Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam

Tatacara Kehidupan beradab Islam (TKBI) ialah tatacara kehidupan rutin harian Islam. Tatacara ini terdiri daripada adah kehidupan harian termasuk; i.makan dan minum, ii.tidur, iii.berkenderaan, iv.masuk dan keluar rumah, v.masuk dan keluar tandas dan lain-lain. TKBIbukanlah setakat satu cara hidup y...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Jasmi, Kamarul Azmi, Md. Saleh @ Masrom, Siti Fauziyani, Mustari, Mohd. Ismail, Afgani @ Eusoff, Yendo
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/20713/2/KamarulAzmiJasmi2014_PembentukanTatacaraKehidupanBeradabWeb.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/20713/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.20713
record_format eprints
spelling my.utm.207132016-06-26T03:58:39Z http://eprints.utm.my/id/eprint/20713/ Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam Jasmi, Kamarul Azmi Md. Saleh @ Masrom, Siti Fauziyani Mustari, Mohd. Ismail Afgani @ Eusoff, Yendo BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV1460 Religious Education LB2361 Curriculum LT Textbooks Tatacara Kehidupan beradab Islam (TKBI) ialah tatacara kehidupan rutin harian Islam. Tatacara ini terdiri daripada adah kehidupan harian termasuk; i.makan dan minum, ii.tidur, iii.berkenderaan, iv.masuk dan keluar rumah, v.masuk dan keluar tandas dan lain-lain. TKBIbukanlah setakat satu cara hidup yang membezakan kehidupan Islam atau pun tidak, tetapi juga mempunyai kepentingan rohani dan jasmani kanak-kanak dan orang yang mengamalkannya. Oleh sebab itu, TKBI merupakan salah satu aspek penting dalam pendidikan pembangunan Insan Islam bagi anak-anak yang berada di peringkat sebelum baligh. Mereka banyak menyerap kelakuan dan tindakan orang di sekeliling mereka terutamanya ibu bapa, kawankawan dan guru-guru ketika mereka berada dalam tahap umur ini. Hasil daripada cerapan itu, terpancarlah cara hidup harian mereka sehinggalah ke umur remaja dan dewasa. Ini dibuktikan dalam satu kajian tahap amalan tatacara kehidupan beradab di kalangan Mahasiswa Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Justeru itu, Islam mempertanggunjawabkan kepada ibu bapa dan pendidik untuk untuk menerapkan tatacara kehidupan ini dengan beberapa kaedahyang dianjurkan oleh Rasulullah s.a.w. supaya tatacara kehidupan beradab ini dapat diaplikasikan dengan baik oleh kanak-kanak. 2004-07-21 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/20713/2/KamarulAzmiJasmi2014_PembentukanTatacaraKehidupanBeradabWeb.pdf Jasmi, Kamarul Azmi and Md. Saleh @ Masrom, Siti Fauziyani and Mustari, Mohd. Ismail and Afgani @ Eusoff, Yendo (2004) Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam. In: Simposium Kebangsaan Kanak-kanak Menurut Perspektif Islam, 21-22 Julai 2004, Pulau Pinang. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
BV1460 Religious Education
LB2361 Curriculum
LT Textbooks
spellingShingle BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
BV1460 Religious Education
LB2361 Curriculum
LT Textbooks
Jasmi, Kamarul Azmi
Md. Saleh @ Masrom, Siti Fauziyani
Mustari, Mohd. Ismail
Afgani @ Eusoff, Yendo
Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam
description Tatacara Kehidupan beradab Islam (TKBI) ialah tatacara kehidupan rutin harian Islam. Tatacara ini terdiri daripada adah kehidupan harian termasuk; i.makan dan minum, ii.tidur, iii.berkenderaan, iv.masuk dan keluar rumah, v.masuk dan keluar tandas dan lain-lain. TKBIbukanlah setakat satu cara hidup yang membezakan kehidupan Islam atau pun tidak, tetapi juga mempunyai kepentingan rohani dan jasmani kanak-kanak dan orang yang mengamalkannya. Oleh sebab itu, TKBI merupakan salah satu aspek penting dalam pendidikan pembangunan Insan Islam bagi anak-anak yang berada di peringkat sebelum baligh. Mereka banyak menyerap kelakuan dan tindakan orang di sekeliling mereka terutamanya ibu bapa, kawankawan dan guru-guru ketika mereka berada dalam tahap umur ini. Hasil daripada cerapan itu, terpancarlah cara hidup harian mereka sehinggalah ke umur remaja dan dewasa. Ini dibuktikan dalam satu kajian tahap amalan tatacara kehidupan beradab di kalangan Mahasiswa Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Justeru itu, Islam mempertanggunjawabkan kepada ibu bapa dan pendidik untuk untuk menerapkan tatacara kehidupan ini dengan beberapa kaedahyang dianjurkan oleh Rasulullah s.a.w. supaya tatacara kehidupan beradab ini dapat diaplikasikan dengan baik oleh kanak-kanak.
format Conference or Workshop Item
author Jasmi, Kamarul Azmi
Md. Saleh @ Masrom, Siti Fauziyani
Mustari, Mohd. Ismail
Afgani @ Eusoff, Yendo
author_facet Jasmi, Kamarul Azmi
Md. Saleh @ Masrom, Siti Fauziyani
Mustari, Mohd. Ismail
Afgani @ Eusoff, Yendo
author_sort Jasmi, Kamarul Azmi
title Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam
title_short Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam
title_full Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam
title_fullStr Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam
title_full_unstemmed Pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak Islam
title_sort pembentukan tatacara kehidupan beradab: keperluan asas kanak-kanak islam
publishDate 2004
url http://eprints.utm.my/id/eprint/20713/2/KamarulAzmiJasmi2014_PembentukanTatacaraKehidupanBeradabWeb.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/20713/
_version_ 1643647236940234752