Kemahiran pengutaraan masalah (problem posing) bagi pelajar sekolah menengah di Kabupaten Bintan Indonesia

Tujuan kajian ini boleh dibahagikan kepada dua komponen. Pertama, untuk mendiskripsikan sama ada kaedah pemberian tugasan pengutaraan masalah secara berkumpulan dapat meningkatkan motivasi, aktiviti dan pencapaian belaja, kedua, untuk mengenalpasti jenis-jenis kesilapan pelajar semasa menjawap soala...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Karnain, Tony, Bakar, Md. Nor
Format: Article
Language:English
Published: fakulti pendidikan 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/17062/1/JOE-1-2011-023.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/17062/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.17062
record_format eprints
spelling my.utm.170622017-09-11T02:25:04Z http://eprints.utm.my/id/eprint/17062/ Kemahiran pengutaraan masalah (problem posing) bagi pelajar sekolah menengah di Kabupaten Bintan Indonesia Karnain, Tony Bakar, Md. Nor L Education (General) Tujuan kajian ini boleh dibahagikan kepada dua komponen. Pertama, untuk mendiskripsikan sama ada kaedah pemberian tugasan pengutaraan masalah secara berkumpulan dapat meningkatkan motivasi, aktiviti dan pencapaian belaja, kedua, untuk mengenalpasti jenis-jenis kesilapan pelajar semasa menjawap soalan. Kajian melibatkan dua puluh sembilan pelajar tingkatan XII Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) Negeri 2 Bintan Indonesia program Akomodasi Perhotelan dalam sesi menjawap ujian dan temubual. Satu set soal selidik yang mengandungi item-item berskala likert lima mata, soalan ujian, lembaran pemerhatian dan analisis temu bual digunakan dalam kajian ini guna mendapatkan maklumbalas pelajar. Data ujian bertulis topik programim linear telah diberikan kepada responden dan dianalisis dengan menggunakan kaedah kuantitatif (peratusan) dan kaedah kualitatif (huraian). Temu bual diberikan kepada lima pelajar yang mewakili kumpulan atas, kumpulan sedang dan kumpulan bawah, temu bual tersebut dirakam dan selanjutnya ditranskrip untuk dianalisis jenis-jenis kesilapan dan penyebabnya. Keputusan kajian menunjukkan bahawa aktiviti pelajar meningkat dari siklus I ke siklus II iaitu 24.63%, pencapaian belajar juga terdapat peningkatan iaitu 10.96% dengan purata pencapaian belajar 80.21%, seterusnya motivasi pelajar semasa menggunakan kaedah pengutaraan masalah iaitu lebih dari 3.5 atau (86.7%). Selain itu kajian ini juga mendapatkan jenis-jenis kesilapan pelajar semasa menjawap soalan tajuk programim linear iaitu : kesilapan dalam mensubstitusikan data kedalam variabel, kesilapan dalam menginterpretasikan simbol atau tanda pertidaksamaan dari daerah penyelesaian yang diarsir pada graf, kesilapan dalam menuliskan fungsi kendala atau prasyarat secara lengkap, kesilapan memanipulasi operasi algebra, kesilapan dalam menuliskan kesimpulan jawapan, kesilapan melakar graf, kesilapan menentukan titik pojok dengan kaedah eliminasi dan substitusi, dan kesilapan dalam menyusun jadual dari soalan berayat. Dari kajian yang sudah dijalankan,pengkaji mencadangkan material pengajaran dan pembelajaran bagi aktiviti pengutaraan masalah dicadangkan bersesuaian dengan keupayaan dan prestasi pelajar yang pelbagai boleh digunakan. fakulti pendidikan 2011 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/17062/1/JOE-1-2011-023.pdf Karnain, Tony and Bakar, Md. Nor (2011) Kemahiran pengutaraan masalah (problem posing) bagi pelajar sekolah menengah di Kabupaten Bintan Indonesia. journal of edupress, 1 . pp. 173-186.
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Karnain, Tony
Bakar, Md. Nor
Kemahiran pengutaraan masalah (problem posing) bagi pelajar sekolah menengah di Kabupaten Bintan Indonesia
description Tujuan kajian ini boleh dibahagikan kepada dua komponen. Pertama, untuk mendiskripsikan sama ada kaedah pemberian tugasan pengutaraan masalah secara berkumpulan dapat meningkatkan motivasi, aktiviti dan pencapaian belaja, kedua, untuk mengenalpasti jenis-jenis kesilapan pelajar semasa menjawap soalan. Kajian melibatkan dua puluh sembilan pelajar tingkatan XII Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) Negeri 2 Bintan Indonesia program Akomodasi Perhotelan dalam sesi menjawap ujian dan temubual. Satu set soal selidik yang mengandungi item-item berskala likert lima mata, soalan ujian, lembaran pemerhatian dan analisis temu bual digunakan dalam kajian ini guna mendapatkan maklumbalas pelajar. Data ujian bertulis topik programim linear telah diberikan kepada responden dan dianalisis dengan menggunakan kaedah kuantitatif (peratusan) dan kaedah kualitatif (huraian). Temu bual diberikan kepada lima pelajar yang mewakili kumpulan atas, kumpulan sedang dan kumpulan bawah, temu bual tersebut dirakam dan selanjutnya ditranskrip untuk dianalisis jenis-jenis kesilapan dan penyebabnya. Keputusan kajian menunjukkan bahawa aktiviti pelajar meningkat dari siklus I ke siklus II iaitu 24.63%, pencapaian belajar juga terdapat peningkatan iaitu 10.96% dengan purata pencapaian belajar 80.21%, seterusnya motivasi pelajar semasa menggunakan kaedah pengutaraan masalah iaitu lebih dari 3.5 atau (86.7%). Selain itu kajian ini juga mendapatkan jenis-jenis kesilapan pelajar semasa menjawap soalan tajuk programim linear iaitu : kesilapan dalam mensubstitusikan data kedalam variabel, kesilapan dalam menginterpretasikan simbol atau tanda pertidaksamaan dari daerah penyelesaian yang diarsir pada graf, kesilapan dalam menuliskan fungsi kendala atau prasyarat secara lengkap, kesilapan memanipulasi operasi algebra, kesilapan dalam menuliskan kesimpulan jawapan, kesilapan melakar graf, kesilapan menentukan titik pojok dengan kaedah eliminasi dan substitusi, dan kesilapan dalam menyusun jadual dari soalan berayat. Dari kajian yang sudah dijalankan,pengkaji mencadangkan material pengajaran dan pembelajaran bagi aktiviti pengutaraan masalah dicadangkan bersesuaian dengan keupayaan dan prestasi pelajar yang pelbagai boleh digunakan.
format Article
author Karnain, Tony
Bakar, Md. Nor
author_facet Karnain, Tony
Bakar, Md. Nor
author_sort Karnain, Tony
title Kemahiran pengutaraan masalah (problem posing) bagi pelajar sekolah menengah di Kabupaten Bintan Indonesia
title_short Kemahiran pengutaraan masalah (problem posing) bagi pelajar sekolah menengah di Kabupaten Bintan Indonesia
title_full Kemahiran pengutaraan masalah (problem posing) bagi pelajar sekolah menengah di Kabupaten Bintan Indonesia
title_fullStr Kemahiran pengutaraan masalah (problem posing) bagi pelajar sekolah menengah di Kabupaten Bintan Indonesia
title_full_unstemmed Kemahiran pengutaraan masalah (problem posing) bagi pelajar sekolah menengah di Kabupaten Bintan Indonesia
title_sort kemahiran pengutaraan masalah (problem posing) bagi pelajar sekolah menengah di kabupaten bintan indonesia
publisher fakulti pendidikan
publishDate 2011
url http://eprints.utm.my/id/eprint/17062/1/JOE-1-2011-023.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/17062/
_version_ 1643646718856658944