Perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran kontekstual dan keberkesanan strategi hibrid C-C di sekolah menengah teknik

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji perlaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Secara Kontekstual di Sekolah Menengah Teknik dan keberkesanan strategi HIBRID C-C iaitu strategi pengajaran yang menggabungkan pendekatan Pengajaran Secara Kontekstual dengan fasa-fasa pengajaran dalam aliran Konstruktivis...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Shariffudin, Rio Sumarni, Sahat @ Ashari, Abd. Aziz
Format: Conference or Workshop Item
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/24630/
http://eprints.utm.my/6012/2/145-rio.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
id my.utm.24630
record_format eprints
spelling my.utm.246302017-09-20T01:55:26Z http://eprints.utm.my/id/eprint/24630/ Perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran kontekstual dan keberkesanan strategi hibrid C-C di sekolah menengah teknik Shariffudin, Rio Sumarni Sahat @ Ashari, Abd. Aziz L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengkaji perlaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Secara Kontekstual di Sekolah Menengah Teknik dan keberkesanan strategi HIBRID C-C iaitu strategi pengajaran yang menggabungkan pendekatan Pengajaran Secara Kontekstual dengan fasa-fasa pengajaran dalam aliran Konstruktivisme. Sampel kajian terdiri daripada 30 orang guru dari tujuh buah Sekolah Menengah Teknik di Johor dan 77 pelajar. Data diperolehi melalui soal selidik,temu bual dan pemerhatian. Pelajar-pelajar daripada sebuah sekolah digunakan sebagai sampel untuk menilai keberkesanan strategi HIBRID C-C melalui ujian pencapaian pra dan pos. Untuk menganalisis data, pendekatan kuantitatif dan kualitatif digunakan. Hasil analisis kajian terhadap perlaksanaan Pengajaran Secara Kontekstual di kalangan guru, lebih daripada 80% guru berpandangan positif terhadap perlaksanaan Pengajaran Secara Kontekstual. Lebih daripada 90% guru bersetuju bahawa strategi HIBRID C-C sesuai dan sepatutnya dilaksanakan di dalam kelas. Ujian pencapaian terhadap pelajar, mendapati bahawa selepas penggunaan strategi tersebut, kumpulan rawatan mencapai peningkatan min markah ujian pos yang signifikan iaitu 15.37 berbanding dengan 6.41 min bagi markah ujian pra. Ujian t juga mendapati ianya signifikan pada aras 0.05. Hal ini menunjukkan bahawa terdapat peningkatan pelajar dalam ciri-ciri menghubungkait, pengalaman, aplikasi, pemindahan dan kerjasama (dari 36.68 kepada 52.05). Secara keseluruhannya, pengajaran secara kontekstual yang diamalkan secara tradisi di Sekolah Menengah Teknik pada masa sekarang membuktikan bahawa ianya memberi manfaat kepada pelajar. Penggunaan strategi HIBRID C-C pula didapati dapat menambahbaikkan pencapaian dan kemahiran pelajar. 2007 Conference or Workshop Item PeerReviewed Shariffudin, Rio Sumarni and Sahat @ Ashari, Abd. Aziz (2007) Perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran kontekstual dan keberkesanan strategi hibrid C-C di sekolah menengah teknik. In: International Malaysia Education Technology Convention, 2007, Sofitel, Johor Bahru. http://eprints.utm.my/6012/2/145-rio.pdf
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Shariffudin, Rio Sumarni
Sahat @ Ashari, Abd. Aziz
Perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran kontekstual dan keberkesanan strategi hibrid C-C di sekolah menengah teknik
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji perlaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Secara Kontekstual di Sekolah Menengah Teknik dan keberkesanan strategi HIBRID C-C iaitu strategi pengajaran yang menggabungkan pendekatan Pengajaran Secara Kontekstual dengan fasa-fasa pengajaran dalam aliran Konstruktivisme. Sampel kajian terdiri daripada 30 orang guru dari tujuh buah Sekolah Menengah Teknik di Johor dan 77 pelajar. Data diperolehi melalui soal selidik,temu bual dan pemerhatian. Pelajar-pelajar daripada sebuah sekolah digunakan sebagai sampel untuk menilai keberkesanan strategi HIBRID C-C melalui ujian pencapaian pra dan pos. Untuk menganalisis data, pendekatan kuantitatif dan kualitatif digunakan. Hasil analisis kajian terhadap perlaksanaan Pengajaran Secara Kontekstual di kalangan guru, lebih daripada 80% guru berpandangan positif terhadap perlaksanaan Pengajaran Secara Kontekstual. Lebih daripada 90% guru bersetuju bahawa strategi HIBRID C-C sesuai dan sepatutnya dilaksanakan di dalam kelas. Ujian pencapaian terhadap pelajar, mendapati bahawa selepas penggunaan strategi tersebut, kumpulan rawatan mencapai peningkatan min markah ujian pos yang signifikan iaitu 15.37 berbanding dengan 6.41 min bagi markah ujian pra. Ujian t juga mendapati ianya signifikan pada aras 0.05. Hal ini menunjukkan bahawa terdapat peningkatan pelajar dalam ciri-ciri menghubungkait, pengalaman, aplikasi, pemindahan dan kerjasama (dari 36.68 kepada 52.05). Secara keseluruhannya, pengajaran secara kontekstual yang diamalkan secara tradisi di Sekolah Menengah Teknik pada masa sekarang membuktikan bahawa ianya memberi manfaat kepada pelajar. Penggunaan strategi HIBRID C-C pula didapati dapat menambahbaikkan pencapaian dan kemahiran pelajar.
format Conference or Workshop Item
author Shariffudin, Rio Sumarni
Sahat @ Ashari, Abd. Aziz
author_facet Shariffudin, Rio Sumarni
Sahat @ Ashari, Abd. Aziz
author_sort Shariffudin, Rio Sumarni
title Perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran kontekstual dan keberkesanan strategi hibrid C-C di sekolah menengah teknik
title_short Perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran kontekstual dan keberkesanan strategi hibrid C-C di sekolah menengah teknik
title_full Perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran kontekstual dan keberkesanan strategi hibrid C-C di sekolah menengah teknik
title_fullStr Perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran kontekstual dan keberkesanan strategi hibrid C-C di sekolah menengah teknik
title_full_unstemmed Perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran kontekstual dan keberkesanan strategi hibrid C-C di sekolah menengah teknik
title_sort perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran kontekstual dan keberkesanan strategi hibrid c-c di sekolah menengah teknik
publishDate 2007
url http://eprints.utm.my/id/eprint/24630/
http://eprints.utm.my/6012/2/145-rio.pdf
_version_ 1643647517770907648