Amalan pengurusan kurikulum serta keselamatan dan kesihatan di Sekolah Rendah Islam Hidayah, Johor Bahru.

Kajian ini dilakukan bertujuan untuk melihat amalan pengurusan kurikulum, pengurusan keselamatan dan pengurusan kesihatan di Sekolah Rendah Islam Hidayah (SRIH). Sampel kajian terdiri daripada 68 orang guru SRIH. Soal selidik digunakan sebagai intrumen kajian. Analisis statistik deskriptif telah dig...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hushin, Hassan, Yahya, Nurbaizura
Format: Article
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11980/1/Amalan_Pengurusan_Kurikulum_Serta_Keselamatan_Dan_Kesihatan_Di_Sekolah_Rendah_Islam_Hidayah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11980/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.11980
record_format eprints
spelling my.utm.119802017-02-08T04:14:29Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11980/ Amalan pengurusan kurikulum serta keselamatan dan kesihatan di Sekolah Rendah Islam Hidayah, Johor Bahru. Hushin, Hassan Yahya, Nurbaizura L Education (General) Kajian ini dilakukan bertujuan untuk melihat amalan pengurusan kurikulum, pengurusan keselamatan dan pengurusan kesihatan di Sekolah Rendah Islam Hidayah (SRIH). Sampel kajian terdiri daripada 68 orang guru SRIH. Soal selidik digunakan sebagai intrumen kajian. Analisis statistik deskriptif telah digunakan untuk melihat amalan pengurusan kurikulum, amalan pengurusan keselamatan dan amalan pengurusan kesihatan di SRIH. Nilai keboleh percayaan instrumen kajian ini adalah ?= 0.916. Data maklumat yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan Pakej Statistik Untuk Sains Sosial ( SPSS )Versi 14.0 serta analisis deskriptif berbentuk peratus dan min. Hasil kajian mendapati min keseluruhan bagi pengurusan kurikulum dan pengurusan keselamatan adalah tinggi. Oleh itu jelas membuktikan bahawa semua aspek pengurusan ini diamalkan oleh pihak sekolah. Walaubagaimanapun bagi elemen pengurusan kesihatan berada pada tahap sederhana. Penyelidik mencadangkan kepada pihak sekolah untuk mempertingkatkan keberkesanan amalan pengurusan kurikulum serta keselamatan dan kesihatan di kalangan pihak sekolah dengan menubuhkan jawatankuasa keselamatan dan kesihatan. Cadangan-cadangan untuk kajian lanjutan disertakan untuk tujuan penambahbaikan. 2011-02-11 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11980/1/Amalan_Pengurusan_Kurikulum_Serta_Keselamatan_Dan_Kesihatan_Di_Sekolah_Rendah_Islam_Hidayah.pdf Hushin, Hassan and Yahya, Nurbaizura (2011) Amalan pengurusan kurikulum serta keselamatan dan kesihatan di Sekolah Rendah Islam Hidayah, Johor Bahru. Journal of Science & Mathematics Education . pp. 1-10. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Hushin, Hassan
Yahya, Nurbaizura
Amalan pengurusan kurikulum serta keselamatan dan kesihatan di Sekolah Rendah Islam Hidayah, Johor Bahru.
description Kajian ini dilakukan bertujuan untuk melihat amalan pengurusan kurikulum, pengurusan keselamatan dan pengurusan kesihatan di Sekolah Rendah Islam Hidayah (SRIH). Sampel kajian terdiri daripada 68 orang guru SRIH. Soal selidik digunakan sebagai intrumen kajian. Analisis statistik deskriptif telah digunakan untuk melihat amalan pengurusan kurikulum, amalan pengurusan keselamatan dan amalan pengurusan kesihatan di SRIH. Nilai keboleh percayaan instrumen kajian ini adalah ?= 0.916. Data maklumat yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan Pakej Statistik Untuk Sains Sosial ( SPSS )Versi 14.0 serta analisis deskriptif berbentuk peratus dan min. Hasil kajian mendapati min keseluruhan bagi pengurusan kurikulum dan pengurusan keselamatan adalah tinggi. Oleh itu jelas membuktikan bahawa semua aspek pengurusan ini diamalkan oleh pihak sekolah. Walaubagaimanapun bagi elemen pengurusan kesihatan berada pada tahap sederhana. Penyelidik mencadangkan kepada pihak sekolah untuk mempertingkatkan keberkesanan amalan pengurusan kurikulum serta keselamatan dan kesihatan di kalangan pihak sekolah dengan menubuhkan jawatankuasa keselamatan dan kesihatan. Cadangan-cadangan untuk kajian lanjutan disertakan untuk tujuan penambahbaikan.
format Article
author Hushin, Hassan
Yahya, Nurbaizura
author_facet Hushin, Hassan
Yahya, Nurbaizura
author_sort Hushin, Hassan
title Amalan pengurusan kurikulum serta keselamatan dan kesihatan di Sekolah Rendah Islam Hidayah, Johor Bahru.
title_short Amalan pengurusan kurikulum serta keselamatan dan kesihatan di Sekolah Rendah Islam Hidayah, Johor Bahru.
title_full Amalan pengurusan kurikulum serta keselamatan dan kesihatan di Sekolah Rendah Islam Hidayah, Johor Bahru.
title_fullStr Amalan pengurusan kurikulum serta keselamatan dan kesihatan di Sekolah Rendah Islam Hidayah, Johor Bahru.
title_full_unstemmed Amalan pengurusan kurikulum serta keselamatan dan kesihatan di Sekolah Rendah Islam Hidayah, Johor Bahru.
title_sort amalan pengurusan kurikulum serta keselamatan dan kesihatan di sekolah rendah islam hidayah, johor bahru.
publishDate 2011
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11980/1/Amalan_Pengurusan_Kurikulum_Serta_Keselamatan_Dan_Kesihatan_Di_Sekolah_Rendah_Islam_Hidayah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11980/
_version_ 1643645828125949952