Gaya pembelajaran pelajar tahun akhir Ijazah Sarjana Muda Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia berdasarkan model gaya pembelajaran Bernice McCarthy
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji gaya pembelajaran pelajar. Kajian ini melibatkan 152 orang responden yang terdiri daripada 25 orang lelaki dan 127 orang perempuan pelajar tahun akhir dari tujuh pengkhususan berbeza di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Kajian ini berbentuk deskri...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/12008/1/Gaya_Pembelajaran_Pelajar_Tahun_Akhir_Ijazah_Sarjana_Muda_Pendidikan.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/12008/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.12008 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.120082017-02-08T04:14:28Z http://eprints.utm.my/id/eprint/12008/ Gaya pembelajaran pelajar tahun akhir Ijazah Sarjana Muda Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia berdasarkan model gaya pembelajaran Bernice McCarthy Nordin, Aziz Husin, Nur Hifzan L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengkaji gaya pembelajaran pelajar. Kajian ini melibatkan 152 orang responden yang terdiri daripada 25 orang lelaki dan 127 orang perempuan pelajar tahun akhir dari tujuh pengkhususan berbeza di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Kajian ini berbentuk deskriptif dan menggunakan instrumen soal selidik dengan skala lima mata bagi mengukur empat kategori gaya pembelajaran. Empat kategori gaya pembelajaran oleh Bernice McCarthy adalah kategori Praktikal, Analisis dan Teori, Imaginatif dan Inovatif, dan Dinamik dan Intuitif. Nilai pekali Alpha Cronbach untuk kajian ini adalah 0.8773. Hasil kajian mendapati bahawa gaya pembelajaran yang paling dominan di kalangan pelajar adalah kategori Dinamik dan Intuitif (min 3.92) diikuti dengan kategori Imaginatif dan Inovasi (min 3.87), Praktikal (min 3.82), dan Analisis & Teori (min 3.72). Berdasarkan dapatan kajian ini, beberapa cadangan dikemukakan supaya gaya pembelajaran yang bersesuaian dapat diamalkan oleh setiap pelajar. 2011-02-14 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/12008/1/Gaya_Pembelajaran_Pelajar_Tahun_Akhir_Ijazah_Sarjana_Muda_Pendidikan.pdf Nordin, Aziz and Husin, Nur Hifzan (2011) Gaya pembelajaran pelajar tahun akhir Ijazah Sarjana Muda Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia berdasarkan model gaya pembelajaran Bernice McCarthy. Journal of Science & Mathematics Education . pp. 1-9. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Nordin, Aziz Husin, Nur Hifzan Gaya pembelajaran pelajar tahun akhir Ijazah Sarjana Muda Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia berdasarkan model gaya pembelajaran Bernice McCarthy |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji gaya pembelajaran pelajar. Kajian ini melibatkan 152 orang responden yang terdiri daripada 25 orang lelaki dan 127 orang perempuan pelajar tahun akhir dari tujuh pengkhususan berbeza di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Kajian ini berbentuk deskriptif dan menggunakan instrumen soal selidik dengan skala lima mata bagi mengukur empat kategori gaya pembelajaran. Empat kategori gaya pembelajaran oleh Bernice McCarthy adalah kategori Praktikal, Analisis dan Teori, Imaginatif dan Inovatif, dan Dinamik dan Intuitif. Nilai pekali Alpha Cronbach untuk kajian ini adalah 0.8773. Hasil kajian mendapati bahawa gaya pembelajaran yang paling dominan di kalangan pelajar adalah kategori Dinamik dan Intuitif (min 3.92) diikuti dengan kategori Imaginatif dan Inovasi (min 3.87), Praktikal (min 3.82), dan Analisis & Teori (min 3.72). Berdasarkan dapatan kajian ini, beberapa cadangan dikemukakan supaya gaya pembelajaran yang bersesuaian dapat diamalkan oleh setiap pelajar. |
format |
Article |
author |
Nordin, Aziz Husin, Nur Hifzan |
author_facet |
Nordin, Aziz Husin, Nur Hifzan |
author_sort |
Nordin, Aziz |
title |
Gaya pembelajaran pelajar tahun akhir Ijazah Sarjana Muda Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia berdasarkan model gaya pembelajaran Bernice McCarthy |
title_short |
Gaya pembelajaran pelajar tahun akhir Ijazah Sarjana Muda Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia berdasarkan model gaya pembelajaran Bernice McCarthy |
title_full |
Gaya pembelajaran pelajar tahun akhir Ijazah Sarjana Muda Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia berdasarkan model gaya pembelajaran Bernice McCarthy |
title_fullStr |
Gaya pembelajaran pelajar tahun akhir Ijazah Sarjana Muda Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia berdasarkan model gaya pembelajaran Bernice McCarthy |
title_full_unstemmed |
Gaya pembelajaran pelajar tahun akhir Ijazah Sarjana Muda Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia berdasarkan model gaya pembelajaran Bernice McCarthy |
title_sort |
gaya pembelajaran pelajar tahun akhir ijazah sarjana muda pendidikan, fakulti pendidikan, universiti teknologi malaysia berdasarkan model gaya pembelajaran bernice mccarthy |
publishDate |
2011 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/12008/1/Gaya_Pembelajaran_Pelajar_Tahun_Akhir_Ijazah_Sarjana_Muda_Pendidikan.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/12008/ |
_version_ |
1643645836589006848 |