Pengaruh sikap, minat, pengajaran guru dan rakan sebaya terhadap pencapaian matematik pelajar

Mata pelajaran matematik atau dahulunya dikenali sebagai ilmu hisab menikmati kedudukan istimewa dalam pendidikan di Malaysia. Keadaan ini berlaku kerana matematik telah menjadi salah satu subjek yang wajib diambil oleh semua pelajar dalam sistem persekolahan negara bermula daripada Ujian Penilaian...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abu Bakar, Zainudin, Kamaruddin, Meor Ibrahim, Tan, May Yang
Format: Monograph
Language:English
Published: RMC 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11310/1/LAPORAN_AKHIR.doc
http://eprints.utm.my/id/eprint/11310/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
Description
Summary:Mata pelajaran matematik atau dahulunya dikenali sebagai ilmu hisab menikmati kedudukan istimewa dalam pendidikan di Malaysia. Keadaan ini berlaku kerana matematik telah menjadi salah satu subjek yang wajib diambil oleh semua pelajar dalam sistem persekolahan negara bermula daripada Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), dan sebahagian pada Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM). Laporan kajian ini merujuk kepada penilaian tentang pengaruh sikap, minat, pengajaran guru, dan rakan sebaya terhadap pencapaian pelajar dalam mata pelajaran matematik. Pengkajian tentang pengaruh ini dinilai sebagai kesinambungan daripada kajian-kajian terdahulu yang melihat pelbagai faktor serta hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam persekolahan mereka. Justeru kajian ini akan hanya memfokuskan kepada pencapaian pelajar dalam matematik di tingkatan empat. Pada bahagian pertama beberapa perbincangan tentang kajian-kajian dan laporan-laporan lepas dipaparkan dengan tujuan untuk melihat perkembangan semasa proses pembelajaran pelajar di sekolah. Melalui cara ini proses perbandingan dapat dilakukan. Seterusnya akan dikemukakan beberapa objektif dan persoalan kajian yang ingin dicapai. Penentuan objektif dan persoalan ini telah didapati menjadi panduan dan batasan kepada kajian yang dijalankan. Setelah itu perbincangan diteruskan dengan melaporkan pendekatan dan metodologi yang digunakan dalam menjalankan kajian ini. Ianya meliputi rekabentuk kajian, populasi dan responden kajian, instrumen yang digunakan, serta bagaimana data dianalisis dan dibincangkan. Selanjutnya, perbincangan difokuskan kepada laporan hasil kajian berupa data-data yang telah diperolehi. Pada bahagian akhir dapatan kajian dibincangkan dengan cara membanding dan menilai perkaitannya dengan kajian dan laporan-laporan yang lepas. Bahagian ini banyak tertumpu kepada menjelaskan bagaimana dan mengapa proses sedemikian terjadi. Beberapa cadangan dan usulan juga dikemukakan sama ada berkaitan dengan kajian yang dijalankan dan juga dapatan kajian yang diperolehi.