Masalah Pembelajaran Konsep Mol Dalam Konteks Penyelesaian Masalah Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat (4)

Kajian ini dijalankan untuk mengkaji masalah pembelajaran konsep mol di kalangan pelajar tingkatan empat. Objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti masalah pembelajaran pelajar tingkatan empat terhadap penyelesaian masalah konsep mol di dalam matapelajaran Kimia. 70 orang pelajar Tingkatan empa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Bakar, Md. Nor, Ismail, Noraihan
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11035/1/Masalah_Pembelajaran_Konsep_Mol_Dalam_Konteks_Penyelesaian_Masalah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11035/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.11035
record_format eprints
spelling my.utm.110352017-09-10T08:13:19Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11035/ Masalah Pembelajaran Konsep Mol Dalam Konteks Penyelesaian Masalah Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat (4) Bakar, Md. Nor Ismail, Noraihan L Education (General) Kajian ini dijalankan untuk mengkaji masalah pembelajaran konsep mol di kalangan pelajar tingkatan empat. Objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti masalah pembelajaran pelajar tingkatan empat terhadap penyelesaian masalah konsep mol di dalam matapelajaran Kimia. 70 orang pelajar Tingkatan empat (4) telah dipilih daripada tiga buah Sekolah Menengah di dalam Daerah Mersing untuk tujuan kajian ini. Alat kajian melibatkan soal-selidik dan analisis buku teks. Soal selidik kajian dibahagikan kepada dua bahagian .Bahagian A mengandungi latar belakang pelajar dan bahagian B mengandungi 11 soalan konsep mol. Analisis buku teks bertujuan untuk mengkaji mutu persembahan seperti cara penulisan dan isi kandungan. Program perisian komputer SPSS (Statistical Package for Social Science) digunakan dalam kajian ini untuk menganalisis data. Analisis diskriptif seperti frekuensi dan peratus digunakan untuk menganalisis setiap item. Kajian menunjukkan terdapat masalah pembelajaran yang dihadapi oleh pelajar Tingkatan 4 untuk menyelesaikan masalah konsep mol. Hasil kajian menunjukkan pelajar mengalami masalah dalam menyelesaikan masalah konsep mol dan menghubungkait dengan bilangan zarah, jisim bahan dan persamaan kimia. Terdapat cadangan yang dinyatakan dalam kajian ini untuk meningkatkan tahap kefahaman pelajar terhadap konsep mol. Cadangan terhadap kajian lanjutan juga turut dibincangkan. 2010-11-19 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11035/1/Masalah_Pembelajaran_Konsep_Mol_Dalam_Konteks_Penyelesaian_Masalah.pdf Bakar, Md. Nor and Ismail, Noraihan (2010) Masalah Pembelajaran Konsep Mol Dalam Konteks Penyelesaian Masalah Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat (4). Masalah Pembelajaran Konsep Mol Dalam Konteks Penyelesaian Masalah Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat (4) . pp. 1-8. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Bakar, Md. Nor
Ismail, Noraihan
Masalah Pembelajaran Konsep Mol Dalam Konteks Penyelesaian Masalah Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat (4)
description Kajian ini dijalankan untuk mengkaji masalah pembelajaran konsep mol di kalangan pelajar tingkatan empat. Objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti masalah pembelajaran pelajar tingkatan empat terhadap penyelesaian masalah konsep mol di dalam matapelajaran Kimia. 70 orang pelajar Tingkatan empat (4) telah dipilih daripada tiga buah Sekolah Menengah di dalam Daerah Mersing untuk tujuan kajian ini. Alat kajian melibatkan soal-selidik dan analisis buku teks. Soal selidik kajian dibahagikan kepada dua bahagian .Bahagian A mengandungi latar belakang pelajar dan bahagian B mengandungi 11 soalan konsep mol. Analisis buku teks bertujuan untuk mengkaji mutu persembahan seperti cara penulisan dan isi kandungan. Program perisian komputer SPSS (Statistical Package for Social Science) digunakan dalam kajian ini untuk menganalisis data. Analisis diskriptif seperti frekuensi dan peratus digunakan untuk menganalisis setiap item. Kajian menunjukkan terdapat masalah pembelajaran yang dihadapi oleh pelajar Tingkatan 4 untuk menyelesaikan masalah konsep mol. Hasil kajian menunjukkan pelajar mengalami masalah dalam menyelesaikan masalah konsep mol dan menghubungkait dengan bilangan zarah, jisim bahan dan persamaan kimia. Terdapat cadangan yang dinyatakan dalam kajian ini untuk meningkatkan tahap kefahaman pelajar terhadap konsep mol. Cadangan terhadap kajian lanjutan juga turut dibincangkan.
format Article
author Bakar, Md. Nor
Ismail, Noraihan
author_facet Bakar, Md. Nor
Ismail, Noraihan
author_sort Bakar, Md. Nor
title Masalah Pembelajaran Konsep Mol Dalam Konteks Penyelesaian Masalah Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat (4)
title_short Masalah Pembelajaran Konsep Mol Dalam Konteks Penyelesaian Masalah Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat (4)
title_full Masalah Pembelajaran Konsep Mol Dalam Konteks Penyelesaian Masalah Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat (4)
title_fullStr Masalah Pembelajaran Konsep Mol Dalam Konteks Penyelesaian Masalah Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat (4)
title_full_unstemmed Masalah Pembelajaran Konsep Mol Dalam Konteks Penyelesaian Masalah Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat (4)
title_sort masalah pembelajaran konsep mol dalam konteks penyelesaian masalah di kalangan pelajar tingkatan empat (4)
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11035/1/Masalah_Pembelajaran_Konsep_Mol_Dalam_Konteks_Penyelesaian_Masalah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11035/
_version_ 1643645566239899648