Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris

Pengajaran dan pembelajaran subjek Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris memerlukan kemahiran dan strategi pengajaran berkesan menghasilkan pendidikan yang sempurna.Untuk mencapai misi ini,guru mestilah mempunyai tahap pencapaian yangtinggi dalam penggunaan bahasa Inggerisbagi merealisa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Rajab, Azizah, Abdul Rahman, Hamidah, Wan Zakaria, Wan Zarina
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia, Universiti Teknologi Malaysia 2005
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/1254/1/AzizahRajab2005_TahapKebimbanganGuruSekolahRendah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/1254/
http://www.management.utm.my/download/jurnal-kemanusiaan/bil-06-dis-2005/78-tahap-kebimbangan-guru-sekolah-rendah-kebangsaan-terhadap-pengajaran-sains-dan-matematik-dalam-bahas.html
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.1254
record_format eprints
spelling my.utm.12542017-03-14T04:54:46Z http://eprints.utm.my/id/eprint/1254/ Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris Rajab, Azizah Abdul Rahman, Hamidah Wan Zakaria, Wan Zarina H Social Sciences (General) Pengajaran dan pembelajaran subjek Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris memerlukan kemahiran dan strategi pengajaran berkesan menghasilkan pendidikan yang sempurna.Untuk mencapai misi ini,guru mestilah mempunyai tahap pencapaian yangtinggi dalam penggunaan bahasa Inggerisbagi merealisasikan pembelajaran menggunakan bahasa tersebut dalam kedua-duasubjek ini.Kementerian Pelajaran telahdan sedang melaksanakan pelbagai programlatihan untuk membantu guru-guru untukmeningkatkan penguasaan bahasa Inggeris.Walaupun program yang dirangkamenjanjikan satu pencapaian yang baik,keberkesanannya masih terlalu awal untukdilihat terutama dari aspek kebimbangan guru itu sendiri terhadap pengajaranmenggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasapengantar di dalam kedua-dua subjektersebut. Kajian ini bertujuan mengenalpasti tahap kebimbangan di kalangan guruMatematik dan Sains sekolah rendah kebangsaan Tahun Satu terhadap pengajaran subjektersebut di dalam bahasa Inggeris.Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakankaedah soal selidik English Language Anxiety Scale (ELAS)(Horwitz, et.al., 1986) yang melibatkan 75 orang guru Matematik dan Sains dari 18 buah sekolah kebangsaan disekitar Johor Bahru.Dapatan kajian inimenunjukkan bahawa tahap kebimbangan guru matematik dan sains adalah pada tahap sederhana.Dapatan kajian juga menunjukkanbahawa tahap kebimbangan terhadap tiga sub-skala kebimbangan berdasarkan faktor demografi seperti jantina,status perkahwinan,pengalaman mengajar dan umur adalah pada tahap sederhana Fakulti Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia, Universiti Teknologi Malaysia 2005-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/1254/1/AzizahRajab2005_TahapKebimbanganGuruSekolahRendah.pdf Rajab, Azizah and Abdul Rahman, Hamidah and Wan Zakaria, Wan Zarina (2005) Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris. Jurnal Kemanusiaan (6). pp. 83-117. ISSN 1675-1930 http://www.management.utm.my/download/jurnal-kemanusiaan/bil-06-dis-2005/78-tahap-kebimbangan-guru-sekolah-rendah-kebangsaan-terhadap-pengajaran-sains-dan-matematik-dalam-bahas.html
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic H Social Sciences (General)
spellingShingle H Social Sciences (General)
Rajab, Azizah
Abdul Rahman, Hamidah
Wan Zakaria, Wan Zarina
Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris
description Pengajaran dan pembelajaran subjek Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris memerlukan kemahiran dan strategi pengajaran berkesan menghasilkan pendidikan yang sempurna.Untuk mencapai misi ini,guru mestilah mempunyai tahap pencapaian yangtinggi dalam penggunaan bahasa Inggerisbagi merealisasikan pembelajaran menggunakan bahasa tersebut dalam kedua-duasubjek ini.Kementerian Pelajaran telahdan sedang melaksanakan pelbagai programlatihan untuk membantu guru-guru untukmeningkatkan penguasaan bahasa Inggeris.Walaupun program yang dirangkamenjanjikan satu pencapaian yang baik,keberkesanannya masih terlalu awal untukdilihat terutama dari aspek kebimbangan guru itu sendiri terhadap pengajaranmenggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasapengantar di dalam kedua-dua subjektersebut. Kajian ini bertujuan mengenalpasti tahap kebimbangan di kalangan guruMatematik dan Sains sekolah rendah kebangsaan Tahun Satu terhadap pengajaran subjektersebut di dalam bahasa Inggeris.Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakankaedah soal selidik English Language Anxiety Scale (ELAS)(Horwitz, et.al., 1986) yang melibatkan 75 orang guru Matematik dan Sains dari 18 buah sekolah kebangsaan disekitar Johor Bahru.Dapatan kajian inimenunjukkan bahawa tahap kebimbangan guru matematik dan sains adalah pada tahap sederhana.Dapatan kajian juga menunjukkanbahawa tahap kebimbangan terhadap tiga sub-skala kebimbangan berdasarkan faktor demografi seperti jantina,status perkahwinan,pengalaman mengajar dan umur adalah pada tahap sederhana
format Article
author Rajab, Azizah
Abdul Rahman, Hamidah
Wan Zakaria, Wan Zarina
author_facet Rajab, Azizah
Abdul Rahman, Hamidah
Wan Zakaria, Wan Zarina
author_sort Rajab, Azizah
title Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris
title_short Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris
title_full Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris
title_fullStr Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris
title_full_unstemmed Tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris
title_sort tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pengajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris
publisher Fakulti Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia, Universiti Teknologi Malaysia
publishDate 2005
url http://eprints.utm.my/id/eprint/1254/1/AzizahRajab2005_TahapKebimbanganGuruSekolahRendah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/1254/
http://www.management.utm.my/download/jurnal-kemanusiaan/bil-06-dis-2005/78-tahap-kebimbangan-guru-sekolah-rendah-kebangsaan-terhadap-pengajaran-sains-dan-matematik-dalam-bahas.html
_version_ 1643643285064908800