Persepsi Guru Pelatih Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Terhadap Latihan Mengajar Selepas Menjalani Latihan Mengajar

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti persepsi guru pelatih Jabatan Sains dan Matematik Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, Skudai yang telah menjalani latihan mengajar terhadap aspek penulisan objektif pengajaran, perancangan mengajar, penyampaian pengajaran serta keperibadian d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad Zanzali, Noor Azlan, A. Rahim, Sabariah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11653/1/Persepsi_Guru_Pelatih_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11653/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.11653
record_format eprints
spelling my.utm.116532010-12-24T18:12:45Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11653/ Persepsi Guru Pelatih Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Terhadap Latihan Mengajar Selepas Menjalani Latihan Mengajar Ahmad Zanzali, Noor Azlan A. Rahim, Sabariah L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti persepsi guru pelatih Jabatan Sains dan Matematik Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, Skudai yang telah menjalani latihan mengajar terhadap aspek penulisan objektif pengajaran, perancangan mengajar, penyampaian pengajaran serta keperibadian dan ikhtisas sebagai seorang guru. Kajian ini adalah kajian deskriptif berbentuk tinjauan dan menggunakan instrumen soal selidik. Untuk mengesahkan hasil dapatan kajian penyelidik telah menggunakan instrumen temubual. Hasil dapatan kajian daripada soal selidik telah dinilai secara kualitatif. Responden terdiri 98 orang daripada pelajar tahun tiga dan tahun empat Jabatan Sains dan Matematik Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, iaitu yang telah menjalani latihan mengajar. Data yang diperolehi telah dianalisis menggunakan Statistical Package for Social Science (SPSS 15) untuk mendapatkan nilai min. Hasil kajian yang diperolehi menunjukkan guru pelatih Universiti Teknologi Malaysia memberikan persepsi positif terhadap aspek-aspek yang dikaji. Guru pelatih Universiti Teknologi Malaysia boleh menulis objektif pengajaran dengan mengikut ciri-ciri yang ditetapkan. Guru pelatih Universiti Teknologi Malaysia juga membuat perancangan pengajaran dengan baik. Dari segi penyampaian pengajaran guru pelatih Universiti Teknologi Malaysia dapat menyampaikannya dengan berkesan. Di samping itu, hasil dapatan kajian juga menyatakan guru pelatih Universiti Teknologi Malaysia mempunyai persepsi yang baik dari aspek keperibadian dan ikhtisas sebagai seorang guru. Katakunci : persepsi guru, latihan mengajar 2010-12-24 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11653/1/Persepsi_Guru_Pelatih_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf Ahmad Zanzali, Noor Azlan and A. Rahim, Sabariah (2010) Persepsi Guru Pelatih Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Terhadap Latihan Mengajar Selepas Menjalani Latihan Mengajar. Persepsi Guru Pelatih Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Terhadap Latihan Mengajar Selepas Menjalani Latihan Mengajar . pp. 1-7. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Ahmad Zanzali, Noor Azlan
A. Rahim, Sabariah
Persepsi Guru Pelatih Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Terhadap Latihan Mengajar Selepas Menjalani Latihan Mengajar
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti persepsi guru pelatih Jabatan Sains dan Matematik Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, Skudai yang telah menjalani latihan mengajar terhadap aspek penulisan objektif pengajaran, perancangan mengajar, penyampaian pengajaran serta keperibadian dan ikhtisas sebagai seorang guru. Kajian ini adalah kajian deskriptif berbentuk tinjauan dan menggunakan instrumen soal selidik. Untuk mengesahkan hasil dapatan kajian penyelidik telah menggunakan instrumen temubual. Hasil dapatan kajian daripada soal selidik telah dinilai secara kualitatif. Responden terdiri 98 orang daripada pelajar tahun tiga dan tahun empat Jabatan Sains dan Matematik Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, iaitu yang telah menjalani latihan mengajar. Data yang diperolehi telah dianalisis menggunakan Statistical Package for Social Science (SPSS 15) untuk mendapatkan nilai min. Hasil kajian yang diperolehi menunjukkan guru pelatih Universiti Teknologi Malaysia memberikan persepsi positif terhadap aspek-aspek yang dikaji. Guru pelatih Universiti Teknologi Malaysia boleh menulis objektif pengajaran dengan mengikut ciri-ciri yang ditetapkan. Guru pelatih Universiti Teknologi Malaysia juga membuat perancangan pengajaran dengan baik. Dari segi penyampaian pengajaran guru pelatih Universiti Teknologi Malaysia dapat menyampaikannya dengan berkesan. Di samping itu, hasil dapatan kajian juga menyatakan guru pelatih Universiti Teknologi Malaysia mempunyai persepsi yang baik dari aspek keperibadian dan ikhtisas sebagai seorang guru. Katakunci : persepsi guru, latihan mengajar
format Article
author Ahmad Zanzali, Noor Azlan
A. Rahim, Sabariah
author_facet Ahmad Zanzali, Noor Azlan
A. Rahim, Sabariah
author_sort Ahmad Zanzali, Noor Azlan
title Persepsi Guru Pelatih Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Terhadap Latihan Mengajar Selepas Menjalani Latihan Mengajar
title_short Persepsi Guru Pelatih Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Terhadap Latihan Mengajar Selepas Menjalani Latihan Mengajar
title_full Persepsi Guru Pelatih Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Terhadap Latihan Mengajar Selepas Menjalani Latihan Mengajar
title_fullStr Persepsi Guru Pelatih Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Terhadap Latihan Mengajar Selepas Menjalani Latihan Mengajar
title_full_unstemmed Persepsi Guru Pelatih Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Terhadap Latihan Mengajar Selepas Menjalani Latihan Mengajar
title_sort persepsi guru pelatih universiti teknologi malaysia, skudai terhadap latihan mengajar selepas menjalani latihan mengajar
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11653/1/Persepsi_Guru_Pelatih_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11653/
_version_ 1643645740519522304