Pembinaan perisian multimedia pendidikan berasaskan model konstruktivisme kitaran pembelajaran sains lima fasa

Kertas kerja ini membincangkan pembinaan sebu ah perisian multimedia pendidikan bagi tajuk Tekanan Udara dalam mata pelajaran Sa ins khusus untuk pelajar tingkatan dua. Isi kandungan perisian ini selaras dengan huraian sukatan pelajaran Sains KBSM (KPM, 2002). Perisian ini sesuai digunakan unt...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sihes, Ahmad Johari, Ibrahim, Mohd. Ali, A. Wahab, Zulkiflie
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/14272/1/AhmadJohariSihes2007_PembinaanPerisianMultimediaPendidikanBerasaskan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/14272/
http://eprints.utm.my/14272/1/AhmadJohariSihes2007_PembinaanPerisianMultimediaPendidikanBerasaskan.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
Description
Summary:Kertas kerja ini membincangkan pembinaan sebu ah perisian multimedia pendidikan bagi tajuk Tekanan Udara dalam mata pelajaran Sa ins khusus untuk pelajar tingkatan dua. Isi kandungan perisian ini selaras dengan huraian sukatan pelajaran Sains KBSM (KPM, 2002). Perisian ini sesuai digunakan untuk pe mbelajaran kendiri mahupun sebagai alat bantu dalam aktiviti pengajaran-pembelajaran di dalam kelas. Aktiviti pembelajaran adalah berasaskan kepada Model Kitaran Pembelajaran Sains yang disepadukan dalam antara muka seperti berikut; Kinetic Theory Of The Gases, Exploring Air Pressure, Principle Of Air Pressure, Application Of Ai r Pressure dan Quiz. Manakala rekabentuk perisian pula, adalah berasaskan kepada m odel ADDIE. Perisian Macromedia Autoware, Adobe Photoshop, Ulead Cool, Sound Forge dan Swish Max pula digunakan untuk menggabungkan pelbagai kriteria seperti teks, grafik, animasi, video dan audio supaya menghasilkan sebuah perisian yang bersifat in teraktif dan menarik. Perisian ini telah dinilai oleh 8 orang yang berpengalaman dalam bidang isi kandungan mata pelajaran Sains dan reka bentuk perisian. Hasil pen ilaian menunjukkan perisian prototaip ini adalah memuaskan daripada aspek isi kandungan, reka bentuk dan kepenggunaannya.