Profil personaliti dan faktor pemilihan profesion perguruan di kalangan pelajar kejuruteraan Fakulti Pendidikan UTM

Kajian ini mengkaji profil personaliti dan faktor pemilihan profesion perguruan di kalangan pelajar kejuruteraan Fakulti Pendidikan UTM. Kajian ini menggunakan reka bentuk jenis kolerasi berdasarkan kerangka Teori Tipilogi Kerjaya Holland (1973). Sebanyak 40 responden telah dipilih menggunakan persa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abd. Ghani, Faizah, Zakaria, Mustafa
Format: Article
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11940/1/Profil_Personaliti_Dan_Faktor_Pemilihan_Profesion_Perguruan_Di_Kalangan_Pelajar_Kejuruteraan_Fakulti_Pendidikan_UTM.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11940/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.11940
record_format eprints
spelling my.utm.119402011-02-01T18:00:15Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11940/ Profil personaliti dan faktor pemilihan profesion perguruan di kalangan pelajar kejuruteraan Fakulti Pendidikan UTM Abd. Ghani, Faizah Zakaria, Mustafa L Education (General) Kajian ini mengkaji profil personaliti dan faktor pemilihan profesion perguruan di kalangan pelajar kejuruteraan Fakulti Pendidikan UTM. Kajian ini menggunakan reka bentuk jenis kolerasi berdasarkan kerangka Teori Tipilogi Kerjaya Holland (1973). Sebanyak 40 responden telah dipilih menggunakan persampelan purposif atau bertujuan. Terdapat tiga jenis soal selidik yang digunakan dalam kajian ini. Soal selidik Norlia Melawi (2000) pada bahagian B yang mempunyai nilai Cronbach alpha 0.89 digunakan bagi mendapatkan faktor pemilihan kerjaya perguruan responden, manakala soal selidik pada bahagian C mempunyai nilai Croanbach alpha 0.85 hingga 0.97 (Amla, 1992). Analisis deskriptif menunjukkan faktor utama dalam pemilihan profesion perguruan adalah faktor minat, diikuti dengan faktor ganjaran dan faktor dorongan. Selain itu, dapatan kajian menunjukkan keseluruhan responden memperolehi kod tiga huruf SCR yang hampir padan dengan kod tiga huruf Holland iaitu SER. Indek Kongruen Iachan menunjukkan 52.5% daripada jumlah keseluruhan responden mempunyai tahap padanan yang baik antara darjah kongruen personaliti mereka dengan bidang kursus kejuruteraan. Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan antara profil personaliti dengan faktor minat, faktor dorongan dan faktor ganjaran yang dikaji dalam kajian ini. 2011-02-02 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11940/1/Profil_Personaliti_Dan_Faktor_Pemilihan_Profesion_Perguruan_Di_Kalangan_Pelajar_Kejuruteraan_Fakulti_Pendidikan_UTM.pdf Abd. Ghani, Faizah and Zakaria, Mustafa (2011) Profil personaliti dan faktor pemilihan profesion perguruan di kalangan pelajar kejuruteraan Fakulti Pendidikan UTM. UNSPECIFIED . pp. 1-9. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Abd. Ghani, Faizah
Zakaria, Mustafa
Profil personaliti dan faktor pemilihan profesion perguruan di kalangan pelajar kejuruteraan Fakulti Pendidikan UTM
description Kajian ini mengkaji profil personaliti dan faktor pemilihan profesion perguruan di kalangan pelajar kejuruteraan Fakulti Pendidikan UTM. Kajian ini menggunakan reka bentuk jenis kolerasi berdasarkan kerangka Teori Tipilogi Kerjaya Holland (1973). Sebanyak 40 responden telah dipilih menggunakan persampelan purposif atau bertujuan. Terdapat tiga jenis soal selidik yang digunakan dalam kajian ini. Soal selidik Norlia Melawi (2000) pada bahagian B yang mempunyai nilai Cronbach alpha 0.89 digunakan bagi mendapatkan faktor pemilihan kerjaya perguruan responden, manakala soal selidik pada bahagian C mempunyai nilai Croanbach alpha 0.85 hingga 0.97 (Amla, 1992). Analisis deskriptif menunjukkan faktor utama dalam pemilihan profesion perguruan adalah faktor minat, diikuti dengan faktor ganjaran dan faktor dorongan. Selain itu, dapatan kajian menunjukkan keseluruhan responden memperolehi kod tiga huruf SCR yang hampir padan dengan kod tiga huruf Holland iaitu SER. Indek Kongruen Iachan menunjukkan 52.5% daripada jumlah keseluruhan responden mempunyai tahap padanan yang baik antara darjah kongruen personaliti mereka dengan bidang kursus kejuruteraan. Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan antara profil personaliti dengan faktor minat, faktor dorongan dan faktor ganjaran yang dikaji dalam kajian ini.
format Article
author Abd. Ghani, Faizah
Zakaria, Mustafa
author_facet Abd. Ghani, Faizah
Zakaria, Mustafa
author_sort Abd. Ghani, Faizah
title Profil personaliti dan faktor pemilihan profesion perguruan di kalangan pelajar kejuruteraan Fakulti Pendidikan UTM
title_short Profil personaliti dan faktor pemilihan profesion perguruan di kalangan pelajar kejuruteraan Fakulti Pendidikan UTM
title_full Profil personaliti dan faktor pemilihan profesion perguruan di kalangan pelajar kejuruteraan Fakulti Pendidikan UTM
title_fullStr Profil personaliti dan faktor pemilihan profesion perguruan di kalangan pelajar kejuruteraan Fakulti Pendidikan UTM
title_full_unstemmed Profil personaliti dan faktor pemilihan profesion perguruan di kalangan pelajar kejuruteraan Fakulti Pendidikan UTM
title_sort profil personaliti dan faktor pemilihan profesion perguruan di kalangan pelajar kejuruteraan fakulti pendidikan utm
publishDate 2011
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11940/1/Profil_Personaliti_Dan_Faktor_Pemilihan_Profesion_Perguruan_Di_Kalangan_Pelajar_Kejuruteraan_Fakulti_Pendidikan_UTM.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11940/
_version_ 1643645817827885056