Masalah Salah Laku Agresif Di Kalangan Pelajar Sekolah Rendah Dan Hubungannya Dengan Gaya Keibubapaan
Kajian deskriptif ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara gaya keibubapaan dengan salah laku pelajar di sekolah sebuah sekolah rendah di pinggir bandar daerah Johor Bahru. Responden kajian melibatkan 130 orang pelajar dan borang soal selidik telah digunakan sebagai instrument kajian. Soal s...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Teknologi Malaysia
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/12172/1/JEPC-2011-1-005.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/12172/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Kajian deskriptif ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara gaya keibubapaan dengan salah laku
pelajar di sekolah sebuah sekolah rendah di pinggir bandar daerah Johor Bahru. Responden kajian melibatkan 130
orang pelajar dan borang soal selidik telah digunakan sebagai instrument kajian. Soal selidik ini mengandungi dua
bahagian iaitu Bahagian A iaitu yang berkaitan dengan latar belakang responden dan Bahagian B yang berkaitan
dengan salah laku pelajar serta gaya keibubapaan yang diamalkan oleh ibu bapa responden. Nilai Alpha keseluruhan
bagi soalan di dalam soal selidik ialah 0.897 dan menunjukkan kebolehpercayaan soalan yang tinggi. Dapatan kajian
yang diperolehi menunjukkan salah laku vandalisme adalah salah laku yang paling dominan bagi salah laku
kenakalan, salah laku buli adalah salah laku yang paling dominan bagi salah laku fizikal dan salah laku melawan
guru adalah salah laku yang paling dominan bagi salah laku verbal. Gaya autoritatif pula merupakan gaya
keibubapaan yang paling dominan diamalkan oleh ibu bapa responden manakala tahap penglibatan ibu bapa dalam
aktiviti harian anak mereka di sekolah pula adalah pada tahap tinggi. Dalam kajian ini, didapati tidak terdapat
hubungan yang signifikan di antara salah laku pelajar di sekolah dengan penglibatan ibu bapa dalam aktiviti harian
yang dilakukan oleh pelajar di sekolah. Kajian juga mendapati tidak terdapat hubungan yang signifikan di antara
salah laku pelajar di sekolah dengan gaya keibubapaan yang diamalkan oleh ibu bapa pelajar. Akan tetapi dapatan
kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara gaya keibubapaan yang diamalkan oleh ibu bapa
pelajar dengan penglibatan ibu bapa dalam aktiviti harian yang dilakukan oleh pelajar di sekolah |
---|