Cadangan penggunaan realiti maya (desktop) sebagai bahan bantu mengajar dalam matapelajaran Kalkulus II (Graf Fungsi/Hubungan Dalam Tiga Matra) : satu kajian terhadap pelajar tahun 2 SPT, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia

Kajian ini bertujuan untuk mencadangkan penggunaan realiti maya (desktop) sebagai bahan bantu mengajar dalam matapelajaran Kalkulus II (Graf Fungsi/Hubungan dalam Tiga Matra) di peringkat universiti. Terdapat lima objektif yang ingin dicapai. Pertama, mengkaji kefahaman pelajar tentang realiti maya...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abdullah, Zaleha, Omar, Nurhidayah
Format: Article
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/12006/1/Cadangan_Penggunaan_Realiti_Maya.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/12006/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.12006
record_format eprints
spelling my.utm.120062017-02-08T04:14:27Z http://eprints.utm.my/id/eprint/12006/ Cadangan penggunaan realiti maya (desktop) sebagai bahan bantu mengajar dalam matapelajaran Kalkulus II (Graf Fungsi/Hubungan Dalam Tiga Matra) : satu kajian terhadap pelajar tahun 2 SPT, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Abdullah, Zaleha Omar, Nurhidayah L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mencadangkan penggunaan realiti maya (desktop) sebagai bahan bantu mengajar dalam matapelajaran Kalkulus II (Graf Fungsi/Hubungan dalam Tiga Matra) di peringkat universiti. Terdapat lima objektif yang ingin dicapai. Pertama, mengkaji kefahaman pelajar tentang realiti maya serta penggunaannya dalam bidang pendidikan. Kedua, mengkaji masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam pembelajaran topik Graf Fungsi/Hubungan dalam Tiga Matra manakala objektif ketiga ialah mengkaji perspektif pelajar tentang kesesuaian penggunaan realiti maya dalam topik ini. Seterusnya, objektif keempat dan kelima ialah mengkaji hubungan antara keputusan yang diperoleh dalam Kalkulus I dengan masalah yang dihadapi dalam Kalkulus II (Graf Fungsi/Hubungan dalam Tiga Matra) serta hubungan antara keputusan yang diperoleh dalam Kalkulus I dengan perspektif pelajar tentang kesesuaian penggunaan realiti maya sebagai bahan bantu mengajar dalam Kalkulus II (Graf Fungsi/Hubungan dalam Tiga Matra). Untuk mencapai objektif tersebut, borang soal selidik menggunakan 5 mata skala Likert telah diedarkan. Seramai 40 orang pelajar tahun 2SPT telah terlibat dalam kajian ini. Nilai kebolehpercayaan alat kajian ialah ? = 0.86. Data daripada soal selidik dianalisis dengan menggunakan pakej “Statistic Package for the Social Science (SPSS) 10.0 for Windows”. Analisis data kajian menggunakan kekerapan, peratusan, min dan jadual silang. Hasil kajian menunjukkan bahawa realiti maya memang sesuai dijadikan sebagai bahan bantu mengajar dalam matapelajaran Kalkulus II (Graf Fungsi/Hubungan dalam Tiga Matra). Purata min keseluruhan ialah 3.86 iaitu berada pada tahap tinggi. Oleh itu, adalah diharapkan agar realiti maya benar-benar dapat diaplikasikan dalam matapelajaran Kalkulus II (Graf Fungsi /Hubungan dalam Tiga Matra) kerana dapat meningkatkan kefahaman pelajar seterusnya dapat melahirkan pelajar yang berfikiran kritis dan kreatif selaras dengan kehendak pendidikan negara. 2011-02-14 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/12006/1/Cadangan_Penggunaan_Realiti_Maya.pdf Abdullah, Zaleha and Omar, Nurhidayah (2011) Cadangan penggunaan realiti maya (desktop) sebagai bahan bantu mengajar dalam matapelajaran Kalkulus II (Graf Fungsi/Hubungan Dalam Tiga Matra) : satu kajian terhadap pelajar tahun 2 SPT, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Journal of Science & Mathematics Education . pp. 1-9. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Abdullah, Zaleha
Omar, Nurhidayah
Cadangan penggunaan realiti maya (desktop) sebagai bahan bantu mengajar dalam matapelajaran Kalkulus II (Graf Fungsi/Hubungan Dalam Tiga Matra) : satu kajian terhadap pelajar tahun 2 SPT, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
description Kajian ini bertujuan untuk mencadangkan penggunaan realiti maya (desktop) sebagai bahan bantu mengajar dalam matapelajaran Kalkulus II (Graf Fungsi/Hubungan dalam Tiga Matra) di peringkat universiti. Terdapat lima objektif yang ingin dicapai. Pertama, mengkaji kefahaman pelajar tentang realiti maya serta penggunaannya dalam bidang pendidikan. Kedua, mengkaji masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam pembelajaran topik Graf Fungsi/Hubungan dalam Tiga Matra manakala objektif ketiga ialah mengkaji perspektif pelajar tentang kesesuaian penggunaan realiti maya dalam topik ini. Seterusnya, objektif keempat dan kelima ialah mengkaji hubungan antara keputusan yang diperoleh dalam Kalkulus I dengan masalah yang dihadapi dalam Kalkulus II (Graf Fungsi/Hubungan dalam Tiga Matra) serta hubungan antara keputusan yang diperoleh dalam Kalkulus I dengan perspektif pelajar tentang kesesuaian penggunaan realiti maya sebagai bahan bantu mengajar dalam Kalkulus II (Graf Fungsi/Hubungan dalam Tiga Matra). Untuk mencapai objektif tersebut, borang soal selidik menggunakan 5 mata skala Likert telah diedarkan. Seramai 40 orang pelajar tahun 2SPT telah terlibat dalam kajian ini. Nilai kebolehpercayaan alat kajian ialah ? = 0.86. Data daripada soal selidik dianalisis dengan menggunakan pakej “Statistic Package for the Social Science (SPSS) 10.0 for Windows”. Analisis data kajian menggunakan kekerapan, peratusan, min dan jadual silang. Hasil kajian menunjukkan bahawa realiti maya memang sesuai dijadikan sebagai bahan bantu mengajar dalam matapelajaran Kalkulus II (Graf Fungsi/Hubungan dalam Tiga Matra). Purata min keseluruhan ialah 3.86 iaitu berada pada tahap tinggi. Oleh itu, adalah diharapkan agar realiti maya benar-benar dapat diaplikasikan dalam matapelajaran Kalkulus II (Graf Fungsi /Hubungan dalam Tiga Matra) kerana dapat meningkatkan kefahaman pelajar seterusnya dapat melahirkan pelajar yang berfikiran kritis dan kreatif selaras dengan kehendak pendidikan negara.
format Article
author Abdullah, Zaleha
Omar, Nurhidayah
author_facet Abdullah, Zaleha
Omar, Nurhidayah
author_sort Abdullah, Zaleha
title Cadangan penggunaan realiti maya (desktop) sebagai bahan bantu mengajar dalam matapelajaran Kalkulus II (Graf Fungsi/Hubungan Dalam Tiga Matra) : satu kajian terhadap pelajar tahun 2 SPT, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_short Cadangan penggunaan realiti maya (desktop) sebagai bahan bantu mengajar dalam matapelajaran Kalkulus II (Graf Fungsi/Hubungan Dalam Tiga Matra) : satu kajian terhadap pelajar tahun 2 SPT, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_full Cadangan penggunaan realiti maya (desktop) sebagai bahan bantu mengajar dalam matapelajaran Kalkulus II (Graf Fungsi/Hubungan Dalam Tiga Matra) : satu kajian terhadap pelajar tahun 2 SPT, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_fullStr Cadangan penggunaan realiti maya (desktop) sebagai bahan bantu mengajar dalam matapelajaran Kalkulus II (Graf Fungsi/Hubungan Dalam Tiga Matra) : satu kajian terhadap pelajar tahun 2 SPT, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_full_unstemmed Cadangan penggunaan realiti maya (desktop) sebagai bahan bantu mengajar dalam matapelajaran Kalkulus II (Graf Fungsi/Hubungan Dalam Tiga Matra) : satu kajian terhadap pelajar tahun 2 SPT, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_sort cadangan penggunaan realiti maya (desktop) sebagai bahan bantu mengajar dalam matapelajaran kalkulus ii (graf fungsi/hubungan dalam tiga matra) : satu kajian terhadap pelajar tahun 2 spt, fakulti pendidikan, universiti teknologi malaysia
publishDate 2011
url http://eprints.utm.my/id/eprint/12006/1/Cadangan_Penggunaan_Realiti_Maya.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/12006/
_version_ 1643645836002852864