Kemahiran visualisasi dan gaya pembelajaran pelajar-pelajar sekolah-sekolah menengah daerah Johor Bahru dalam mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan

Kemahiran visualisasi dan gaya pembelajaran bagi pelajar-pelajar yang mempelajari mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan (LK) merupakan dua elemen yang menjadi fokus utama dalam kertas kerja ini. Hal ini kerana gaya pembelajaran dan kemahiran visualisasi dipercayai mempunyai hubungan antara satu sama l...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nordin, Mohd Safarin, Abdul Hamid, Mohd Zolkifli, Saud, Muhammad Sukri, Abu Bakar, Zainudin, Abdul Razak, Diyana
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11268/1/PAPERWORK_SAFARIN_FOR_SEMINAR_MAJLIS_DEKAN_PENDIDIKAN_IPTA_2010.doc
http://eprints.utm.my/id/eprint/11268/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.11268
record_format eprints
spelling my.utm.112682017-09-11T03:43:54Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11268/ Kemahiran visualisasi dan gaya pembelajaran pelajar-pelajar sekolah-sekolah menengah daerah Johor Bahru dalam mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan Nordin, Mohd Safarin Abdul Hamid, Mohd Zolkifli Saud, Muhammad Sukri Abu Bakar, Zainudin Abdul Razak, Diyana L Education (General) Kemahiran visualisasi dan gaya pembelajaran bagi pelajar-pelajar yang mempelajari mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan (LK) merupakan dua elemen yang menjadi fokus utama dalam kertas kerja ini. Hal ini kerana gaya pembelajaran dan kemahiran visualisasi dipercayai mempunyai hubungan antara satu sama lain. Kemahiran visualisasi merupakan kemahiran yang sangat penting dalam LK kerana kemahiran ini merupakan keupayaan minda melihat sesebuah objek atau simbol dan berfikir dalam dua atau tiga dimensi dalam minda seseorang individu (Widad dan Foong, 2004). Justeru itu, tujuan kertas kerja ini adalah untuk membincangkan tentang tahap kemahiran visualisasi dan hubungannya dengan gaya pembelajaran dalam kalangan pelajar tingkatan empat yang mempelajari mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan di sekolah-sekolah menengah. Tahap kemahiran visualisasi pelajar diuji dengan menggunakan dua ujian piawai yang sering digunakan dalam kajian-kajian berkaitan visualisasi iaitu ujian Purdue Spatial Visualisation Tests of Rotation (PSVT:R) dan Minnesota Paper Form Board Test (MPFBT). Ujian-ujian tersebut bertujuan mengkaji perbezaan tahap kemahiran visualisasi pelajar dari dua aspek kemahiran mental yang berbeza seperti kemahiran memutar secara mental dan kemahiran menggabung secara mental. Sementara itu, bagi menentukan gaya pembelajaran pelajar, soal selidik gaya pembelajaran Honey and Mumford telah digunakan. Seramai 160 orang (75 lelaki dan 55 perempuan) pelajar di sekolah-sekolah menengah harian biasa daerah Johor Bahru telah terlibat dalam kajian ini. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar mempunyai tahap kemahiran memutar yang sederhana rendah dan tahap kemahiran menggabung yang sederhana tinggi. 2010 Article NonPeerReviewed application/msword en http://eprints.utm.my/id/eprint/11268/1/PAPERWORK_SAFARIN_FOR_SEMINAR_MAJLIS_DEKAN_PENDIDIKAN_IPTA_2010.doc Nordin, Mohd Safarin and Abdul Hamid, Mohd Zolkifli and Saud, Muhammad Sukri and Abu Bakar, Zainudin and Abdul Razak, Diyana (2010) Kemahiran visualisasi dan gaya pembelajaran pelajar-pelajar sekolah-sekolah menengah daerah Johor Bahru dalam mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan. JPPG 2010 CONFERENCE PROCEEDINGS . (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Nordin, Mohd Safarin
Abdul Hamid, Mohd Zolkifli
Saud, Muhammad Sukri
Abu Bakar, Zainudin
Abdul Razak, Diyana
Kemahiran visualisasi dan gaya pembelajaran pelajar-pelajar sekolah-sekolah menengah daerah Johor Bahru dalam mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan
description Kemahiran visualisasi dan gaya pembelajaran bagi pelajar-pelajar yang mempelajari mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan (LK) merupakan dua elemen yang menjadi fokus utama dalam kertas kerja ini. Hal ini kerana gaya pembelajaran dan kemahiran visualisasi dipercayai mempunyai hubungan antara satu sama lain. Kemahiran visualisasi merupakan kemahiran yang sangat penting dalam LK kerana kemahiran ini merupakan keupayaan minda melihat sesebuah objek atau simbol dan berfikir dalam dua atau tiga dimensi dalam minda seseorang individu (Widad dan Foong, 2004). Justeru itu, tujuan kertas kerja ini adalah untuk membincangkan tentang tahap kemahiran visualisasi dan hubungannya dengan gaya pembelajaran dalam kalangan pelajar tingkatan empat yang mempelajari mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan di sekolah-sekolah menengah. Tahap kemahiran visualisasi pelajar diuji dengan menggunakan dua ujian piawai yang sering digunakan dalam kajian-kajian berkaitan visualisasi iaitu ujian Purdue Spatial Visualisation Tests of Rotation (PSVT:R) dan Minnesota Paper Form Board Test (MPFBT). Ujian-ujian tersebut bertujuan mengkaji perbezaan tahap kemahiran visualisasi pelajar dari dua aspek kemahiran mental yang berbeza seperti kemahiran memutar secara mental dan kemahiran menggabung secara mental. Sementara itu, bagi menentukan gaya pembelajaran pelajar, soal selidik gaya pembelajaran Honey and Mumford telah digunakan. Seramai 160 orang (75 lelaki dan 55 perempuan) pelajar di sekolah-sekolah menengah harian biasa daerah Johor Bahru telah terlibat dalam kajian ini. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar mempunyai tahap kemahiran memutar yang sederhana rendah dan tahap kemahiran menggabung yang sederhana tinggi.
format Article
author Nordin, Mohd Safarin
Abdul Hamid, Mohd Zolkifli
Saud, Muhammad Sukri
Abu Bakar, Zainudin
Abdul Razak, Diyana
author_facet Nordin, Mohd Safarin
Abdul Hamid, Mohd Zolkifli
Saud, Muhammad Sukri
Abu Bakar, Zainudin
Abdul Razak, Diyana
author_sort Nordin, Mohd Safarin
title Kemahiran visualisasi dan gaya pembelajaran pelajar-pelajar sekolah-sekolah menengah daerah Johor Bahru dalam mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan
title_short Kemahiran visualisasi dan gaya pembelajaran pelajar-pelajar sekolah-sekolah menengah daerah Johor Bahru dalam mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan
title_full Kemahiran visualisasi dan gaya pembelajaran pelajar-pelajar sekolah-sekolah menengah daerah Johor Bahru dalam mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan
title_fullStr Kemahiran visualisasi dan gaya pembelajaran pelajar-pelajar sekolah-sekolah menengah daerah Johor Bahru dalam mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan
title_full_unstemmed Kemahiran visualisasi dan gaya pembelajaran pelajar-pelajar sekolah-sekolah menengah daerah Johor Bahru dalam mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan
title_sort kemahiran visualisasi dan gaya pembelajaran pelajar-pelajar sekolah-sekolah menengah daerah johor bahru dalam mata pelajaran lukisan kejuruteraan
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11268/1/PAPERWORK_SAFARIN_FOR_SEMINAR_MAJLIS_DEKAN_PENDIDIKAN_IPTA_2010.doc
http://eprints.utm.my/id/eprint/11268/
_version_ 1643645633623490560