Sikap Pelajar Terhadap Pendekatan Konstruktivisme Serta Mata Pelajaran Matematik
Kajian ini bertujuan untuk mengetahui apakah persepsi dan sikap pelajar terhadap pendekatan konstruktivisme serta kesannya terhadap pencapaian mata pelajaran Matematik. Responden kajian terdiri daripada 75 pelajar Fakulti Pendidikan daripada program 4 SPM dan 4 SPT di UTM, Skudai. Purata taburan p...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
faculty of education
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/20254/1/ http://eprints.utm.my/id/eprint/20254/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.20254 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.202542017-10-13T10:12:26Z http://eprints.utm.my/id/eprint/20254/ Sikap Pelajar Terhadap Pendekatan Konstruktivisme Serta Mata Pelajaran Matematik Abu Bakar, Zainudin Ismail, Nor Hidayatul Aini L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengetahui apakah persepsi dan sikap pelajar terhadap pendekatan konstruktivisme serta kesannya terhadap pencapaian mata pelajaran Matematik. Responden kajian terdiri daripada 75 pelajar Fakulti Pendidikan daripada program 4 SPM dan 4 SPT di UTM, Skudai. Purata taburan peratus menggunakan tiga bahagian iaitu tinggi, sederhana dan rendah. Keputusan kajian menunjukkan persepsi pelajar terhadap pendekatan konstruktivisme adalah tinggi, manakala sikap pelajar pula berada pada tahap sederhana. Kajian ini juga mendapati tiada hubungan yang signifikan di antara persepsi dan sikap pelajar terhadap pendekatan konstruktivisme dengan pencapaian Matematik (p=0.600 dan p=0.598) faculty of education 2011 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/20254/1/ Abu Bakar, Zainudin and Ismail, Nor Hidayatul Aini (2011) Sikap Pelajar Terhadap Pendekatan Konstruktivisme Serta Mata Pelajaran Matematik. Journal of Science & Mathematics Education, 4 . (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Abu Bakar, Zainudin Ismail, Nor Hidayatul Aini Sikap Pelajar Terhadap Pendekatan Konstruktivisme Serta Mata Pelajaran Matematik |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengetahui apakah persepsi dan sikap pelajar terhadap pendekatan konstruktivisme serta kesannya terhadap pencapaian mata pelajaran Matematik. Responden kajian terdiri daripada 75 pelajar Fakulti Pendidikan daripada program 4 SPM dan 4 SPT di UTM, Skudai. Purata taburan peratus menggunakan tiga bahagian iaitu tinggi, sederhana dan rendah. Keputusan kajian menunjukkan persepsi pelajar terhadap pendekatan konstruktivisme adalah tinggi, manakala sikap pelajar pula berada pada tahap sederhana. Kajian ini juga mendapati tiada hubungan yang signifikan di antara persepsi dan sikap pelajar terhadap pendekatan konstruktivisme dengan pencapaian Matematik (p=0.600 dan p=0.598) |
format |
Article |
author |
Abu Bakar, Zainudin Ismail, Nor Hidayatul Aini |
author_facet |
Abu Bakar, Zainudin Ismail, Nor Hidayatul Aini |
author_sort |
Abu Bakar, Zainudin |
title |
Sikap Pelajar Terhadap Pendekatan Konstruktivisme Serta Mata Pelajaran Matematik |
title_short |
Sikap Pelajar Terhadap Pendekatan Konstruktivisme Serta Mata Pelajaran Matematik |
title_full |
Sikap Pelajar Terhadap Pendekatan Konstruktivisme Serta Mata Pelajaran Matematik |
title_fullStr |
Sikap Pelajar Terhadap Pendekatan Konstruktivisme Serta Mata Pelajaran Matematik |
title_full_unstemmed |
Sikap Pelajar Terhadap Pendekatan Konstruktivisme Serta Mata Pelajaran Matematik |
title_sort |
sikap pelajar terhadap pendekatan konstruktivisme serta mata pelajaran matematik |
publisher |
faculty of education |
publishDate |
2011 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/20254/1/ http://eprints.utm.my/id/eprint/20254/ |
_version_ |
1643647233406533632 |