Masalah Pembelajaran Konsep Mol Dalam Konteks Penyelesaian Masalah Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat (4)
Kajian ini dijalankan untuk mengkaji masalah pembelajaran konsep mol di kalangan pelajar tingkatan empat. Objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti masalah pembelajaran pelajar tingkatan empat terhadap penyelesaian masalah konsep mol di dalam matapelajaran Kimia. 70 orang pelajar Tingkatan empa...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/11035/1/Masalah_Pembelajaran_Konsep_Mol_Dalam_Konteks_Penyelesaian_Masalah.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11035/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.11035 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.110352017-09-10T08:13:19Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11035/ Masalah Pembelajaran Konsep Mol Dalam Konteks Penyelesaian Masalah Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat (4) Bakar, Md. Nor Ismail, Noraihan L Education (General) Kajian ini dijalankan untuk mengkaji masalah pembelajaran konsep mol di kalangan pelajar tingkatan empat. Objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti masalah pembelajaran pelajar tingkatan empat terhadap penyelesaian masalah konsep mol di dalam matapelajaran Kimia. 70 orang pelajar Tingkatan empat (4) telah dipilih daripada tiga buah Sekolah Menengah di dalam Daerah Mersing untuk tujuan kajian ini. Alat kajian melibatkan soal-selidik dan analisis buku teks. Soal selidik kajian dibahagikan kepada dua bahagian .Bahagian A mengandungi latar belakang pelajar dan bahagian B mengandungi 11 soalan konsep mol. Analisis buku teks bertujuan untuk mengkaji mutu persembahan seperti cara penulisan dan isi kandungan. Program perisian komputer SPSS (Statistical Package for Social Science) digunakan dalam kajian ini untuk menganalisis data. Analisis diskriptif seperti frekuensi dan peratus digunakan untuk menganalisis setiap item. Kajian menunjukkan terdapat masalah pembelajaran yang dihadapi oleh pelajar Tingkatan 4 untuk menyelesaikan masalah konsep mol. Hasil kajian menunjukkan pelajar mengalami masalah dalam menyelesaikan masalah konsep mol dan menghubungkait dengan bilangan zarah, jisim bahan dan persamaan kimia. Terdapat cadangan yang dinyatakan dalam kajian ini untuk meningkatkan tahap kefahaman pelajar terhadap konsep mol. Cadangan terhadap kajian lanjutan juga turut dibincangkan. 2010-11-19 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11035/1/Masalah_Pembelajaran_Konsep_Mol_Dalam_Konteks_Penyelesaian_Masalah.pdf Bakar, Md. Nor and Ismail, Noraihan (2010) Masalah Pembelajaran Konsep Mol Dalam Konteks Penyelesaian Masalah Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat (4). Masalah Pembelajaran Konsep Mol Dalam Konteks Penyelesaian Masalah Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat (4) . pp. 1-8. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Bakar, Md. Nor Ismail, Noraihan Masalah Pembelajaran Konsep Mol Dalam Konteks Penyelesaian Masalah Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat (4) |
description |
Kajian ini dijalankan untuk mengkaji masalah pembelajaran konsep mol di kalangan pelajar tingkatan empat. Objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti masalah pembelajaran pelajar tingkatan empat terhadap penyelesaian masalah konsep mol di dalam matapelajaran Kimia. 70 orang pelajar Tingkatan empat (4) telah dipilih daripada tiga buah Sekolah Menengah di dalam Daerah Mersing untuk tujuan kajian ini. Alat kajian melibatkan soal-selidik dan analisis buku teks. Soal selidik kajian dibahagikan kepada dua bahagian .Bahagian A mengandungi latar belakang pelajar dan bahagian B mengandungi 11 soalan konsep mol. Analisis buku teks bertujuan untuk mengkaji mutu persembahan seperti cara penulisan dan isi kandungan. Program perisian komputer SPSS (Statistical Package for Social Science) digunakan dalam kajian ini untuk menganalisis data. Analisis diskriptif seperti frekuensi dan peratus digunakan untuk menganalisis setiap item. Kajian menunjukkan terdapat masalah pembelajaran yang dihadapi oleh pelajar Tingkatan 4 untuk menyelesaikan masalah konsep mol. Hasil kajian menunjukkan pelajar mengalami masalah dalam menyelesaikan masalah konsep mol dan menghubungkait dengan bilangan zarah, jisim bahan dan persamaan kimia. Terdapat cadangan yang dinyatakan dalam kajian ini untuk meningkatkan tahap kefahaman pelajar terhadap konsep mol. Cadangan terhadap kajian lanjutan juga turut dibincangkan. |
format |
Article |
author |
Bakar, Md. Nor Ismail, Noraihan |
author_facet |
Bakar, Md. Nor Ismail, Noraihan |
author_sort |
Bakar, Md. Nor |
title |
Masalah Pembelajaran Konsep Mol Dalam Konteks Penyelesaian Masalah
Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat (4) |
title_short |
Masalah Pembelajaran Konsep Mol Dalam Konteks Penyelesaian Masalah
Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat (4) |
title_full |
Masalah Pembelajaran Konsep Mol Dalam Konteks Penyelesaian Masalah
Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat (4) |
title_fullStr |
Masalah Pembelajaran Konsep Mol Dalam Konteks Penyelesaian Masalah
Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat (4) |
title_full_unstemmed |
Masalah Pembelajaran Konsep Mol Dalam Konteks Penyelesaian Masalah
Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat (4) |
title_sort |
masalah pembelajaran konsep mol dalam konteks penyelesaian masalah
di kalangan pelajar tingkatan empat (4) |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/11035/1/Masalah_Pembelajaran_Konsep_Mol_Dalam_Konteks_Penyelesaian_Masalah.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11035/ |
_version_ |
1643645566239899648 |