Masalah Guru Pendidikan Khas Program Integrasi Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor

Kajian deskriftif ini bertujuan untuk mengkaji masalah-masalah yang di hadapi oleh guru-guru Pendidikan Khas program Integrasi dalam pengajaran dan pembelajaran kemahiran hidup. Soal selidik digunakan sebagai instrumen kajian yang diedarkan kepada sampel yang terdiri daripada sejumlah 33 orang guru...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Said, Mohd. Rizal, Arshad, Muallimah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11011/1/Masalah_Guru_Pendidikan_Khas_Program_Integrasi_Dalam_Pengajaran_Dan_Pembelajaran_Kemahiran_Hidup_Di_Sekolah_Menengah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11011/
https://www.researchgate.net/publication/279663309_Masalah_Guru_Pendidikan_Khas_Program_Integrasi_Dalam_Pengajaran_Dan_Pembelajaran_Kemahiran_Hidup_Di_Sekolah_Menengah_Daerah_Kota_Tinggi_Johor
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.11011
record_format eprints
spelling my.utm.110112017-02-28T05:04:20Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11011/ Masalah Guru Pendidikan Khas Program Integrasi Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor Mohd. Said, Mohd. Rizal Arshad, Muallimah L Education (General) Kajian deskriftif ini bertujuan untuk mengkaji masalah-masalah yang di hadapi oleh guru-guru Pendidikan Khas program Integrasi dalam pengajaran dan pembelajaran kemahiran hidup. Soal selidik digunakan sebagai instrumen kajian yang diedarkan kepada sampel yang terdiri daripada sejumlah 33 orang guru yang mengajar di 13 buah sekolah menengah harian biasa, Daerah Kota Tinggi, Johor. Analisis kajian di buat berdasarkan kekerapan, peratusan dan min dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for The Social Services ) versi 12.0. Ujian kebolehpercayaan atau reabiliti analisis telah di jalankan ke atas 10 orang responden yang tidak termasuk dalam sampel kajian dan alpha croanbach yang diperolehi ialah 0.809. Pada keseluruhannya hasil analisis menunjukkan majoriti guru Pendidikan Khas menghadapi permasalahan , terutamanya dalam permasalahan yang berkaitan teori pengajaran dan kemahiran amali, diikuti masalah kurang pengetahuan dan kemahiran dalam mengajar matapelajaran Kemahiran Hidup, kesukaran mendapat kerjasama daripada ibubapa pelajar dan permasalahan yang akhir berkaitan kemudahan fizikal dan bahan pengajaran untuk matapelajaran kemahiran hidup. Beberapa cadangan diberi bagi mengatasi permasalahan yang di hadapi guru-guru ini, supaya dapat meningkatkan lagi prestasi pengajaran dan pembelajaran pendidikan khas di masa akan datang. 2010-11-18 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11011/1/Masalah_Guru_Pendidikan_Khas_Program_Integrasi_Dalam_Pengajaran_Dan_Pembelajaran_Kemahiran_Hidup_Di_Sekolah_Menengah.pdf Mohd. Said, Mohd. Rizal and Arshad, Muallimah (2010) Masalah Guru Pendidikan Khas Program Integrasi Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor. Masalah Guru Pendidikan Khas Program Integrasi Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah , Daerah Kota Tinggi, Johor. . pp. 1-8. (Unpublished) https://www.researchgate.net/publication/279663309_Masalah_Guru_Pendidikan_Khas_Program_Integrasi_Dalam_Pengajaran_Dan_Pembelajaran_Kemahiran_Hidup_Di_Sekolah_Menengah_Daerah_Kota_Tinggi_Johor
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Mohd. Said, Mohd. Rizal
Arshad, Muallimah
Masalah Guru Pendidikan Khas Program Integrasi Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor
description Kajian deskriftif ini bertujuan untuk mengkaji masalah-masalah yang di hadapi oleh guru-guru Pendidikan Khas program Integrasi dalam pengajaran dan pembelajaran kemahiran hidup. Soal selidik digunakan sebagai instrumen kajian yang diedarkan kepada sampel yang terdiri daripada sejumlah 33 orang guru yang mengajar di 13 buah sekolah menengah harian biasa, Daerah Kota Tinggi, Johor. Analisis kajian di buat berdasarkan kekerapan, peratusan dan min dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for The Social Services ) versi 12.0. Ujian kebolehpercayaan atau reabiliti analisis telah di jalankan ke atas 10 orang responden yang tidak termasuk dalam sampel kajian dan alpha croanbach yang diperolehi ialah 0.809. Pada keseluruhannya hasil analisis menunjukkan majoriti guru Pendidikan Khas menghadapi permasalahan , terutamanya dalam permasalahan yang berkaitan teori pengajaran dan kemahiran amali, diikuti masalah kurang pengetahuan dan kemahiran dalam mengajar matapelajaran Kemahiran Hidup, kesukaran mendapat kerjasama daripada ibubapa pelajar dan permasalahan yang akhir berkaitan kemudahan fizikal dan bahan pengajaran untuk matapelajaran kemahiran hidup. Beberapa cadangan diberi bagi mengatasi permasalahan yang di hadapi guru-guru ini, supaya dapat meningkatkan lagi prestasi pengajaran dan pembelajaran pendidikan khas di masa akan datang.
format Article
author Mohd. Said, Mohd. Rizal
Arshad, Muallimah
author_facet Mohd. Said, Mohd. Rizal
Arshad, Muallimah
author_sort Mohd. Said, Mohd. Rizal
title Masalah Guru Pendidikan Khas Program Integrasi Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor
title_short Masalah Guru Pendidikan Khas Program Integrasi Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor
title_full Masalah Guru Pendidikan Khas Program Integrasi Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor
title_fullStr Masalah Guru Pendidikan Khas Program Integrasi Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor
title_full_unstemmed Masalah Guru Pendidikan Khas Program Integrasi Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor
title_sort masalah guru pendidikan khas program integrasi dalam pengajaran dan pembelajaran kemahiran hidup di sekolah menengah, daerah kota tinggi, johor
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11011/1/Masalah_Guru_Pendidikan_Khas_Program_Integrasi_Dalam_Pengajaran_Dan_Pembelajaran_Kemahiran_Hidup_Di_Sekolah_Menengah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11011/
https://www.researchgate.net/publication/279663309_Masalah_Guru_Pendidikan_Khas_Program_Integrasi_Dalam_Pengajaran_Dan_Pembelajaran_Kemahiran_Hidup_Di_Sekolah_Menengah_Daerah_Kota_Tinggi_Johor
_version_ 1643645559298326528