Tingkah Laku Asertif Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Lima Aliran Sains Dan Sastera Di Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Bentara Dalam, Segamat, Johor.

Kajian ini merupakan satu kajian tinjauan tentang tingkah laku asertif dalam kalangan pelajar aliran sains dan aliran sastera tingkatan lima di Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Bentara Dalam, Segamat. Tujuan kajian adalah mengenalpasti tahap tingkah laku asertif yang dimiliki oleh pelajar. Seramai 1...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abd Kadir , Hamdan, Mohd Mustiman, Abd Rahim
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10839/1/Tingkah_Laku_Asertif_Dalam_Kalangan_Pelajar_Tingkatan_Lima_Aliran_Sains_Dan_Sastera_Di_Sekolah_Menengah_Kebangsaan_Dato_Bentara_Dalam.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10839/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.10839
record_format eprints
spelling my.utm.108392010-11-01T10:21:22Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10839/ Tingkah Laku Asertif Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Lima Aliran Sains Dan Sastera Di Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Bentara Dalam, Segamat, Johor. Abd Kadir , Hamdan Mohd Mustiman, Abd Rahim L Education (General) Kajian ini merupakan satu kajian tinjauan tentang tingkah laku asertif dalam kalangan pelajar aliran sains dan aliran sastera tingkatan lima di Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Bentara Dalam, Segamat. Tujuan kajian adalah mengenalpasti tahap tingkah laku asertif yang dimiliki oleh pelajar. Seramai 170 orang pelajar yang terdiri dari pelajar aliran sastera iaitu seramai 92 orang dan 78 orang pelajar aliran sains telah dijadikan sampel yang diambil daripada populasi seramai 319 orang. Data yang dikumpul telah dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS versi 14.0. Statistik desktiptif yang melibatkan taburan demografi responden dianalisis dengan menggunakan jadual kekerapan bagi mencari kekerapan dan peratusan. Min skor digunakan untuk melihat tahap tingkah laku asertif. Manakala ujian-t digunakan untuk mengkaji tahap tingkah laku asertif mengikut aliran. Hasil kajian menunjukkan pelajar tingkatan lima berada pada tahap tingkah laku asertif yang sederhana. Manakala melalui ujian-t didapati terdapat berbezaan tahap tingkah laku asertif antara aliran sains dan aliran sastera. Pengkaji telah mengemukakan beberapa cadangan kepada organisasi dan pengkaji akan datang bagi meningkatkan mutu kajian pada masa akan depan. 2010-11-01 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10839/1/Tingkah_Laku_Asertif_Dalam_Kalangan_Pelajar_Tingkatan_Lima_Aliran_Sains_Dan_Sastera_Di_Sekolah_Menengah_Kebangsaan_Dato_Bentara_Dalam.pdf Abd Kadir , Hamdan and Mohd Mustiman, Abd Rahim (2010) Tingkah Laku Asertif Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Lima Aliran Sains Dan Sastera Di Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Bentara Dalam, Segamat, Johor. Tingkah Laku Asertif Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Lima Aliran Sains Dan Sastera Di Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Bentara Dalam, Segamat, Johor. . pp. 1-9. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Abd Kadir , Hamdan
Mohd Mustiman, Abd Rahim
Tingkah Laku Asertif Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Lima Aliran Sains Dan Sastera Di Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Bentara Dalam, Segamat, Johor.
description Kajian ini merupakan satu kajian tinjauan tentang tingkah laku asertif dalam kalangan pelajar aliran sains dan aliran sastera tingkatan lima di Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Bentara Dalam, Segamat. Tujuan kajian adalah mengenalpasti tahap tingkah laku asertif yang dimiliki oleh pelajar. Seramai 170 orang pelajar yang terdiri dari pelajar aliran sastera iaitu seramai 92 orang dan 78 orang pelajar aliran sains telah dijadikan sampel yang diambil daripada populasi seramai 319 orang. Data yang dikumpul telah dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS versi 14.0. Statistik desktiptif yang melibatkan taburan demografi responden dianalisis dengan menggunakan jadual kekerapan bagi mencari kekerapan dan peratusan. Min skor digunakan untuk melihat tahap tingkah laku asertif. Manakala ujian-t digunakan untuk mengkaji tahap tingkah laku asertif mengikut aliran. Hasil kajian menunjukkan pelajar tingkatan lima berada pada tahap tingkah laku asertif yang sederhana. Manakala melalui ujian-t didapati terdapat berbezaan tahap tingkah laku asertif antara aliran sains dan aliran sastera. Pengkaji telah mengemukakan beberapa cadangan kepada organisasi dan pengkaji akan datang bagi meningkatkan mutu kajian pada masa akan depan.
format Article
author Abd Kadir , Hamdan
Mohd Mustiman, Abd Rahim
author_facet Abd Kadir , Hamdan
Mohd Mustiman, Abd Rahim
author_sort Abd Kadir , Hamdan
title Tingkah Laku Asertif Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Lima Aliran Sains Dan Sastera Di Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Bentara Dalam, Segamat, Johor.
title_short Tingkah Laku Asertif Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Lima Aliran Sains Dan Sastera Di Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Bentara Dalam, Segamat, Johor.
title_full Tingkah Laku Asertif Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Lima Aliran Sains Dan Sastera Di Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Bentara Dalam, Segamat, Johor.
title_fullStr Tingkah Laku Asertif Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Lima Aliran Sains Dan Sastera Di Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Bentara Dalam, Segamat, Johor.
title_full_unstemmed Tingkah Laku Asertif Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Lima Aliran Sains Dan Sastera Di Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Bentara Dalam, Segamat, Johor.
title_sort tingkah laku asertif dalam kalangan pelajar tingkatan lima aliran sains dan sastera di sekolah menengah kebangsaan dato bentara dalam, segamat, johor.
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10839/1/Tingkah_Laku_Asertif_Dalam_Kalangan_Pelajar_Tingkatan_Lima_Aliran_Sains_Dan_Sastera_Di_Sekolah_Menengah_Kebangsaan_Dato_Bentara_Dalam.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10839/
_version_ 1643645513474506752