitaran konstruktivisme sosial di kalangan guru dan pelajar kerana guru, pelajar dan bahan pembelajaran elektronik saling berinteraksi di antara satu sama lain melalui sumber dan aktiviti yang disediakan. Bahan pembelajaran elektronik diisikan dalam web portal ini disediakan dalam format PowerPoint Slide supaya pelajar dapat memuat turunkan bahan pembelajaran elektronik. Bahan pembelajaran elektronik ringkas, padat, menarik dan interaktif kerana menggabungkan elemen-elemen multimedia seperti teks, grafik, audio, video dan animasi dengan menggunakan pelbagai perisian seperti Adobe Flash CS3 Professional, Ulead Gif Animator 5.0 , Ulead Cool 3D Production Studio, Sony Sound Forge 7.0 dan Adobe Photoshop CS3. Selain itu, aktivitiaktiviti juga disediakan dalam MOODLE adalah seperti Kuiz, Tugasan, Forum dan ‘Chat’. Projek ini dibangunkan berdasarkan model reka bentuk pengajaran ADDIE dan teori konstruktivisme telah digunakan sebagai pendekatan utama disamping mengintergrasikan pelbagai strategi dalam penyampaian maklumat seperti latih tubi, tutorial dan simulasi. 2010-10-31 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10831/1/Pembangunan_Web_Portal_Berasaskan_MOODLE_Bertajuk.pdf Jonid, Muslim and Tang, Yuh Jye (2010) Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Bertajuk ‘Human Digestive System’ Biology Tingkatan Empat. Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Bertajuk ‘Human Digestive System’ Biology Tingkatan Empat . pp. 1-8. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Jonid, Muslim Tang, Yuh Jye Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Bertajuk ‘Human Digestive System’ Biology Tingkatan Empat |
description |
Perkembangan teknologi maklumat telah mencipta satu kaedah baru komunikasi antara komuniti dan merangsangkan pembelajaran melalui web. Pembelajaran web telah dilihat sebagai satu alternatif yang berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Satu web portal pendidikan bertajuk ‘Human Digestive System’ bagi mata pelajaran Biologi Tingkatan Empat telah dibangukan dengan memilih MOODLE sebagai platform. Sistem pengurusan kursus, MOODLE mampu menyediakan pembelajaran berpusatkan pelajar dan mewujudkan persekitaran konstruktivisme sosial di kalangan guru dan pelajar kerana guru, pelajar dan bahan pembelajaran elektronik saling berinteraksi di antara satu sama lain melalui sumber dan aktiviti yang disediakan. Bahan pembelajaran elektronik diisikan dalam web portal ini disediakan dalam format PowerPoint Slide supaya pelajar dapat memuat turunkan bahan pembelajaran elektronik. Bahan pembelajaran elektronik ringkas, padat, menarik dan interaktif kerana menggabungkan elemen-elemen multimedia seperti teks, grafik, audio, video dan animasi dengan menggunakan pelbagai perisian seperti Adobe Flash CS3 Professional, Ulead Gif Animator 5.0 , Ulead Cool 3D Production Studio, Sony Sound Forge 7.0 dan Adobe Photoshop CS3. Selain itu, aktivitiaktiviti juga disediakan dalam MOODLE adalah seperti Kuiz, Tugasan, Forum dan ‘Chat’. Projek ini dibangunkan berdasarkan model reka bentuk pengajaran ADDIE dan teori konstruktivisme telah digunakan sebagai pendekatan utama disamping mengintergrasikan pelbagai strategi dalam penyampaian maklumat seperti latih tubi, tutorial dan simulasi. |
format |
Article |
author |
Jonid, Muslim Tang, Yuh Jye |
author_facet |
Jonid, Muslim Tang, Yuh Jye |
author_sort |
Jonid, Muslim |
title |
Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Bertajuk ‘Human Digestive System’
Biology Tingkatan Empat |
title_short |
Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Bertajuk ‘Human Digestive System’
Biology Tingkatan Empat |
title_full |
Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Bertajuk ‘Human Digestive System’
Biology Tingkatan Empat |
title_fullStr |
Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Bertajuk ‘Human Digestive System’
Biology Tingkatan Empat |
title_full_unstemmed |
Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Bertajuk ‘Human Digestive System’
Biology Tingkatan Empat |
title_sort |
pembangunan web portal berasaskan moodle bertajuk ‘human digestive system’
biology tingkatan empat |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/10831/1/Pembangunan_Web_Portal_Berasaskan_MOODLE_Bertajuk.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10831/ |
_version_ |
1643645511133036544 |