Keberkesanan Pengajaran Mikro Terhadap Kemampuan Guru Pelatih Di Jabatan Sains Dan Matematik, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Semasa Menjalani Latihan Mengajar
Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti keberkesanan Pengajaran Mikro terhadap kemampuan guru pelatih di Jabatan Sains dan Matematik, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai semasa menjalani latihan mengajar. Matlamat kajian ini adalah berpandukan kepada empat objektif kajian...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/11538/1/Keberkesanan_Pengajaran_Mikro_Terhadap_Kemampuan_Guru_Pelatih_Di_Jabatan_Sains_Dan_Matematik.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11538/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.11538 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.115382010-12-20T09:08:19Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11538/ Keberkesanan Pengajaran Mikro Terhadap Kemampuan Guru Pelatih Di Jabatan Sains Dan Matematik, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Semasa Menjalani Latihan Mengajar Ahmad Zanzali, Noor Azlan Abd Wahab, Norzawati L Education (General) Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti keberkesanan Pengajaran Mikro terhadap kemampuan guru pelatih di Jabatan Sains dan Matematik, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai semasa menjalani latihan mengajar. Matlamat kajian ini adalah berpandukan kepada empat objektif kajian iaitu untuk mengenalpasti tahap kemahiran penulisan rancangan pengajaran, tahap kemahiran penyampaian pengajaran, tahap menyediakan bahan bantu mengajar dan yang terakhir peranan kelas pengajaran mikro dalam membantu pelajar semasa menjalani latihan mengajar. Kajian yang dilakukan adalah berbentuk kuantitatif iaitu menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian. Sampel kajian melibatkan 80 orang guru pelatih 3 SPC, 3 SPF, 3 SPM dan 3 SPN. Data yang diperolehi diproses dengan menggunakan Perisian Window Statistical Package For Social Science (SPSS) versi 12.0. Kajian ini menggunakan ujian statistik deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa keempat-empat objektif yang dikaji mempunyai min yang tinggi dan yang paling tinggi adalah kemahiran menyediakan bahan bantu mengajar. Secara keseluruhannya, guru pelatih mempunyai tahap kemahiran yang tinggi dalam pengajaran mikro dan mampu untuk mengaplikasikannya semasa latihan mengajar. Katakunci : pengajaran mikro, kemampuan guru pelatih, Jabatn Sains dan Matematik, latihan mengajar 2010-12-20 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11538/1/Keberkesanan_Pengajaran_Mikro_Terhadap_Kemampuan_Guru_Pelatih_Di_Jabatan_Sains_Dan_Matematik.pdf Ahmad Zanzali, Noor Azlan and Abd Wahab, Norzawati (2010) Keberkesanan Pengajaran Mikro Terhadap Kemampuan Guru Pelatih Di Jabatan Sains Dan Matematik, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Semasa Menjalani Latihan Mengajar. Keberkesanan Pengajaran Mikro Terhadap Kemampuan Guru Pelatih Di Jabatan Sains Dan Matematik, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Semasa Menjalani Latihan Mengajar . pp. 1-7. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Ahmad Zanzali, Noor Azlan Abd Wahab, Norzawati Keberkesanan Pengajaran Mikro Terhadap Kemampuan Guru Pelatih Di Jabatan Sains Dan Matematik, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Semasa Menjalani Latihan Mengajar |
description |
Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti keberkesanan Pengajaran Mikro terhadap
kemampuan guru pelatih di Jabatan Sains dan Matematik, Fakulti Pendidikan, Universiti
Teknologi Malaysia, Skudai semasa menjalani latihan mengajar. Matlamat kajian ini adalah
berpandukan kepada empat objektif kajian iaitu untuk mengenalpasti tahap kemahiran penulisan
rancangan pengajaran, tahap kemahiran penyampaian pengajaran, tahap menyediakan bahan
bantu mengajar dan yang terakhir peranan kelas pengajaran mikro dalam membantu pelajar
semasa menjalani latihan mengajar. Kajian yang dilakukan adalah berbentuk kuantitatif iaitu
menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian. Sampel kajian melibatkan 80 orang guru
pelatih 3 SPC, 3 SPF, 3 SPM dan 3 SPN. Data yang diperolehi diproses dengan menggunakan
Perisian Window Statistical Package For Social Science (SPSS) versi 12.0. Kajian ini
menggunakan ujian statistik deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa keempat-empat
objektif yang dikaji mempunyai min yang tinggi dan yang paling tinggi adalah kemahiran
menyediakan bahan bantu mengajar. Secara keseluruhannya, guru pelatih mempunyai tahap
kemahiran yang tinggi dalam pengajaran mikro dan mampu untuk mengaplikasikannya semasa
latihan mengajar.
Katakunci : pengajaran mikro, kemampuan guru pelatih, Jabatn Sains dan Matematik, latihan
mengajar |
format |
Article |
author |
Ahmad Zanzali, Noor Azlan Abd Wahab, Norzawati |
author_facet |
Ahmad Zanzali, Noor Azlan Abd Wahab, Norzawati |
author_sort |
Ahmad Zanzali, Noor Azlan |
title |
Keberkesanan Pengajaran Mikro Terhadap Kemampuan Guru Pelatih Di Jabatan Sains
Dan Matematik, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Semasa
Menjalani Latihan Mengajar |
title_short |
Keberkesanan Pengajaran Mikro Terhadap Kemampuan Guru Pelatih Di Jabatan Sains
Dan Matematik, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Semasa
Menjalani Latihan Mengajar |
title_full |
Keberkesanan Pengajaran Mikro Terhadap Kemampuan Guru Pelatih Di Jabatan Sains
Dan Matematik, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Semasa
Menjalani Latihan Mengajar |
title_fullStr |
Keberkesanan Pengajaran Mikro Terhadap Kemampuan Guru Pelatih Di Jabatan Sains
Dan Matematik, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Semasa
Menjalani Latihan Mengajar |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan Pengajaran Mikro Terhadap Kemampuan Guru Pelatih Di Jabatan Sains
Dan Matematik, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Semasa
Menjalani Latihan Mengajar |
title_sort |
keberkesanan pengajaran mikro terhadap kemampuan guru pelatih di jabatan sains
dan matematik, fakulti pendidikan, universiti teknologi malaysia, skudai semasa
menjalani latihan mengajar |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/11538/1/Keberkesanan_Pengajaran_Mikro_Terhadap_Kemampuan_Guru_Pelatih_Di_Jabatan_Sains_Dan_Matematik.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11538/ |
_version_ |
1643645709818265600 |