Diagnosis Kesalahan Lazim Dalam Tajuk Bentuk Piawai Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Johor Bahru

Diagnosis ialah satu teknik untuk mengenal pasti sebarang masalah atau kesukaran yang menghalang pembelajaran pelajar mengenai sesuatu konsep. Kajian ini bertujuan mengkaji kesalahan lazim dalam tajuk Bentuk Piawai di kalangan pelajar tingkatan empat, di samping menentukan tahap penguasaan mereka...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
Main Authors: Kamaruddin, Meor Ibrahim, Ngadalan, Afidah
格式: Article
語言:English
出版: 2010
主題:
在線閱讀:http://eprints.utm.my/id/eprint/11644/1/Diagnosis_Kesalahan_Lazim_Dalam_Tajuk_Bentuk_Piawai_Di_Kalangan_Pelajar_Tingkatan_Empat_Sekolah_Menengah_Johor_Bahru.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11644/
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
機構: Universiti Teknologi Malaysia
語言: English
實物特徵
總結:Diagnosis ialah satu teknik untuk mengenal pasti sebarang masalah atau kesukaran yang menghalang pembelajaran pelajar mengenai sesuatu konsep. Kajian ini bertujuan mengkaji kesalahan lazim dalam tajuk Bentuk Piawai di kalangan pelajar tingkatan empat, di samping menentukan tahap penguasaan mereka dalam tajuk Bentuk Piawai. Kajian dilakukan ke atas 144 orang pelajar dari 3 buah sekolah menengah di Johor Bahru. Data mengenai kesalahan lazim diperolehi dengan menggunakan satu set ujian diagnostik yang merangkumi konsep angka bererti,bentuk piawai dan nombor tunggal. Jawapan responden didiagnosis dan dilaporkan secara kualitatif. Hasil kajian menunjukkan tahap penguasaan responden dalam tajuk Bentuk Piawai adalah baik. Kesilapan yang mereka lakukan dalan ujian tersebut dikelompokkkan ke dalam 3 kategori: Kesilapan Sistematik, Kesilapan Kecuaian dan Kesilapan Rawak. Langkahlangkah pemulihan dikemukakan di akhir laporan. Katakunci: Diagnosis