Tahap Pengetahuan Membina Item Aneka Pilihan Dalam Kalangan Guru Pelatih Teknik Dan Kejuruteraan (PTK), Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai

Kajian berbentuk deskriptif ini dijalankan bertujuan mengenalpasti tahap pengetahuan membina item aneka pilihan dalam kalangan guru pelatih teknik dan kejuruteraan (PTK), Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Empat objektif kajian ini adalah mengukur tahap pengetahuan mengenai (1) soala...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abu , Baharin, Mohd Said, Siti Nurfariza
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11153/1/Tahap_Pengetahuan_Membina_Item_Aneka_Pilihan_Dalam_Kalangan_Guru_Pelatih_Teknik_Dan_Kejuruteraan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11153/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.11153
record_format eprints
spelling my.utm.111532010-11-29T05:51:27Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11153/ Tahap Pengetahuan Membina Item Aneka Pilihan Dalam Kalangan Guru Pelatih Teknik Dan Kejuruteraan (PTK), Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai Abu , Baharin Mohd Said, Siti Nurfariza L Education (General) Kajian berbentuk deskriptif ini dijalankan bertujuan mengenalpasti tahap pengetahuan membina item aneka pilihan dalam kalangan guru pelatih teknik dan kejuruteraan (PTK), Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Empat objektif kajian ini adalah mengukur tahap pengetahuan mengenai (1) soalan objektif bentuk item aneka pilihan, (2) sifat-sifat ujian (kesahan, kebolehpercayaan dan keobjektifan), (3) penggunaan aras kognitif Taksonomi Bloom dan Jadual Penentu Ujian (JPU) dan (4) langkah-langkah dalam membina item aneka pilihan. Seramai 71 orang guru pelatih dengan 25 orang lelaki dan 46 orang perempuan telah terlibat dalam kajian ini. Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik dan skala 4 (empat) mata telah digunakan bagi mengukur maklum balas responden. Nilai kebolehpercayaan instruman kajian adalah 0.96. Data dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Package For Social Science) versi 12.0 For Windows untuk mendapatkan kekerapan, peratus, sisihan piawai dan min. Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap pengetahuan membina item aneka pilihan dalam kalangan guru pelatih adalah pada tahap sederhana. Kajian ini juga memberikan beberapa cadangan untuk mempertingkatkan pengetahuan guru pelatih dalam pengetahuan membina item aneka pilihan 2010-11-29 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11153/1/Tahap_Pengetahuan_Membina_Item_Aneka_Pilihan_Dalam_Kalangan_Guru_Pelatih_Teknik_Dan_Kejuruteraan.pdf Abu , Baharin and Mohd Said, Siti Nurfariza (2010) Tahap Pengetahuan Membina Item Aneka Pilihan Dalam Kalangan Guru Pelatih Teknik Dan Kejuruteraan (PTK), Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai. Tahap Pengetahuan Membina Item Aneka Pilihan Dalam Kalangan Guru Pelatih Teknik Dan Kejuruteraan (PTK), Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai . pp. 1-8. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Abu , Baharin
Mohd Said, Siti Nurfariza
Tahap Pengetahuan Membina Item Aneka Pilihan Dalam Kalangan Guru Pelatih Teknik Dan Kejuruteraan (PTK), Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai
description Kajian berbentuk deskriptif ini dijalankan bertujuan mengenalpasti tahap pengetahuan membina item aneka pilihan dalam kalangan guru pelatih teknik dan kejuruteraan (PTK), Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Empat objektif kajian ini adalah mengukur tahap pengetahuan mengenai (1) soalan objektif bentuk item aneka pilihan, (2) sifat-sifat ujian (kesahan, kebolehpercayaan dan keobjektifan), (3) penggunaan aras kognitif Taksonomi Bloom dan Jadual Penentu Ujian (JPU) dan (4) langkah-langkah dalam membina item aneka pilihan. Seramai 71 orang guru pelatih dengan 25 orang lelaki dan 46 orang perempuan telah terlibat dalam kajian ini. Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik dan skala 4 (empat) mata telah digunakan bagi mengukur maklum balas responden. Nilai kebolehpercayaan instruman kajian adalah 0.96. Data dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Package For Social Science) versi 12.0 For Windows untuk mendapatkan kekerapan, peratus, sisihan piawai dan min. Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap pengetahuan membina item aneka pilihan dalam kalangan guru pelatih adalah pada tahap sederhana. Kajian ini juga memberikan beberapa cadangan untuk mempertingkatkan pengetahuan guru pelatih dalam pengetahuan membina item aneka pilihan
format Article
author Abu , Baharin
Mohd Said, Siti Nurfariza
author_facet Abu , Baharin
Mohd Said, Siti Nurfariza
author_sort Abu , Baharin
title Tahap Pengetahuan Membina Item Aneka Pilihan Dalam Kalangan Guru Pelatih Teknik Dan Kejuruteraan (PTK), Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai
title_short Tahap Pengetahuan Membina Item Aneka Pilihan Dalam Kalangan Guru Pelatih Teknik Dan Kejuruteraan (PTK), Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai
title_full Tahap Pengetahuan Membina Item Aneka Pilihan Dalam Kalangan Guru Pelatih Teknik Dan Kejuruteraan (PTK), Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai
title_fullStr Tahap Pengetahuan Membina Item Aneka Pilihan Dalam Kalangan Guru Pelatih Teknik Dan Kejuruteraan (PTK), Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai
title_full_unstemmed Tahap Pengetahuan Membina Item Aneka Pilihan Dalam Kalangan Guru Pelatih Teknik Dan Kejuruteraan (PTK), Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai
title_sort tahap pengetahuan membina item aneka pilihan dalam kalangan guru pelatih teknik dan kejuruteraan (ptk), fakulti pendidikan, utm, skudai
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11153/1/Tahap_Pengetahuan_Membina_Item_Aneka_Pilihan_Dalam_Kalangan_Guru_Pelatih_Teknik_Dan_Kejuruteraan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11153/
_version_ 1643645600756924416