Hubungan kepuasan kerja guru-guru dengan gaya kepimpinan guru besar di sekolah daerah Besut, Terengganu

Kajian ini bertujuan untuk melihat gaya kepimpinan guru besar yang diamalkan dan digemari oleh para guru yang boleh melahirkan kepuasan kerja guru-guru di Daerah Besut, Terengganu. Lima buah sekolah rendah telah dipilih untuk dijadikan lokasi kajian yang melibatkan 150 orang guru sebagai responden....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hushin , Hassan, Hussin, Adnan
Format: Article
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11815/1/Hubungan_Kepuasan_Kerja_Guru.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11815/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.11815
record_format eprints
spelling my.utm.118152011-01-18T03:16:26Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11815/ Hubungan kepuasan kerja guru-guru dengan gaya kepimpinan guru besar di sekolah daerah Besut, Terengganu Hushin , Hassan Hussin, Adnan L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk melihat gaya kepimpinan guru besar yang diamalkan dan digemari oleh para guru yang boleh melahirkan kepuasan kerja guru-guru di Daerah Besut, Terengganu. Lima buah sekolah rendah telah dipilih untuk dijadikan lokasi kajian yang melibatkan 150 orang guru sebagai responden. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah soal selidik manakala data yang diperolehi dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 12. Fokus kajian adalah kepada gaya kepimpinan guru besar yang membawa kepada kepuasan kerja guru-guru mereka. Hitungan min digunakan untuk menguji perbezaan pandangan di kalangan guru baru dan guru berpengalaman terhadap gaya kepimpinan guru besar. Manakala korelasi digunakan untuk menguji perkaitan antara gaya kepimpinan guru besar dengan kepuasan kerja di kalangan guru. Dapatan kajian menunjukkan guru besar daerah Besut mengamalkan empat gaya kepimpinan iaitu demokratik, autokratik, instrumental dan berorientasikan kejayaan. Di antara gaya kepimpinan tersebut, gaya kepimpinan instrumental paling dominan diamalkan oleh pemimpin sekolah begitu juga guru-guru lebih puas bekerja dibawah kepimpinan yang mengamalkan gaya kepimpinan instrumental. Dapatan kajian ini juga menunjukkan terdapatnya hubungan antara gaya kepimpinan guru besar dengan kepuasan kerja guru. Akhirnya setelah memperolehi keputusan kajian, beberapa cadangan telah dikemukakan supaya kajian ini dapat dimanafaatkan sepenuhnya oleh semua pihak. 2011-01-18 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11815/1/Hubungan_Kepuasan_Kerja_Guru.pdf Hushin , Hassan and Hussin, Adnan (2011) Hubungan kepuasan kerja guru-guru dengan gaya kepimpinan guru besar di sekolah daerah Besut, Terengganu. UNSPECIFIED . pp. 1-7. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Hushin , Hassan
Hussin, Adnan
Hubungan kepuasan kerja guru-guru dengan gaya kepimpinan guru besar di sekolah daerah Besut, Terengganu
description Kajian ini bertujuan untuk melihat gaya kepimpinan guru besar yang diamalkan dan digemari oleh para guru yang boleh melahirkan kepuasan kerja guru-guru di Daerah Besut, Terengganu. Lima buah sekolah rendah telah dipilih untuk dijadikan lokasi kajian yang melibatkan 150 orang guru sebagai responden. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah soal selidik manakala data yang diperolehi dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 12. Fokus kajian adalah kepada gaya kepimpinan guru besar yang membawa kepada kepuasan kerja guru-guru mereka. Hitungan min digunakan untuk menguji perbezaan pandangan di kalangan guru baru dan guru berpengalaman terhadap gaya kepimpinan guru besar. Manakala korelasi digunakan untuk menguji perkaitan antara gaya kepimpinan guru besar dengan kepuasan kerja di kalangan guru. Dapatan kajian menunjukkan guru besar daerah Besut mengamalkan empat gaya kepimpinan iaitu demokratik, autokratik, instrumental dan berorientasikan kejayaan. Di antara gaya kepimpinan tersebut, gaya kepimpinan instrumental paling dominan diamalkan oleh pemimpin sekolah begitu juga guru-guru lebih puas bekerja dibawah kepimpinan yang mengamalkan gaya kepimpinan instrumental. Dapatan kajian ini juga menunjukkan terdapatnya hubungan antara gaya kepimpinan guru besar dengan kepuasan kerja guru. Akhirnya setelah memperolehi keputusan kajian, beberapa cadangan telah dikemukakan supaya kajian ini dapat dimanafaatkan sepenuhnya oleh semua pihak.
format Article
author Hushin , Hassan
Hussin, Adnan
author_facet Hushin , Hassan
Hussin, Adnan
author_sort Hushin , Hassan
title Hubungan kepuasan kerja guru-guru dengan gaya kepimpinan guru besar di sekolah daerah Besut, Terengganu
title_short Hubungan kepuasan kerja guru-guru dengan gaya kepimpinan guru besar di sekolah daerah Besut, Terengganu
title_full Hubungan kepuasan kerja guru-guru dengan gaya kepimpinan guru besar di sekolah daerah Besut, Terengganu
title_fullStr Hubungan kepuasan kerja guru-guru dengan gaya kepimpinan guru besar di sekolah daerah Besut, Terengganu
title_full_unstemmed Hubungan kepuasan kerja guru-guru dengan gaya kepimpinan guru besar di sekolah daerah Besut, Terengganu
title_sort hubungan kepuasan kerja guru-guru dengan gaya kepimpinan guru besar di sekolah daerah besut, terengganu
publishDate 2011
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11815/1/Hubungan_Kepuasan_Kerja_Guru.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11815/
_version_ 1643645782878846976