Persepsi Pelajar Tahun Akhir Aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Terhadap Pendekatan Pembelajaran Secara Problem-Based Learning (PBL)

Problem-Based Learning merupakan satu kaedah pengajaran yang amat digalakkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia untuk diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi terhadap pendekatan pembelajaran secara Problem-Based Learning dalam kalan...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
Main Authors: Kamaruddin , Meor Ibrahim, Zynuddin, Siti Nadya
格式: Article
語言:English
出版: 2010
主題:
在線閱讀:http://eprints.utm.my/id/eprint/11151/1/Persepsi_Pelajar_Tahun_Akhir_Aliran_Sains_Fakulti_Pendidikan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11151/
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
機構: Universiti Teknologi Malaysia
語言: English
實物特徵
總結:Problem-Based Learning merupakan satu kaedah pengajaran yang amat digalakkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia untuk diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi terhadap pendekatan pembelajaran secara Problem-Based Learning dalam kalangan pelajar-pelajar tahun akhir aliran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Johor Bahru, Johor. Soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklumat tentang pandangan pelajar terhadap pembelajaran secara PBL bagi enam kategori iaitu gaya pembelajaran secara PBL, kerjasama dan komunikasi antara kumpulan dan fasilitator, kemahiran menyelesaikan masalah, komitmen terhadap gaya pembelajaran PBL, kebolehan PBL dalam proses pengajaran dan pembelajaran serta sikap dan minat terhadap PBL. Sampel terdiri daripada 140 orang responden yang dipilih secara rawak mudah. Mereka terdiri daripada pelajar yang mengambil kursus Ijazah Sarjana Muda Sains serta Pendidikan Sains, Kimia, Fizik dan Matematik di Fakulti Pendidikan. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS versi 11.5. Hasil kajian menunjukkan persepsi pelajar terhadap PBL bagi keenam-enam kategori adalah positif. Hasil kajian ini diharap dapat dimanfaatkan oleh pihak fakulti dan pihak-pihak tertentu bagi memastikan pelajar-pelajar sentiasa mempunyai persepsi yang positif terhadap PBL.