Pendekatan Pengajaran Yang Digunakan Oleh Guru Sekolah Menengah Di Daerah Johor Bahru Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pendekatan pengajaran yang digunakan oleh guru di sekolah menengah di daerah Johor Bahru dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik. Tiga pendekatan yang difokuskan dalam kajian ini ialah pendekatan berpusatkan guru, berpusatkan pelajar dan berpusatkan bahan...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/11474/1/Pendekatan_Pengajaran_Yang_Digunakan_Oleh_Guru_Sekolah_Menengah_Di_Daerah_Johor_Bahru_Dalam_Pengajaran_Dan_Pembelajaran_Matematik.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11474/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.11474 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.114742010-12-16T07:07:22Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11474/ Pendekatan Pengajaran Yang Digunakan Oleh Guru Sekolah Menengah Di Daerah Johor Bahru Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik Idris , Abdul Razak Salleh, Nor Asmah L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pendekatan pengajaran yang digunakan oleh guru di sekolah menengah di daerah Johor Bahru dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik. Tiga pendekatan yang difokuskan dalam kajian ini ialah pendekatan berpusatkan guru, berpusatkan pelajar dan berpusatkan bahan. Seramai 177 orang guru matematik di jadikan responden dan mereka adalah guru-guru dari beberapa buah sekolah menengah di Johor Bahru yang dipilih secara rawak. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah soal selidik. Data dikumpul dan dianalisis dengan menggunakan Statistical Package for Social Sciences (SPSS 10.0). Dalam kajian, analisis statistik deskriptif (peratus dan min) dan inferensi (ujian korelasi) telah digunakan. Hasil dapatan menunjukkan guru-guru matematik di sekolah menengah lebih menggunakan pendekatan pengajaran berpusatkan pelajar dan berpusatkan bahan dalam pengajaran dan pembelajaran matematik. Walaubagaimanapun, guru-guru juga masih menggunakan pendekatan berpusatkan guru. Di samping itu, guru-guru juga berhadapan dengan beberapa masalah apabila menggunakan pendekatan-pendekatan tersebut. Keputusan ujian korelasi Pearson-r yang dijalankan ke atas ketiga-tiga pendekatan pengajaran dengan pengalaman mengajar menunjukkan nilai korelasi,r kurang daripada 0.02. Ini menunjukkan perhubungan antara pengalaman mengajar guru dengan pendekatan pengajaran adalah sangat lemah. 2010-12-16 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11474/1/Pendekatan_Pengajaran_Yang_Digunakan_Oleh_Guru_Sekolah_Menengah_Di_Daerah_Johor_Bahru_Dalam_Pengajaran_Dan_Pembelajaran_Matematik.pdf Idris , Abdul Razak and Salleh, Nor Asmah (2010) Pendekatan Pengajaran Yang Digunakan Oleh Guru Sekolah Menengah Di Daerah Johor Bahru Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik. Pendekatan Pengajaran Yang Digunakan Oleh Guru Sekolah Menengah Di Daerah Johor Bahru Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik . pp. 1-7. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Idris , Abdul Razak Salleh, Nor Asmah Pendekatan Pengajaran Yang Digunakan Oleh Guru Sekolah Menengah Di Daerah Johor Bahru Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pendekatan pengajaran yang digunakan oleh guru di sekolah menengah di daerah Johor Bahru dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik. Tiga pendekatan yang difokuskan dalam kajian ini ialah pendekatan berpusatkan guru, berpusatkan pelajar dan berpusatkan bahan. Seramai 177 orang guru matematik di jadikan responden dan mereka adalah guru-guru dari beberapa buah sekolah menengah di Johor Bahru yang dipilih secara rawak. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah soal selidik. Data dikumpul dan dianalisis dengan menggunakan Statistical Package for Social Sciences (SPSS 10.0). Dalam kajian, analisis statistik deskriptif (peratus dan min) dan inferensi (ujian korelasi) telah digunakan. Hasil dapatan menunjukkan guru-guru matematik di sekolah menengah lebih menggunakan pendekatan pengajaran berpusatkan pelajar dan berpusatkan bahan dalam pengajaran dan pembelajaran matematik. Walaubagaimanapun, guru-guru juga masih menggunakan pendekatan berpusatkan guru. Di samping itu, guru-guru juga berhadapan dengan beberapa masalah apabila menggunakan pendekatan-pendekatan tersebut. Keputusan ujian korelasi Pearson-r yang dijalankan ke atas ketiga-tiga pendekatan pengajaran dengan pengalaman mengajar menunjukkan nilai korelasi,r kurang daripada 0.02. Ini menunjukkan perhubungan antara pengalaman mengajar guru dengan pendekatan pengajaran adalah sangat lemah. |
format |
Article |
author |
Idris , Abdul Razak Salleh, Nor Asmah |
author_facet |
Idris , Abdul Razak Salleh, Nor Asmah |
author_sort |
Idris , Abdul Razak |
title |
Pendekatan Pengajaran Yang Digunakan Oleh Guru Sekolah Menengah Di Daerah Johor Bahru Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik |
title_short |
Pendekatan Pengajaran Yang Digunakan Oleh Guru Sekolah Menengah Di Daerah Johor Bahru Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik |
title_full |
Pendekatan Pengajaran Yang Digunakan Oleh Guru Sekolah Menengah Di Daerah Johor Bahru Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik |
title_fullStr |
Pendekatan Pengajaran Yang Digunakan Oleh Guru Sekolah Menengah Di Daerah Johor Bahru Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik |
title_full_unstemmed |
Pendekatan Pengajaran Yang Digunakan Oleh Guru Sekolah Menengah Di Daerah Johor Bahru Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik |
title_sort |
pendekatan pengajaran yang digunakan oleh guru sekolah menengah di daerah johor bahru dalam pengajaran dan pembelajaran matematik |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/11474/1/Pendekatan_Pengajaran_Yang_Digunakan_Oleh_Guru_Sekolah_Menengah_Di_Daerah_Johor_Bahru_Dalam_Pengajaran_Dan_Pembelajaran_Matematik.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11474/ |
_version_ |
1643645691800584192 |