Tahap kefahaman kemahiran mengumpul data dan mentafsir data dalam kalangan pelajar tahun empat pendidikan sains

Masalah kefahaman dalam Kemahiran Proses Sains telah menarik perhatian penyelidik. Penyelidik menetapkan pembolehubah bersandar adalah tahap kefahaman kemahiran mengumpul data dan mentafsir data dalam kalangan pelajar Tahun Empat Program Pendidikan Sains, Universiti Teknologi Malaysia. Terdapat dua...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Noordin, Shaharom, Abdul Shukor, Sharfuddin
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11673/1/Tahap_Kefahaman_Kemahiran_Mengumpul_Data_Dan_Mentafsir_Data_Dalam_Kalangan_Pelajar_Tahun_Empat_Pendidikan_Sains.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11673/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.11673
record_format eprints
spelling my.utm.116732017-06-06T07:40:13Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11673/ Tahap kefahaman kemahiran mengumpul data dan mentafsir data dalam kalangan pelajar tahun empat pendidikan sains Noordin, Shaharom Abdul Shukor, Sharfuddin L Education (General) Masalah kefahaman dalam Kemahiran Proses Sains telah menarik perhatian penyelidik. Penyelidik menetapkan pembolehubah bersandar adalah tahap kefahaman kemahiran mengumpul data dan mentafsir data dalam kalangan pelajar Tahun Empat Program Pendidikan Sains, Universiti Teknologi Malaysia. Terdapat dua pembolehubah bebas dalam kajian ini iaitu merentas jantina dan program pengajian. Peserta kajian terdiri daripada 52 orang pelajar Program Pendidikan Sains – Perdana dan Program Pendidikan Sains – Program Khas Pensiswazahan Guru. Kajian ini berbentuk tinjauan dan alat kajian yang ditadbir ialah Ujian Tahap Kefahaman Kemahiran Mengumpul Data Dan Mentafsir Data yang mempunyai 40 item objektif dengan nilai kebolehpercayaan ά = .89. Analisis Statistik Deskriptif dalam bentuk min, sisihan lazim dan markat maksimum dan minimum telah digunakan dalam tatacara menganalisis data kajian ini. Tahap kefahaman kemahiran mengumpul data dan mentafsir data dalam kalangan pelajar Tahun Empat Program Pendidikan Sains secara keseluruhan dan merentas jantina adalah baik. Dapatan kajian menunjukkan kedua-dua kemahiran merentas program pengajian adalah sederhana untuk Perdana dan baik untuk Program Khas Pensiswazahan Guru. Implikasi daripada kajian ini ialah perlunya ada perubahan sikap pelajar dan amalan pengajaran dan pembelajaran pensyarah. 2010-12-27 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11673/1/Tahap_Kefahaman_Kemahiran_Mengumpul_Data_Dan_Mentafsir_Data_Dalam_Kalangan_Pelajar_Tahun_Empat_Pendidikan_Sains.pdf Noordin, Shaharom and Abdul Shukor, Sharfuddin (2010) Tahap kefahaman kemahiran mengumpul data dan mentafsir data dalam kalangan pelajar tahun empat pendidikan sains. Tahap Kefahaman Kemahiran Mengumpul Data Dan Mentafsir Data Dalam Kalangan Pelajar Tahun Empat Pendidikan Sains . pp. 1-7. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Noordin, Shaharom
Abdul Shukor, Sharfuddin
Tahap kefahaman kemahiran mengumpul data dan mentafsir data dalam kalangan pelajar tahun empat pendidikan sains
description Masalah kefahaman dalam Kemahiran Proses Sains telah menarik perhatian penyelidik. Penyelidik menetapkan pembolehubah bersandar adalah tahap kefahaman kemahiran mengumpul data dan mentafsir data dalam kalangan pelajar Tahun Empat Program Pendidikan Sains, Universiti Teknologi Malaysia. Terdapat dua pembolehubah bebas dalam kajian ini iaitu merentas jantina dan program pengajian. Peserta kajian terdiri daripada 52 orang pelajar Program Pendidikan Sains – Perdana dan Program Pendidikan Sains – Program Khas Pensiswazahan Guru. Kajian ini berbentuk tinjauan dan alat kajian yang ditadbir ialah Ujian Tahap Kefahaman Kemahiran Mengumpul Data Dan Mentafsir Data yang mempunyai 40 item objektif dengan nilai kebolehpercayaan ά = .89. Analisis Statistik Deskriptif dalam bentuk min, sisihan lazim dan markat maksimum dan minimum telah digunakan dalam tatacara menganalisis data kajian ini. Tahap kefahaman kemahiran mengumpul data dan mentafsir data dalam kalangan pelajar Tahun Empat Program Pendidikan Sains secara keseluruhan dan merentas jantina adalah baik. Dapatan kajian menunjukkan kedua-dua kemahiran merentas program pengajian adalah sederhana untuk Perdana dan baik untuk Program Khas Pensiswazahan Guru. Implikasi daripada kajian ini ialah perlunya ada perubahan sikap pelajar dan amalan pengajaran dan pembelajaran pensyarah.
format Article
author Noordin, Shaharom
Abdul Shukor, Sharfuddin
author_facet Noordin, Shaharom
Abdul Shukor, Sharfuddin
author_sort Noordin, Shaharom
title Tahap kefahaman kemahiran mengumpul data dan mentafsir data dalam kalangan pelajar tahun empat pendidikan sains
title_short Tahap kefahaman kemahiran mengumpul data dan mentafsir data dalam kalangan pelajar tahun empat pendidikan sains
title_full Tahap kefahaman kemahiran mengumpul data dan mentafsir data dalam kalangan pelajar tahun empat pendidikan sains
title_fullStr Tahap kefahaman kemahiran mengumpul data dan mentafsir data dalam kalangan pelajar tahun empat pendidikan sains
title_full_unstemmed Tahap kefahaman kemahiran mengumpul data dan mentafsir data dalam kalangan pelajar tahun empat pendidikan sains
title_sort tahap kefahaman kemahiran mengumpul data dan mentafsir data dalam kalangan pelajar tahun empat pendidikan sains
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11673/1/Tahap_Kefahaman_Kemahiran_Mengumpul_Data_Dan_Mentafsir_Data_Dalam_Kalangan_Pelajar_Tahun_Empat_Pendidikan_Sains.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11673/
_version_ 1643645745841045504