Sikap Pelajar Terhadap Pendekatan Konstruktivisme Serta Mata Pelajaran Matematik

Kajian ini bertujuan untuk mengetahui apakah persepsi dan sikap pelajar terhadap pendekatan konstruktivisme serta kesannya terhadap pencapaian mata pelajaran Matematik. Responden kajian terdiri daripada 75 pelajar Fakulti Pendidikan daripada program 4 SPM dan 4 SPT di UTM, Skudai. Purata taburan p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abu Bakar, Zainudin, Ismail, Nor Hidayatul Aini
Format: Article
Language:English
Published: faculty of education 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/20254/1/
http://eprints.utm.my/id/eprint/20254/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.20254
record_format eprints
spelling my.utm.202542017-10-13T10:12:26Z http://eprints.utm.my/id/eprint/20254/ Sikap Pelajar Terhadap Pendekatan Konstruktivisme Serta Mata Pelajaran Matematik Abu Bakar, Zainudin Ismail, Nor Hidayatul Aini L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengetahui apakah persepsi dan sikap pelajar terhadap pendekatan konstruktivisme serta kesannya terhadap pencapaian mata pelajaran Matematik. Responden kajian terdiri daripada 75 pelajar Fakulti Pendidikan daripada program 4 SPM dan 4 SPT di UTM, Skudai. Purata taburan peratus menggunakan tiga bahagian iaitu tinggi, sederhana dan rendah. Keputusan kajian menunjukkan persepsi pelajar terhadap pendekatan konstruktivisme adalah tinggi, manakala sikap pelajar pula berada pada tahap sederhana. Kajian ini juga mendapati tiada hubungan yang signifikan di antara persepsi dan sikap pelajar terhadap pendekatan konstruktivisme dengan pencapaian Matematik (p=0.600 dan p=0.598) faculty of education 2011 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/20254/1/ Abu Bakar, Zainudin and Ismail, Nor Hidayatul Aini (2011) Sikap Pelajar Terhadap Pendekatan Konstruktivisme Serta Mata Pelajaran Matematik. Journal of Science & Mathematics Education, 4 . (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Abu Bakar, Zainudin
Ismail, Nor Hidayatul Aini
Sikap Pelajar Terhadap Pendekatan Konstruktivisme Serta Mata Pelajaran Matematik
description Kajian ini bertujuan untuk mengetahui apakah persepsi dan sikap pelajar terhadap pendekatan konstruktivisme serta kesannya terhadap pencapaian mata pelajaran Matematik. Responden kajian terdiri daripada 75 pelajar Fakulti Pendidikan daripada program 4 SPM dan 4 SPT di UTM, Skudai. Purata taburan peratus menggunakan tiga bahagian iaitu tinggi, sederhana dan rendah. Keputusan kajian menunjukkan persepsi pelajar terhadap pendekatan konstruktivisme adalah tinggi, manakala sikap pelajar pula berada pada tahap sederhana. Kajian ini juga mendapati tiada hubungan yang signifikan di antara persepsi dan sikap pelajar terhadap pendekatan konstruktivisme dengan pencapaian Matematik (p=0.600 dan p=0.598)
format Article
author Abu Bakar, Zainudin
Ismail, Nor Hidayatul Aini
author_facet Abu Bakar, Zainudin
Ismail, Nor Hidayatul Aini
author_sort Abu Bakar, Zainudin
title Sikap Pelajar Terhadap Pendekatan Konstruktivisme Serta Mata Pelajaran Matematik
title_short Sikap Pelajar Terhadap Pendekatan Konstruktivisme Serta Mata Pelajaran Matematik
title_full Sikap Pelajar Terhadap Pendekatan Konstruktivisme Serta Mata Pelajaran Matematik
title_fullStr Sikap Pelajar Terhadap Pendekatan Konstruktivisme Serta Mata Pelajaran Matematik
title_full_unstemmed Sikap Pelajar Terhadap Pendekatan Konstruktivisme Serta Mata Pelajaran Matematik
title_sort sikap pelajar terhadap pendekatan konstruktivisme serta mata pelajaran matematik
publisher faculty of education
publishDate 2011
url http://eprints.utm.my/id/eprint/20254/1/
http://eprints.utm.my/id/eprint/20254/
_version_ 1643647233406533632