Amalan pengurusan kurikulum serta keselamatan dan kesihatan di Sekolah Rendah Islam Hidayah, Johor Bahru.
Kajian ini dilakukan bertujuan untuk melihat amalan pengurusan kurikulum, pengurusan keselamatan dan pengurusan kesihatan di Sekolah Rendah Islam Hidayah (SRIH). Sampel kajian terdiri daripada 68 orang guru SRIH. Soal selidik digunakan sebagai intrumen kajian. Analisis statistik deskriptif telah dig...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/11980/1/Amalan_Pengurusan_Kurikulum_Serta_Keselamatan_Dan_Kesihatan_Di_Sekolah_Rendah_Islam_Hidayah.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11980/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.11980 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.119802017-02-08T04:14:29Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11980/ Amalan pengurusan kurikulum serta keselamatan dan kesihatan di Sekolah Rendah Islam Hidayah, Johor Bahru. Hushin, Hassan Yahya, Nurbaizura L Education (General) Kajian ini dilakukan bertujuan untuk melihat amalan pengurusan kurikulum, pengurusan keselamatan dan pengurusan kesihatan di Sekolah Rendah Islam Hidayah (SRIH). Sampel kajian terdiri daripada 68 orang guru SRIH. Soal selidik digunakan sebagai intrumen kajian. Analisis statistik deskriptif telah digunakan untuk melihat amalan pengurusan kurikulum, amalan pengurusan keselamatan dan amalan pengurusan kesihatan di SRIH. Nilai keboleh percayaan instrumen kajian ini adalah ?= 0.916. Data maklumat yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan Pakej Statistik Untuk Sains Sosial ( SPSS )Versi 14.0 serta analisis deskriptif berbentuk peratus dan min. Hasil kajian mendapati min keseluruhan bagi pengurusan kurikulum dan pengurusan keselamatan adalah tinggi. Oleh itu jelas membuktikan bahawa semua aspek pengurusan ini diamalkan oleh pihak sekolah. Walaubagaimanapun bagi elemen pengurusan kesihatan berada pada tahap sederhana. Penyelidik mencadangkan kepada pihak sekolah untuk mempertingkatkan keberkesanan amalan pengurusan kurikulum serta keselamatan dan kesihatan di kalangan pihak sekolah dengan menubuhkan jawatankuasa keselamatan dan kesihatan. Cadangan-cadangan untuk kajian lanjutan disertakan untuk tujuan penambahbaikan. 2011-02-11 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11980/1/Amalan_Pengurusan_Kurikulum_Serta_Keselamatan_Dan_Kesihatan_Di_Sekolah_Rendah_Islam_Hidayah.pdf Hushin, Hassan and Yahya, Nurbaizura (2011) Amalan pengurusan kurikulum serta keselamatan dan kesihatan di Sekolah Rendah Islam Hidayah, Johor Bahru. Journal of Science & Mathematics Education . pp. 1-10. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Hushin, Hassan Yahya, Nurbaizura Amalan pengurusan kurikulum serta keselamatan dan kesihatan di Sekolah Rendah Islam Hidayah, Johor Bahru. |
description |
Kajian ini dilakukan bertujuan untuk melihat amalan pengurusan kurikulum, pengurusan keselamatan dan pengurusan kesihatan di Sekolah Rendah Islam Hidayah (SRIH). Sampel kajian terdiri daripada 68 orang guru SRIH. Soal selidik digunakan sebagai intrumen kajian. Analisis statistik deskriptif telah digunakan untuk melihat amalan pengurusan kurikulum, amalan pengurusan keselamatan dan amalan pengurusan kesihatan di SRIH. Nilai keboleh percayaan instrumen kajian ini adalah ?= 0.916. Data maklumat yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan Pakej Statistik Untuk Sains Sosial ( SPSS )Versi 14.0 serta analisis deskriptif berbentuk peratus dan min. Hasil kajian mendapati min keseluruhan bagi pengurusan kurikulum dan pengurusan keselamatan adalah tinggi. Oleh itu jelas membuktikan bahawa semua aspek pengurusan ini diamalkan oleh pihak sekolah. Walaubagaimanapun bagi elemen pengurusan kesihatan berada pada tahap sederhana. Penyelidik mencadangkan kepada pihak sekolah untuk mempertingkatkan keberkesanan amalan pengurusan kurikulum serta keselamatan dan kesihatan di kalangan pihak sekolah dengan menubuhkan jawatankuasa keselamatan dan kesihatan. Cadangan-cadangan untuk kajian lanjutan disertakan untuk tujuan penambahbaikan. |
format |
Article |
author |
Hushin, Hassan Yahya, Nurbaizura |
author_facet |
Hushin, Hassan Yahya, Nurbaizura |
author_sort |
Hushin, Hassan |
title |
Amalan pengurusan kurikulum serta keselamatan dan kesihatan di Sekolah Rendah Islam Hidayah, Johor Bahru. |
title_short |
Amalan pengurusan kurikulum serta keselamatan dan kesihatan di Sekolah Rendah Islam Hidayah, Johor Bahru. |
title_full |
Amalan pengurusan kurikulum serta keselamatan dan kesihatan di Sekolah Rendah Islam Hidayah, Johor Bahru. |
title_fullStr |
Amalan pengurusan kurikulum serta keselamatan dan kesihatan di Sekolah Rendah Islam Hidayah, Johor Bahru. |
title_full_unstemmed |
Amalan pengurusan kurikulum serta keselamatan dan kesihatan di Sekolah Rendah Islam Hidayah, Johor Bahru. |
title_sort |
amalan pengurusan kurikulum serta keselamatan dan kesihatan di sekolah rendah islam hidayah, johor bahru. |
publishDate |
2011 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/11980/1/Amalan_Pengurusan_Kurikulum_Serta_Keselamatan_Dan_Kesihatan_Di_Sekolah_Rendah_Islam_Hidayah.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11980/ |
_version_ |
1643645828125949952 |