Kesediaan Bakal Guru Sains Untuk Mengajar Dalam Bahasa Inggeris. Satu Tinjauan Ke Atas Pelajar Tahun Akhir Fakulti Pendidikan
Pengajaran dan pembelajaran Sains dalam bahasa Inggeris telah mula dilaksanakan pada tahun 2003. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap kesediaan bakal guru Sains Universiti Teknologi Malaysia terhadap pengajaran sains dalam bahasa Inggeris. Empat aspek kesediaan dikaji iaitu berdasa...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/11620/1/Kesediaan_Bakal_Guru_Sains_Untuk_Mengajar_Dalam_Bahasa_Inggeris.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11620/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Pengajaran dan pembelajaran Sains dalam bahasa Inggeris telah mula dilaksanakan pada tahun
2003. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap kesediaan bakal guru Sains Universiti
Teknologi Malaysia terhadap pengajaran sains dalam bahasa Inggeris. Empat aspek kesediaan dikaji iaitu
berdasarkan aspek pengetahuan mata pelajaran sains, penguasaan istilah sains, penguasaan bahasa
Inggeris dan keberkesanan kursus yang dihadiri. Kajian yang dijalankan berbentuk kuantitatif diskriptif
iaitu menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian. Keseluruhan populasi diambil sebagai sampel
kajian yang melibatkan 74 orang pelajar tahun akhir daripada pengkhususan 4 SPN, 4 SPC dan 4 SPF.
Data yang diperolehi diproses dengan menggunakan perisian Statistical Packages For Social Science
(SPSS 11.5 for Windows) berdasarkan kekerapan, peratusan dan min. Dapatan kajian menunjukkan tahap
kesediaan bakal guru dari aspek pengetahuan mata pelajaran sains, istilah sains dan penguasaan bahasa
Inggeris adalah sederhana manakala keberkesanan kursus yang dihadiri menunjukkan min penilaian
kesediaan yang tinggi. Semua pihak yang berkenaan perlu bekerjasama bagi membantu melengkapkan
bakal guru terutamanya dengan penguasaan bahasa Inggeris yang lebih baik supaya mereka bersedia
untuk mengajar Sains dalam bahasa Inggeris.
Katakunci: : bahasa Inggeris, bakal guru, Pengajaran dan pembelajaran Sains |
---|