Kepuasan Pelajar-Pelajar Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam, Elektrik Dan Jentera) Terhadap Kemudahan Bengkel Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia

Kemudahan bengkel yang baik dapat memberikan kepuasan kepada pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Peralatan bengkel, ruang bengkel, pengudaraan dan keselamatan di bengkel perlu diambil kira untuk menghasilkan sebuah bengkel sebagai tempat pengajaran dan pembelajaran yang kondusif. Tujua...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ismail , Sarimah, Awang, Mohd Zahari
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11436/1/Kepuasan_Pelajar.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11436/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.11436
record_format eprints
spelling my.utm.114362010-12-15T07:07:39Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11436/ Kepuasan Pelajar-Pelajar Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam, Elektrik Dan Jentera) Terhadap Kemudahan Bengkel Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Ismail , Sarimah Awang, Mohd Zahari L Education (General) Kemudahan bengkel yang baik dapat memberikan kepuasan kepada pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Peralatan bengkel, ruang bengkel, pengudaraan dan keselamatan di bengkel perlu diambil kira untuk menghasilkan sebuah bengkel sebagai tempat pengajaran dan pembelajaran yang kondusif. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenalpasti kepuasan pelajar terhadap kemudahan bengkel di Jabatan Pendidikan Teknikal dan Kejuruteraan. Responden terdiri daripada 121 orang pelajar Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam, Elektrik dan Jentera) di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Data dikumpul dengan menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Penganalisaan data dibuat dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for Social Science Windows) versi 12.0 dan dinyatakan dalam bentuk peratusan dan min. Hasil dapatan menunjukkan bahawa kepuasan pelajar terhadap kemudahan bengkel berada pada tahap sederhana. Oleh yang demikian, beberapa cadangan telah dikemukakan bagi meningkatkan kepuasan pelajar dalam penggunaan bengkel. Cadangan terperinci diterangkan dalam bab akhir kajian ini. 2010-12-15 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11436/1/Kepuasan_Pelajar.pdf Ismail , Sarimah and Awang, Mohd Zahari (2010) Kepuasan Pelajar-Pelajar Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam, Elektrik Dan Jentera) Terhadap Kemudahan Bengkel Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Kepuasan Pelajar-Pelajar Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam, Elektrik Dan Jentera) Terhadap Kemudahan Bengkel Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia . pp. 1-8. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Ismail , Sarimah
Awang, Mohd Zahari
Kepuasan Pelajar-Pelajar Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam, Elektrik Dan Jentera) Terhadap Kemudahan Bengkel Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
description Kemudahan bengkel yang baik dapat memberikan kepuasan kepada pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Peralatan bengkel, ruang bengkel, pengudaraan dan keselamatan di bengkel perlu diambil kira untuk menghasilkan sebuah bengkel sebagai tempat pengajaran dan pembelajaran yang kondusif. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenalpasti kepuasan pelajar terhadap kemudahan bengkel di Jabatan Pendidikan Teknikal dan Kejuruteraan. Responden terdiri daripada 121 orang pelajar Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam, Elektrik dan Jentera) di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Data dikumpul dengan menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Penganalisaan data dibuat dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for Social Science Windows) versi 12.0 dan dinyatakan dalam bentuk peratusan dan min. Hasil dapatan menunjukkan bahawa kepuasan pelajar terhadap kemudahan bengkel berada pada tahap sederhana. Oleh yang demikian, beberapa cadangan telah dikemukakan bagi meningkatkan kepuasan pelajar dalam penggunaan bengkel. Cadangan terperinci diterangkan dalam bab akhir kajian ini.
format Article
author Ismail , Sarimah
Awang, Mohd Zahari
author_facet Ismail , Sarimah
Awang, Mohd Zahari
author_sort Ismail , Sarimah
title Kepuasan Pelajar-Pelajar Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam, Elektrik Dan Jentera) Terhadap Kemudahan Bengkel Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_short Kepuasan Pelajar-Pelajar Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam, Elektrik Dan Jentera) Terhadap Kemudahan Bengkel Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_full Kepuasan Pelajar-Pelajar Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam, Elektrik Dan Jentera) Terhadap Kemudahan Bengkel Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_fullStr Kepuasan Pelajar-Pelajar Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam, Elektrik Dan Jentera) Terhadap Kemudahan Bengkel Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_full_unstemmed Kepuasan Pelajar-Pelajar Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam, Elektrik Dan Jentera) Terhadap Kemudahan Bengkel Di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_sort kepuasan pelajar-pelajar sarjana muda teknologi serta pendidikan (kejuruteraan awam, elektrik dan jentera) terhadap kemudahan bengkel di fakulti pendidikan, universiti teknologi malaysia
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11436/1/Kepuasan_Pelajar.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11436/
_version_ 1643645681611571200