Penggunaan Komputer Dan Internet Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Di Kalangan Guru Sekolah Menengah Di Daerah Pasir Mas, Kelantan
Tujuan kajian ini adalah untuk melihat tahap penggunaan komputer dan internet dalam pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah di daerah Pasir Mas, Kelantan. Soal selidik digunakan ke atas 80 orang guru dari sekolah menengah dalam daerah Pasir Mas Kelantan. Analisis data dibuat de...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/11440/1/Penggunaan_Komputer_Dan_Internet_Dalam_Pengajaran_Dan_Pembelajaran_Di_Kalangan_Guru_Sekolah_Menengah_Di_Daerah_Pasir_Mas.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11440/ https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxzYWlkYXR1bGFpc3lhaGVkdTMwNTN8Z3g6NGUxZWZmMzIwNjRjNzYzNw |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Tujuan kajian ini adalah untuk melihat tahap penggunaan komputer dan internet dalam pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah di daerah Pasir Mas, Kelantan. Soal selidik digunakan ke atas 80 orang guru dari sekolah menengah dalam daerah Pasir Mas Kelantan. Analisis data dibuat dengan menggunakan Pakej Statistik Untuk Sains Sosial (SPSS) versi 14. Nilai min dan peratusan diguna untuk menjelaskan profil responden. Ujian-t digunakan untuk melihat perbezaan di antara jantina dalam masalah penggunaan komputer. Dapatan kajian menunjukkan bahawa penggunaan komputer dan internet di kalangan guru adalah tinggi. Perisian yang sering digunakan ialah ‘Microsoft Office Word’ dan ‘Microsoft Office Power Point’. Manakala berkaitan dengan masalah penggunaan komputer pula dapatan yang diperolehi juga adalah tinggi . Manakala ujian –t pula menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara jantina. Disarankan guru-guru , pihak pengurusan pendidikan dan pentadbiran sekolah mengambil langkah proaktif terhadap penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah agar dapat meningkatkan mutu pendidikan di masa hadapan. |
---|