Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris
Pengajaran dan pembelajaran subjek Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris memerlukan kemahiran dan strategi pengajaran berkesan menghasilkan pendidikan yang sempurna.Untuk mencapai misi ini,guru mestilah mempunyai tahap pencapaian yangtinggi dalam penggunaan bahasa Inggerisbagi merealisa...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia, Universiti Teknologi Malaysia
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/1254/1/AzizahRajab2005_TahapKebimbanganGuruSekolahRendah.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/1254/ http://www.management.utm.my/download/jurnal-kemanusiaan/bil-06-dis-2005/78-tahap-kebimbangan-guru-sekolah-rendah-kebangsaan-terhadap-pengajaran-sains-dan-matematik-dalam-bahas.html |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.1254 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.12542017-03-14T04:54:46Z http://eprints.utm.my/id/eprint/1254/ Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris Rajab, Azizah Abdul Rahman, Hamidah Wan Zakaria, Wan Zarina H Social Sciences (General) Pengajaran dan pembelajaran subjek Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris memerlukan kemahiran dan strategi pengajaran berkesan menghasilkan pendidikan yang sempurna.Untuk mencapai misi ini,guru mestilah mempunyai tahap pencapaian yangtinggi dalam penggunaan bahasa Inggerisbagi merealisasikan pembelajaran menggunakan bahasa tersebut dalam kedua-duasubjek ini.Kementerian Pelajaran telahdan sedang melaksanakan pelbagai programlatihan untuk membantu guru-guru untukmeningkatkan penguasaan bahasa Inggeris.Walaupun program yang dirangkamenjanjikan satu pencapaian yang baik,keberkesanannya masih terlalu awal untukdilihat terutama dari aspek kebimbangan guru itu sendiri terhadap pengajaranmenggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasapengantar di dalam kedua-dua subjektersebut. Kajian ini bertujuan mengenalpasti tahap kebimbangan di kalangan guruMatematik dan Sains sekolah rendah kebangsaan Tahun Satu terhadap pengajaran subjektersebut di dalam bahasa Inggeris.Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakankaedah soal selidik English Language Anxiety Scale (ELAS)(Horwitz, et.al., 1986) yang melibatkan 75 orang guru Matematik dan Sains dari 18 buah sekolah kebangsaan disekitar Johor Bahru.Dapatan kajian inimenunjukkan bahawa tahap kebimbangan guru matematik dan sains adalah pada tahap sederhana.Dapatan kajian juga menunjukkanbahawa tahap kebimbangan terhadap tiga sub-skala kebimbangan berdasarkan faktor demografi seperti jantina,status perkahwinan,pengalaman mengajar dan umur adalah pada tahap sederhana Fakulti Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia, Universiti Teknologi Malaysia 2005-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/1254/1/AzizahRajab2005_TahapKebimbanganGuruSekolahRendah.pdf Rajab, Azizah and Abdul Rahman, Hamidah and Wan Zakaria, Wan Zarina (2005) Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris. Jurnal Kemanusiaan (6). pp. 83-117. ISSN 1675-1930 http://www.management.utm.my/download/jurnal-kemanusiaan/bil-06-dis-2005/78-tahap-kebimbangan-guru-sekolah-rendah-kebangsaan-terhadap-pengajaran-sains-dan-matematik-dalam-bahas.html |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
H Social Sciences (General) |
spellingShingle |
H Social Sciences (General) Rajab, Azizah Abdul Rahman, Hamidah Wan Zakaria, Wan Zarina Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris |
description |
Pengajaran dan pembelajaran subjek Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris memerlukan kemahiran dan strategi pengajaran berkesan menghasilkan pendidikan yang sempurna.Untuk mencapai misi ini,guru mestilah mempunyai tahap pencapaian yangtinggi dalam penggunaan bahasa Inggerisbagi merealisasikan pembelajaran menggunakan bahasa tersebut dalam kedua-duasubjek ini.Kementerian Pelajaran telahdan sedang melaksanakan pelbagai programlatihan untuk membantu guru-guru untukmeningkatkan penguasaan bahasa Inggeris.Walaupun program yang dirangkamenjanjikan satu pencapaian yang baik,keberkesanannya masih terlalu awal untukdilihat terutama dari aspek kebimbangan guru itu sendiri terhadap pengajaranmenggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasapengantar di dalam kedua-dua subjektersebut. Kajian ini bertujuan mengenalpasti tahap kebimbangan di kalangan guruMatematik dan Sains sekolah rendah kebangsaan Tahun Satu terhadap pengajaran subjektersebut di dalam bahasa Inggeris.Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakankaedah soal selidik English Language Anxiety Scale (ELAS)(Horwitz, et.al., 1986) yang melibatkan 75 orang guru Matematik dan Sains dari 18 buah sekolah kebangsaan disekitar Johor Bahru.Dapatan kajian inimenunjukkan bahawa tahap kebimbangan guru matematik dan sains adalah pada tahap sederhana.Dapatan kajian juga menunjukkanbahawa tahap kebimbangan terhadap tiga sub-skala kebimbangan berdasarkan faktor demografi seperti jantina,status perkahwinan,pengalaman mengajar dan umur adalah pada tahap sederhana |
format |
Article |
author |
Rajab, Azizah Abdul Rahman, Hamidah Wan Zakaria, Wan Zarina |
author_facet |
Rajab, Azizah Abdul Rahman, Hamidah Wan Zakaria, Wan Zarina |
author_sort |
Rajab, Azizah |
title |
Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris |
title_short |
Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris |
title_full |
Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris |
title_fullStr |
Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris |
title_full_unstemmed |
Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris |
title_sort |
tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pengajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris |
publisher |
Fakulti Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia, Universiti Teknologi Malaysia |
publishDate |
2005 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/1254/1/AzizahRajab2005_TahapKebimbanganGuruSekolahRendah.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/1254/ http://www.management.utm.my/download/jurnal-kemanusiaan/bil-06-dis-2005/78-tahap-kebimbangan-guru-sekolah-rendah-kebangsaan-terhadap-pengajaran-sains-dan-matematik-dalam-bahas.html |
_version_ |
1643643285064908800 |