Objek pembelajaran digital dalam perisian personalized learning courseware

Personalized learning courseware yang berasaskan kepada konsep Objek Pembelajaran Digital (Digital Learning Object Courseware) (DLOC) merupakan sebuah koswer pendidikan yang telah dihasilkan untuk tujuan pembelajaran Animasi dan Rangkaian Komputer. Ianya boleh digunakan oleh pelbagai peringkat p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Nor, Siti Nor Rahmah, Ahmad Shukri, Nur Hafiza, Tasir, Zaidatun
Format: Book Section
Published: Penerbit UTM 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/13678/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
id my.utm.13678
record_format eprints
spelling my.utm.136782011-08-15T05:40:17Z http://eprints.utm.my/id/eprint/13678/ Objek pembelajaran digital dalam perisian personalized learning courseware Mohd. Nor, Siti Nor Rahmah Ahmad Shukri, Nur Hafiza Tasir, Zaidatun L Education (General) Personalized learning courseware yang berasaskan kepada konsep Objek Pembelajaran Digital (Digital Learning Object Courseware) (DLOC) merupakan sebuah koswer pendidikan yang telah dihasilkan untuk tujuan pembelajaran Animasi dan Rangkaian Komputer. Ianya boleh digunakan oleh pelbagai peringkat pengguna seperti pelajar di institusi pengajian tinggi, pelajar sekolah dan pengguna lain yang berminat dalam mempelajari topik tersebut. Isi kandungan DLOC telah dibahagikan kepada beberapa bahagian yang kecil yang boleh digunakan semula, digabungkan dan dintegrasikan ke dalam suasana pembelajaran yang pelbagai. Salah satu ciri unik DLOC ialah flesksibiliti untuk pelajar memilih topik yang mereka ingin dipelajari. Topik tersebut boleh dipilih dari senarai topik yang disediakan oleh pangkalan data DLOC. Dengan memilih topik yang mereka inginkan, pelajar akan dapat menghasilkan menu pembelajaran mereka sendiri dan ianya akan menghasilkan suasana pembelajaran yang lebih fokus dan efektif. Secara tidak langsung, DLOC menyediakan suasana pembelajaran yang adaptif kepada pelajar. Selain dari itu, ciri utama yang terdapat pada DLOC ialah setiap objek pembelajaran digital mengintegrasikan pendekatan pembelajaran yang berbeza seperti penyelesaian masalah, simulasi, animasi, permainan dan kuiz. Oleh yang demikian, pelajar yang mengikuti kursus Animasi dan Rangkaian Komputer dapat menggunakan DLOC untuk menghasilkan koswer pembelajaran interaktif yang bersifat adaptif. Penerbit UTM 2007 Book Section PeerReviewed Mohd. Nor, Siti Nor Rahmah and Ahmad Shukri, Nur Hafiza and Tasir, Zaidatun (2007) Objek pembelajaran digital dalam perisian personalized learning courseware. In: Isu Kemahiran ICT dalam Pengajaran dan Pembelajaran. Penerbit UTM , Johor, pp. 17-30. ISBN 978-983-52-0520-0
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Mohd. Nor, Siti Nor Rahmah
Ahmad Shukri, Nur Hafiza
Tasir, Zaidatun
Objek pembelajaran digital dalam perisian personalized learning courseware
description Personalized learning courseware yang berasaskan kepada konsep Objek Pembelajaran Digital (Digital Learning Object Courseware) (DLOC) merupakan sebuah koswer pendidikan yang telah dihasilkan untuk tujuan pembelajaran Animasi dan Rangkaian Komputer. Ianya boleh digunakan oleh pelbagai peringkat pengguna seperti pelajar di institusi pengajian tinggi, pelajar sekolah dan pengguna lain yang berminat dalam mempelajari topik tersebut. Isi kandungan DLOC telah dibahagikan kepada beberapa bahagian yang kecil yang boleh digunakan semula, digabungkan dan dintegrasikan ke dalam suasana pembelajaran yang pelbagai. Salah satu ciri unik DLOC ialah flesksibiliti untuk pelajar memilih topik yang mereka ingin dipelajari. Topik tersebut boleh dipilih dari senarai topik yang disediakan oleh pangkalan data DLOC. Dengan memilih topik yang mereka inginkan, pelajar akan dapat menghasilkan menu pembelajaran mereka sendiri dan ianya akan menghasilkan suasana pembelajaran yang lebih fokus dan efektif. Secara tidak langsung, DLOC menyediakan suasana pembelajaran yang adaptif kepada pelajar. Selain dari itu, ciri utama yang terdapat pada DLOC ialah setiap objek pembelajaran digital mengintegrasikan pendekatan pembelajaran yang berbeza seperti penyelesaian masalah, simulasi, animasi, permainan dan kuiz. Oleh yang demikian, pelajar yang mengikuti kursus Animasi dan Rangkaian Komputer dapat menggunakan DLOC untuk menghasilkan koswer pembelajaran interaktif yang bersifat adaptif.
format Book Section
author Mohd. Nor, Siti Nor Rahmah
Ahmad Shukri, Nur Hafiza
Tasir, Zaidatun
author_facet Mohd. Nor, Siti Nor Rahmah
Ahmad Shukri, Nur Hafiza
Tasir, Zaidatun
author_sort Mohd. Nor, Siti Nor Rahmah
title Objek pembelajaran digital dalam perisian personalized learning courseware
title_short Objek pembelajaran digital dalam perisian personalized learning courseware
title_full Objek pembelajaran digital dalam perisian personalized learning courseware
title_fullStr Objek pembelajaran digital dalam perisian personalized learning courseware
title_full_unstemmed Objek pembelajaran digital dalam perisian personalized learning courseware
title_sort objek pembelajaran digital dalam perisian personalized learning courseware
publisher Penerbit UTM
publishDate 2007
url http://eprints.utm.my/id/eprint/13678/
_version_ 1643646252013846528