Penggunaan Pusat Sumber Sekolah (PSS) Dalam Kalangan Guru-Guru Sekolah Menengah Daerah Kota Tinggi, Johor.

Kajian ini dijalankan untuk mengetahui penggunaan Pusat Sumber Sekolah (PSS) dalam kalangan guru-guru di sekolah menengah Daerah Kota Tinggi, Johor. Kajian ini juga meninjau faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan PSS dalam kalangan guru-guru di sekolah menengah, pandangan guru-guru tentang keber...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Idris , Abdul Razak, Melijat, Norhafizah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11476/1/Penggunaan_Pusat_Sumber_Sekolah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11476/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.11476
record_format eprints
spelling my.utm.114762010-12-16T07:10:41Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11476/ Penggunaan Pusat Sumber Sekolah (PSS) Dalam Kalangan Guru-Guru Sekolah Menengah Daerah Kota Tinggi, Johor. Idris , Abdul Razak Melijat, Norhafizah L Education (General) Kajian ini dijalankan untuk mengetahui penggunaan Pusat Sumber Sekolah (PSS) dalam kalangan guru-guru di sekolah menengah Daerah Kota Tinggi, Johor. Kajian ini juga meninjau faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan PSS dalam kalangan guru-guru di sekolah menengah, pandangan guru-guru tentang keberkesanan penggunaan PSS terhadap pencapaian akademik pelajar serta pandangan guru-guru terhadap peranan Guru Perpustakaan dan Media di sekolah menengah. Kajian dijalankan ke atas semua guru-guru sahaja tidak termasuk pihak pentadbir sekolah dan guru media. Dalam kajian ini, soal selidik telah diedarkan kepada responden yang terdiri daripada semua guru (300 orang) dari lima buah sekolah yang dipilih secara rawak. Nilai alpha yang diperolehi ialah 0.8680. Frekuensi iaitu nilai peratusan telah digunakan dalam penganalisisan data. Dapatan kajian pada keseluruhannya menunjukkan guru-guru menggunakan PSS. Dari aspek corak penggunaan PSS didapati guru-guru menggunakan PSS untuk pelbagai tujuan yang dapat memanfaatkan guru dan pelajar. Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi penggunaan PSS dan 81.6% guru-guru berpendapat bahawa penggunaan PSS memberi kesan terhadap pencapaian akademik pelajar. Sebanyak 69.2% guru-guru berpendapat bahawa peranan guru Perpustakaan dan Guru Media turut memberi sumbangan dan meningkatkan potensi penggunaan PSS. 2010-12-16 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11476/1/Penggunaan_Pusat_Sumber_Sekolah.pdf Idris , Abdul Razak and Melijat, Norhafizah (2010) Penggunaan Pusat Sumber Sekolah (PSS) Dalam Kalangan Guru-Guru Sekolah Menengah Daerah Kota Tinggi, Johor. Penggunaan Pusat Sumber Sekolah (PSS) Dalam Kalangan Guru-Guru Sekolah Menengah Daerah Kota Tinggi, Johor. . pp. 1-7. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Idris , Abdul Razak
Melijat, Norhafizah
Penggunaan Pusat Sumber Sekolah (PSS) Dalam Kalangan Guru-Guru Sekolah Menengah Daerah Kota Tinggi, Johor.
description Kajian ini dijalankan untuk mengetahui penggunaan Pusat Sumber Sekolah (PSS) dalam kalangan guru-guru di sekolah menengah Daerah Kota Tinggi, Johor. Kajian ini juga meninjau faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan PSS dalam kalangan guru-guru di sekolah menengah, pandangan guru-guru tentang keberkesanan penggunaan PSS terhadap pencapaian akademik pelajar serta pandangan guru-guru terhadap peranan Guru Perpustakaan dan Media di sekolah menengah. Kajian dijalankan ke atas semua guru-guru sahaja tidak termasuk pihak pentadbir sekolah dan guru media. Dalam kajian ini, soal selidik telah diedarkan kepada responden yang terdiri daripada semua guru (300 orang) dari lima buah sekolah yang dipilih secara rawak. Nilai alpha yang diperolehi ialah 0.8680. Frekuensi iaitu nilai peratusan telah digunakan dalam penganalisisan data. Dapatan kajian pada keseluruhannya menunjukkan guru-guru menggunakan PSS. Dari aspek corak penggunaan PSS didapati guru-guru menggunakan PSS untuk pelbagai tujuan yang dapat memanfaatkan guru dan pelajar. Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi penggunaan PSS dan 81.6% guru-guru berpendapat bahawa penggunaan PSS memberi kesan terhadap pencapaian akademik pelajar. Sebanyak 69.2% guru-guru berpendapat bahawa peranan guru Perpustakaan dan Guru Media turut memberi sumbangan dan meningkatkan potensi penggunaan PSS.
format Article
author Idris , Abdul Razak
Melijat, Norhafizah
author_facet Idris , Abdul Razak
Melijat, Norhafizah
author_sort Idris , Abdul Razak
title Penggunaan Pusat Sumber Sekolah (PSS) Dalam Kalangan Guru-Guru Sekolah Menengah Daerah Kota Tinggi, Johor.
title_short Penggunaan Pusat Sumber Sekolah (PSS) Dalam Kalangan Guru-Guru Sekolah Menengah Daerah Kota Tinggi, Johor.
title_full Penggunaan Pusat Sumber Sekolah (PSS) Dalam Kalangan Guru-Guru Sekolah Menengah Daerah Kota Tinggi, Johor.
title_fullStr Penggunaan Pusat Sumber Sekolah (PSS) Dalam Kalangan Guru-Guru Sekolah Menengah Daerah Kota Tinggi, Johor.
title_full_unstemmed Penggunaan Pusat Sumber Sekolah (PSS) Dalam Kalangan Guru-Guru Sekolah Menengah Daerah Kota Tinggi, Johor.
title_sort penggunaan pusat sumber sekolah (pss) dalam kalangan guru-guru sekolah menengah daerah kota tinggi, johor.
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11476/1/Penggunaan_Pusat_Sumber_Sekolah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11476/
_version_ 1643645692385689600