Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal
Program Pendidikan Inklusif untuk kanak-kanak berpendidikan khas ini dimulakan pada tahun 1987 dibawah Kementerian Pendidikan. Ia digubal selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara. Program Pendidikan Inklusif ini menitik beratkan suatu program Pendidikan Inklusif bagi muridmurid dengan keperluan kha...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2006
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/2236/1/7_9.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/2236/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.2236 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.22362017-08-29T06:46:11Z http://eprints.utm.my/id/eprint/2236/ Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal Ghafar, Mohd. Najib Jahaya, Sanisah L Education (General) Program Pendidikan Inklusif untuk kanak-kanak berpendidikan khas ini dimulakan pada tahun 1987 dibawah Kementerian Pendidikan. Ia digubal selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara. Program Pendidikan Inklusif ini menitik beratkan suatu program Pendidikan Inklusif bagi muridmurid dengan keperluan khas yang boleh menghadiri didalam kelas biasa belajar bersama-sama dengan murid-murid biasa. Oleh itu satu kajian telah dijalankan dibeberapa buah sekolah yang mengamalkan kelas pemulihan dan kelas bermasalah pembelajaran. Bagi meninjau pendapat guru-guru pendidikan khas dan guru kelas biasa berkaitan dengan perbezaan cabaran yang dihadapi semasa Pembelajaran dan Pengajaran. Kajian ini dibuat ke atas guru Pendidikan Khas dan guru biasa di dua puluh lima buah sekolah rendah Daerah Johor Bahru, Johor. Kajian dijalankan dengan menggunakan sebanyak 28 item soal selidik. Sebanyak 80 responden telah memberi maklum balas bagi kedua-dua jenis guru ini. Hasil dapatan menunjukkan guru-guru mempunyai sikap yang sederhana dalam melaksanakan Pendidikan Inklusif ini, walaupun terdapat beberapa halangan seperti masa, tugas sampingan dan pengetahuan. Melalui beberapa cadangan yang dikemukakan, diharap kelemahan-kelemahan dalam pembelajaran dan pengajaran inklusif ini dapat di atasi oleh pihak-pihak yang bertanggungjawab. 2006-09-06 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/2236/1/7_9.pdf Ghafar, Mohd. Najib and Jahaya, Sanisah (2006) Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal. In: Annual Conference on Teacher Education, 6-8 Sept 2006, Kota Kinabalu, Sabah. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Ghafar, Mohd. Najib Jahaya, Sanisah Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal |
description |
Program Pendidikan Inklusif untuk kanak-kanak berpendidikan khas ini dimulakan pada tahun 1987 dibawah Kementerian Pendidikan. Ia digubal selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara. Program Pendidikan Inklusif ini menitik beratkan suatu program Pendidikan Inklusif bagi muridmurid dengan keperluan khas yang boleh menghadiri didalam kelas biasa belajar bersama-sama dengan murid-murid biasa. Oleh itu satu kajian telah dijalankan dibeberapa buah sekolah yang mengamalkan kelas pemulihan dan kelas bermasalah pembelajaran. Bagi meninjau pendapat guru-guru pendidikan khas dan guru kelas biasa berkaitan dengan perbezaan cabaran yang dihadapi semasa Pembelajaran dan Pengajaran. Kajian ini dibuat ke atas guru Pendidikan Khas dan guru biasa di dua puluh lima buah sekolah rendah Daerah Johor Bahru, Johor. Kajian dijalankan dengan menggunakan sebanyak 28 item soal selidik. Sebanyak 80 responden telah memberi maklum balas bagi kedua-dua jenis guru ini. Hasil dapatan menunjukkan guru-guru mempunyai sikap yang sederhana dalam melaksanakan Pendidikan Inklusif ini, walaupun terdapat beberapa halangan seperti masa, tugas sampingan dan pengetahuan. Melalui beberapa cadangan yang dikemukakan, diharap kelemahan-kelemahan dalam pembelajaran dan pengajaran inklusif ini dapat di atasi oleh pihak-pihak yang bertanggungjawab. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Ghafar, Mohd. Najib Jahaya, Sanisah |
author_facet |
Ghafar, Mohd. Najib Jahaya, Sanisah |
author_sort |
Ghafar, Mohd. Najib |
title |
Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal |
title_short |
Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal |
title_full |
Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal |
title_fullStr |
Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal |
title_full_unstemmed |
Bias pengajaran guru dalam Pelajaran Khas dan Pelajaran Normal |
title_sort |
bias pengajaran guru dalam pelajaran khas dan pelajaran normal |
publishDate |
2006 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/2236/1/7_9.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/2236/ |
_version_ |
1643643535579152384 |