Tahap Penguasaan Kemahiran Manipulatif Dan Hubungannya Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap penguasaan kemahiran manipulatif dan hubungannya dengan pencapaian akademik pelajar. Seramai 92 orang pelajar tahun tiga dan empat SPC, Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Kimia) dan SPK, Sarjana Muda Sains Komputer Serta Pendidikan (Kimia) dipilih secar...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
格式: | Article |
語言: | English |
出版: |
2010
|
主題: | |
在線閱讀: | http://eprints.utm.my/id/eprint/11545/1/Tahap_Penguasaan_Kemahiran_Manipulatif_Dan_Hubungannya_Dengan_Pencapaian_Akademik_Pelajar_Fakulti_Pendidikan.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11545/ |
標簽: |
添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
|
機構: | Universiti Teknologi Malaysia |
語言: | English |
總結: | Kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap penguasaan kemahiran manipulatif dan
hubungannya dengan pencapaian akademik pelajar. Seramai 92 orang pelajar tahun tiga dan
empat SPC, Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Kimia) dan SPK, Sarjana Muda Sains
Komputer Serta Pendidikan (Kimia) dipilih secara rawak sebagai sampel kajian. Kajian
dijalankan dengan menggunakan set borang soal selidik (?=0.753) yang terbahagi kepada dua
bahagian. Bahagian A soal selidik digunakan untuk mengetahui latar belakang dan pencapaian
akademik pelajar manakala Bahagian B adalah untuk mengenalpasti tahap penguasaan
kemahiran manipulatif pelajar dalam amali kimia. Data-data yang diperolehi dianalisis
menggunakan perisian Microsoft Excell dan SPSS. Analisis yang digunakan adalah kekerapan,
peratus, min dan ujian kolerasi Pearson. Hasil kajian menunjukkan tahap penguasaan kemahiran
manipulatif dalam kalangan pelajar berada di tahap baik (70.3%) tetapi tidak wujud hubungan
yang signifikan antara tahap penguasaan kemahiran manipulatif dengan pencapaian akademik
pelajar (r=0.197). Beberapa cadangan untuk meningkatkan kemahiran manipulatif serta
cadangan untuk kajian lanjutan turut dikemukakan di samping implikasi kajian.
Katakunci : penguasaan kemahiran manipulatif, pencapaian akademik |
---|