Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal

Program Pendidikan Inklusif untuk kanak-kanak berpendidikan khas ini dimulakan pada tahun 1987 dibawah Kementerian Pendidikan. Ia digubal selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara. Program Pendidikan Inklusif ini menitik beratkan suatu program Pendidikan Inklusif bagi muridmurid dengan keperluan kha...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ghafar, Mohd. Najib, Jahaya, Sanisah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2006
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/2236/1/7_9.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/2236/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.2236
record_format eprints
spelling my.utm.22362017-08-29T06:46:11Z http://eprints.utm.my/id/eprint/2236/ Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal Ghafar, Mohd. Najib Jahaya, Sanisah L Education (General) Program Pendidikan Inklusif untuk kanak-kanak berpendidikan khas ini dimulakan pada tahun 1987 dibawah Kementerian Pendidikan. Ia digubal selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara. Program Pendidikan Inklusif ini menitik beratkan suatu program Pendidikan Inklusif bagi muridmurid dengan keperluan khas yang boleh menghadiri didalam kelas biasa belajar bersama-sama dengan murid-murid biasa. Oleh itu satu kajian telah dijalankan dibeberapa buah sekolah yang mengamalkan kelas pemulihan dan kelas bermasalah pembelajaran. Bagi meninjau pendapat guru-guru pendidikan khas dan guru kelas biasa berkaitan dengan perbezaan cabaran yang dihadapi semasa Pembelajaran dan Pengajaran. Kajian ini dibuat ke atas guru Pendidikan Khas dan guru biasa di dua puluh lima buah sekolah rendah Daerah Johor Bahru, Johor. Kajian dijalankan dengan menggunakan sebanyak 28 item soal selidik. Sebanyak 80 responden telah memberi maklum balas bagi kedua-dua jenis guru ini. Hasil dapatan menunjukkan guru-guru mempunyai sikap yang sederhana dalam melaksanakan Pendidikan Inklusif ini, walaupun terdapat beberapa halangan seperti masa, tugas sampingan dan pengetahuan. Melalui beberapa cadangan yang dikemukakan, diharap kelemahan-kelemahan dalam pembelajaran dan pengajaran inklusif ini dapat di atasi oleh pihak-pihak yang bertanggungjawab. 2006-09-06 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/2236/1/7_9.pdf Ghafar, Mohd. Najib and Jahaya, Sanisah (2006) Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal. In: Annual Conference on Teacher Education, 6-8 Sept 2006, Kota Kinabalu, Sabah. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Ghafar, Mohd. Najib
Jahaya, Sanisah
Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal
description Program Pendidikan Inklusif untuk kanak-kanak berpendidikan khas ini dimulakan pada tahun 1987 dibawah Kementerian Pendidikan. Ia digubal selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara. Program Pendidikan Inklusif ini menitik beratkan suatu program Pendidikan Inklusif bagi muridmurid dengan keperluan khas yang boleh menghadiri didalam kelas biasa belajar bersama-sama dengan murid-murid biasa. Oleh itu satu kajian telah dijalankan dibeberapa buah sekolah yang mengamalkan kelas pemulihan dan kelas bermasalah pembelajaran. Bagi meninjau pendapat guru-guru pendidikan khas dan guru kelas biasa berkaitan dengan perbezaan cabaran yang dihadapi semasa Pembelajaran dan Pengajaran. Kajian ini dibuat ke atas guru Pendidikan Khas dan guru biasa di dua puluh lima buah sekolah rendah Daerah Johor Bahru, Johor. Kajian dijalankan dengan menggunakan sebanyak 28 item soal selidik. Sebanyak 80 responden telah memberi maklum balas bagi kedua-dua jenis guru ini. Hasil dapatan menunjukkan guru-guru mempunyai sikap yang sederhana dalam melaksanakan Pendidikan Inklusif ini, walaupun terdapat beberapa halangan seperti masa, tugas sampingan dan pengetahuan. Melalui beberapa cadangan yang dikemukakan, diharap kelemahan-kelemahan dalam pembelajaran dan pengajaran inklusif ini dapat di atasi oleh pihak-pihak yang bertanggungjawab.
format Conference or Workshop Item
author Ghafar, Mohd. Najib
Jahaya, Sanisah
author_facet Ghafar, Mohd. Najib
Jahaya, Sanisah
author_sort Ghafar, Mohd. Najib
title Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal
title_short Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal
title_full Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal
title_fullStr Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal
title_full_unstemmed Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal
title_sort bias pengajaran guru dalam pelajaran khas dan pelajaran normal
publishDate 2006
url http://eprints.utm.my/id/eprint/2236/1/7_9.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/2236/
_version_ 1643643535579152384