Pembangunan E-Pembelajaran Berasakan MOODLE Bagi Tajuk Mathematical Reasoning Dan Angles Of Elevation And Depression Matematik Tingkatan Empat

Teknologi e-pembelajaran telah berkembang pesat sehingga mempengaruhi pendidikan di peringkat rendah hingga institusi pengajian tinggi. Untuk melaksanakan e-pembelajaran secara efektif, projek ini telah memilih satu sistem pengurusan kursus yang merupakan perisian sumber terbuka dinamakan MOODLE. Si...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ismail, Zaleha, Muhamed, Nurulnadiah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11013/1/Pembangunan_E.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11013/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.11013
record_format eprints
spelling my.utm.110132017-09-07T07:26:41Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11013/ Pembangunan E-Pembelajaran Berasakan MOODLE Bagi Tajuk Mathematical Reasoning Dan Angles Of Elevation And Depression Matematik Tingkatan Empat Ismail, Zaleha Muhamed, Nurulnadiah L Education (General) Teknologi e-pembelajaran telah berkembang pesat sehingga mempengaruhi pendidikan di peringkat rendah hingga institusi pengajian tinggi. Untuk melaksanakan e-pembelajaran secara efektif, projek ini telah memilih satu sistem pengurusan kursus yang merupakan perisian sumber terbuka dinamakan MOODLE. Sistem MOODLE dianggap sesuai memandangkan reka bentuknya menyokong prinsip sosial konstruktivisme yang menekankan pembelajaran secara sosial semula jadi, aktif dan juga penemuan. Di samping itu, reka bentuk pengajaran ADDIE digunakan untuk tujuan pelancaran proses pembangunan. Projek e-pembelajaran yang dibangunkan ini menghasilkan bahan pembelajaran dan pengajaran Matematik Tingkatan Empat dalam tajuk Mathematical Reasoning dan Angles of Elevation and Depression berdasarkan KBSM. Bahan yang disediakan untuk setiap tajuk merangkumi sumber dan aktiviti. Sumber seperti nota guru membolehkan guru untuk membuat rujukan dengan memuat turun nota tersebut dalam format HTML dan PowerPoint. Aktiviti seperti nota pelajar, menyediakan nota dan latihan kepada pelajar setelah pembelajaran berlaku. Aktivitiaktiviti seperti quiz merupakan aktiviti yang menguji kefahaman pelajar. Aktiviti chat membenarkan pelajar berinteraksi melalui dua mod iaitu pelajar dengan guru dan pelajar dengan pelajar. Aktiviti assignment adalah slot yang disediakan untuk pelajar memuat naik tugasan pada masa yang ditetapkan. Dalam aktiviti journal, pelajar membuat refleksi kendiri tentang apa yang telah mereka pelajari. Aktiviti Hot Potatoes pula menyediakan pelajaran yang interaktif kepada pelajar. Sistem MOODLE ini menyediakan pangkalan data yang membenarkan guru dan pelajar mengikuti prestasi mereka apabila markah, tempoh masa, kekerapan penggunaan diperolehi hasil daripada aktiviti yang disediakan. Diharapkan projek seperti ini digunakan di sekolah supaya dapat menangani masalah beban guru dan dapat membantu pelajar secara individu. 2010-11-18 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11013/1/Pembangunan_E.pdf Ismail, Zaleha and Muhamed, Nurulnadiah (2010) Pembangunan E-Pembelajaran Berasakan MOODLE Bagi Tajuk Mathematical Reasoning Dan Angles Of Elevation And Depression Matematik Tingkatan Empat. Pembangunan E-Pembelajaran Berasakan MOODLE Bagi Tajuk Mathematical Reasoning Dan Angles Of Elevation And Depression Matematik Tingkatan Empat . pp. 1-8. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Ismail, Zaleha
Muhamed, Nurulnadiah
Pembangunan E-Pembelajaran Berasakan MOODLE Bagi Tajuk Mathematical Reasoning Dan Angles Of Elevation And Depression Matematik Tingkatan Empat
description Teknologi e-pembelajaran telah berkembang pesat sehingga mempengaruhi pendidikan di peringkat rendah hingga institusi pengajian tinggi. Untuk melaksanakan e-pembelajaran secara efektif, projek ini telah memilih satu sistem pengurusan kursus yang merupakan perisian sumber terbuka dinamakan MOODLE. Sistem MOODLE dianggap sesuai memandangkan reka bentuknya menyokong prinsip sosial konstruktivisme yang menekankan pembelajaran secara sosial semula jadi, aktif dan juga penemuan. Di samping itu, reka bentuk pengajaran ADDIE digunakan untuk tujuan pelancaran proses pembangunan. Projek e-pembelajaran yang dibangunkan ini menghasilkan bahan pembelajaran dan pengajaran Matematik Tingkatan Empat dalam tajuk Mathematical Reasoning dan Angles of Elevation and Depression berdasarkan KBSM. Bahan yang disediakan untuk setiap tajuk merangkumi sumber dan aktiviti. Sumber seperti nota guru membolehkan guru untuk membuat rujukan dengan memuat turun nota tersebut dalam format HTML dan PowerPoint. Aktiviti seperti nota pelajar, menyediakan nota dan latihan kepada pelajar setelah pembelajaran berlaku. Aktivitiaktiviti seperti quiz merupakan aktiviti yang menguji kefahaman pelajar. Aktiviti chat membenarkan pelajar berinteraksi melalui dua mod iaitu pelajar dengan guru dan pelajar dengan pelajar. Aktiviti assignment adalah slot yang disediakan untuk pelajar memuat naik tugasan pada masa yang ditetapkan. Dalam aktiviti journal, pelajar membuat refleksi kendiri tentang apa yang telah mereka pelajari. Aktiviti Hot Potatoes pula menyediakan pelajaran yang interaktif kepada pelajar. Sistem MOODLE ini menyediakan pangkalan data yang membenarkan guru dan pelajar mengikuti prestasi mereka apabila markah, tempoh masa, kekerapan penggunaan diperolehi hasil daripada aktiviti yang disediakan. Diharapkan projek seperti ini digunakan di sekolah supaya dapat menangani masalah beban guru dan dapat membantu pelajar secara individu.
format Article
author Ismail, Zaleha
Muhamed, Nurulnadiah
author_facet Ismail, Zaleha
Muhamed, Nurulnadiah
author_sort Ismail, Zaleha
title Pembangunan E-Pembelajaran Berasakan MOODLE Bagi Tajuk Mathematical Reasoning Dan Angles Of Elevation And Depression Matematik Tingkatan Empat
title_short Pembangunan E-Pembelajaran Berasakan MOODLE Bagi Tajuk Mathematical Reasoning Dan Angles Of Elevation And Depression Matematik Tingkatan Empat
title_full Pembangunan E-Pembelajaran Berasakan MOODLE Bagi Tajuk Mathematical Reasoning Dan Angles Of Elevation And Depression Matematik Tingkatan Empat
title_fullStr Pembangunan E-Pembelajaran Berasakan MOODLE Bagi Tajuk Mathematical Reasoning Dan Angles Of Elevation And Depression Matematik Tingkatan Empat
title_full_unstemmed Pembangunan E-Pembelajaran Berasakan MOODLE Bagi Tajuk Mathematical Reasoning Dan Angles Of Elevation And Depression Matematik Tingkatan Empat
title_sort pembangunan e-pembelajaran berasakan moodle bagi tajuk mathematical reasoning dan angles of elevation and depression matematik tingkatan empat
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11013/1/Pembangunan_E.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11013/
_version_ 1643645559885529088