Keberkesanan Pembelajaran Matematik Dalam Kalangan Pelajar Tahun Akhir Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Matematik) Dan Sarjana Muda Sains Dan Komputer Serta Pendidikan (Matematik)

Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau keberkesanan pembelajaran matematik dalam kalangan pelajar tahun akhir Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Matematik) dan Sarjana Muda Sains dan Komputer serta Pendidikan (Matematik) di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Joh...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sulaiman, Seth, Ahmad, Norhuda
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10861/1/Keberkesanan_Pembelajaran_Matematik_Dalam_Kalangan_Pelajar_Tahun_Akhir_Sarjana_Muda_Sains_Serta_Pendidikan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10861/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.10861
record_format eprints
spelling my.utm.108612017-08-15T06:29:19Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10861/ Keberkesanan Pembelajaran Matematik Dalam Kalangan Pelajar Tahun Akhir Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Matematik) Dan Sarjana Muda Sains Dan Komputer Serta Pendidikan (Matematik) Sulaiman, Seth Ahmad, Norhuda L Education (General) Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau keberkesanan pembelajaran matematik dalam kalangan pelajar tahun akhir Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Matematik) dan Sarjana Muda Sains dan Komputer serta Pendidikan (Matematik) di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim. Instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah soal selidik yang mengandungi 34 item dan telah diberikan kepada 81 orang responden. Statistik yang digunakan ialah statistik deskriptif iaitu min dan peratusan, serta analisis statistik inferensi iaitu ANOVA dan ujian-t. Hasil kajian menunjukkan secara keseluruhan pelajar cenderung memilih kaedah pembelajaran gabungan pembelajaran bersendirian dan pembelajaran berkumpulan. Namun, dapatan kajian juga menunjukkan bahawa kaedah pembelajaran bersendirian adalah kaedah pembelajaran yang paling berkesan dalam pembelajaran matematik. Pelajar yang mengamalkan kaedah pembelajaran bersendirian mempunyai pencapaian matematik yang paling tinggi berbanding pelajar yang mengamalkan pembelajaran matematik secara gabungan dan berkumpulan. Terdapat perbezaan yang signifikan antara pencapaian matematik dengan kaedah pembelajaran. Dapatan kajian juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara jantina dengan kaedah pembelajaran pada aras signifikan .05. Seterusnya, kajian juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara kursus pengajian pelajar dengan kaedah pembelajaran pada aras signifikan .05. Ini menunjukkan jantina dan kursus pengajian pelajar tidak mempengaruhi kaedah pembelajaran dalam matematik. 2010-11-03 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10861/1/Keberkesanan_Pembelajaran_Matematik_Dalam_Kalangan_Pelajar_Tahun_Akhir_Sarjana_Muda_Sains_Serta_Pendidikan.pdf Sulaiman, Seth and Ahmad, Norhuda (2010) Keberkesanan Pembelajaran Matematik Dalam Kalangan Pelajar Tahun Akhir Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Matematik) Dan Sarjana Muda Sains Dan Komputer Serta Pendidikan (Matematik). Keberkesanan Pembelajaran Matematik Dalam Kalangan Pelajar Tahun Akhir Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Matematik) Dan Sarjana Muda Sains Dan Komputer Serta Pendidikan (Matematik) . pp. 1-7. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Sulaiman, Seth
Ahmad, Norhuda
Keberkesanan Pembelajaran Matematik Dalam Kalangan Pelajar Tahun Akhir Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Matematik) Dan Sarjana Muda Sains Dan Komputer Serta Pendidikan (Matematik)
description Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau keberkesanan pembelajaran matematik dalam kalangan pelajar tahun akhir Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Matematik) dan Sarjana Muda Sains dan Komputer serta Pendidikan (Matematik) di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Darul Takzim. Instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah soal selidik yang mengandungi 34 item dan telah diberikan kepada 81 orang responden. Statistik yang digunakan ialah statistik deskriptif iaitu min dan peratusan, serta analisis statistik inferensi iaitu ANOVA dan ujian-t. Hasil kajian menunjukkan secara keseluruhan pelajar cenderung memilih kaedah pembelajaran gabungan pembelajaran bersendirian dan pembelajaran berkumpulan. Namun, dapatan kajian juga menunjukkan bahawa kaedah pembelajaran bersendirian adalah kaedah pembelajaran yang paling berkesan dalam pembelajaran matematik. Pelajar yang mengamalkan kaedah pembelajaran bersendirian mempunyai pencapaian matematik yang paling tinggi berbanding pelajar yang mengamalkan pembelajaran matematik secara gabungan dan berkumpulan. Terdapat perbezaan yang signifikan antara pencapaian matematik dengan kaedah pembelajaran. Dapatan kajian juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara jantina dengan kaedah pembelajaran pada aras signifikan .05. Seterusnya, kajian juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara kursus pengajian pelajar dengan kaedah pembelajaran pada aras signifikan .05. Ini menunjukkan jantina dan kursus pengajian pelajar tidak mempengaruhi kaedah pembelajaran dalam matematik.
format Article
author Sulaiman, Seth
Ahmad, Norhuda
author_facet Sulaiman, Seth
Ahmad, Norhuda
author_sort Sulaiman, Seth
title Keberkesanan Pembelajaran Matematik Dalam Kalangan Pelajar Tahun Akhir Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Matematik) Dan Sarjana Muda Sains Dan Komputer Serta Pendidikan (Matematik)
title_short Keberkesanan Pembelajaran Matematik Dalam Kalangan Pelajar Tahun Akhir Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Matematik) Dan Sarjana Muda Sains Dan Komputer Serta Pendidikan (Matematik)
title_full Keberkesanan Pembelajaran Matematik Dalam Kalangan Pelajar Tahun Akhir Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Matematik) Dan Sarjana Muda Sains Dan Komputer Serta Pendidikan (Matematik)
title_fullStr Keberkesanan Pembelajaran Matematik Dalam Kalangan Pelajar Tahun Akhir Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Matematik) Dan Sarjana Muda Sains Dan Komputer Serta Pendidikan (Matematik)
title_full_unstemmed Keberkesanan Pembelajaran Matematik Dalam Kalangan Pelajar Tahun Akhir Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Matematik) Dan Sarjana Muda Sains Dan Komputer Serta Pendidikan (Matematik)
title_sort keberkesanan pembelajaran matematik dalam kalangan pelajar tahun akhir sarjana muda sains serta pendidikan (matematik) dan sarjana muda sains dan komputer serta pendidikan (matematik)
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10861/1/Keberkesanan_Pembelajaran_Matematik_Dalam_Kalangan_Pelajar_Tahun_Akhir_Sarjana_Muda_Sains_Serta_Pendidikan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10861/
_version_ 1643645519334998016