Hubungan kepuasan pelajar terhadap perlaksanaan pendidikan jarak jauh dengan pencapaian akademik pelajar SPACE Universiti Teknologi Malaysia.

Laporan berkenaan hasil kajian yang dijalankan untuk mengukur tahap kepuasan terhadap teknologi pengajaran dan pembelajaran, interaksi pensyarah, penilaian pembelajaran dan perkhidmatan sokongan ; dan mengkaji hubungan kepuasan pelajar terhadap perlaksanaan pendidikan jarak jauh dengan pencapaian ak...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hee, Jee Mei, Suraimi, Nurazwin
Format: Article
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11982/1/Hubungan_Kepuasan_Pelajar_Terhadap_Perlaksanaan_Pendidikan_Jarak_Jauh_Dengan_Pencapaian_Akademik_Pelajar_SPACE_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11982/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
Description
Summary:Laporan berkenaan hasil kajian yang dijalankan untuk mengukur tahap kepuasan terhadap teknologi pengajaran dan pembelajaran, interaksi pensyarah, penilaian pembelajaran dan perkhidmatan sokongan ; dan mengkaji hubungan kepuasan pelajar terhadap perlaksanaan pendidikan jarak jauh dengan pencapaian akademik pelajar SPACE Universiti Teknologi Malaysia. Kajian ini melibatkan seramai 317 responden yang terdiri daripada pelajar Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kemahiran Hidup), Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Pengajian Islam), Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Sains) dan Sarjana Muda Sains dan Komputer serta Pendidikan (Matematik), Fakulti Pendidikan menggunakan persampelan tidak rawak jenis bertujuan. Kajian ini berbentuk kajian tinjauan deskriptif menggunakan soal selidik jenis skala likert 5 mata bagi mengukur empat elemen yang tersebut diatas. Data dianalisis menggunakan perisian komputer Statistical Package for Sosial Science (SPSS) versi 14.0 menggunakan kekerapan, peratus, min dan korelasi pearson-r. Dapatan kajian menunjukkan kepuasan pelajar tinggi terhadap interaksi pensyarah, penilaian pembelajaran dan perkhidmatan sokongan, tetapi sederhana terhadap teknologi pengajaran dan pembelajaran. Tiada hubungan antara teknologi pengajaran dan pembelajaran, interaksi pensyarah, penilaian pembelajaran dan perkhidmatan sokongan dengan pencapaian akademik. Ini menunjukkan walaupun tahap kepuasan pelajar berada pada tahap tinggi, tahap kepuasan mereka tidak ada kaitan dengan pencapaian akademik. Laporan ini diakhiri dengan cadangan untuk mempertingkatkan mutu perlaksanaan pendidikan jarak jauh dan cadangan kajian lanjutan.